duurzaam reizen reisbeleid

10 tips voor een duurzaam reisbeleid

Veel bedrijven zijn grootverbruikers als het gaat om (vlieg)reizen. Met als gevolg een forse klimaatimpact. Hier ligt een meervoudige duurzame kans.

633
0

Door minder of anders te gaan reizen met behulp van bijvoorbeeld videoconferencing is er een positieve impact te realiseren op People (fijner werk-leven balans), Planet (minder CO2-uitstoot) en Profit (minder reizen, minder tijd, minder kosten). Zo beslaat vliegverkeer maarliefst 10 tot 25% van de CO2– voetafdruk van internationale ondernemingen.

Dat blijkt uit de whitepaper die Climate Neutral Group onlangs publiceerde over duurzaam zakenreizen. 18 internationale koplopers op het gebied van duurzaamheid delen hun inzichten rondom een duurzaam reisbeleid. Dat is geen theoretisch verhaal, maar het zijn voorbeelden uit de praktijk. De koplopers delen successen en mislukkingen. We kunnen hier veel van leren. Dat is toch een kans die we niet moeten laten liggen?

vleugel lucht Naar een duurzaam reisbeleid
Niet veel bedrijven voeren een beleid op duurzaam reizen. Het blijkt een lastig onderwerp. Een argument dat vaak wordt aangevoerd is: ‘Reizen is nu eenmaal nodig voor het bedrijf’. Met andere woorden: het is zoals het is, en hier kunnen we weinig aan veranderen. Wanneer er wel sprake is van een algemeen beleid en sturing op duurzaamheid, dat concreet wordt opgepakt bij energieverbruik en automobiliteit, blijven zakenreizen vaak onderbelicht. Het beperken van CO2– uitstoot door vliegreizen krijgt de laagste prioriteit na kosten, reistijd en tijdstip, comfort en voorkeur van luchtvaartmaatschappij. Uit het whitepaper blijkt echter dat een concreet duurzaam reisbeleid juist enorme kansen biedt voor een betere productiviteit en vermindering van CO2 uitstoot. Het levert tijd op en het bespaart kosten.

10 tips om een duurzaam reisbeleid tot een succes te maken:

  1. Voorbeeldgedrag. De baas geeft het goede voorbeeld én beslist uiteindelijk over de concrete maatregelen en reductiedoelstellingen.
  2. Bepaal concrete reductiedoelstellingen als leidraad en mogelijke doorvertaling naar teams en personen.
  3. Beleid is een gezamenlijk vertrekpunt. Hiermee kan iedereen elkaar aanspreken op gedrag. Het is een uitgangspunt voor het overleg met partners zoals reisbureaus.
  4. Zorg voor draagvlak bij de reiziger zelf. Dat maakt een beleid succesvol.
  5. Geef inzicht in de besparingseffecten. Dan weet je waar je het voor doet.

Zo heeft Microsoft een intern prijskaartje gehangen aan elke ton CO2 die ze veroorzaken. Het ingezamelde geld wordt besteed aan klimaatcompensatie en aan innovatieve duurzame energieprojecten. De kosten van CO2 zichtbaar maken in het eigen afdelingsbudget stimuleert op deze manier een verdere reductie.

  1. Zorg dat in het centraal boekingssysteem zaken als frequent flyer punten geen dominante positie inneemt ten koste van duurzaamheid. Biedt ook andere opties aan, zoals de trein.
  2. Een intern reisbureau maakt sturing makkelijker. Een extern reisbureau voert de wens van de opdrachtgever uit en kan veel minder makkelijk aanspreken op gedrag.
  3. Stuur op kosten via een persoonlijk of een afdelingsbudget. Dan maken mensen uiteindelijk andere keuzes.
  4. Maak videoconferencing gemakkelijk toegankelijk. Het is een perfect alternatief vanuit de verschillende dimensies zoals werk-leven balans, milieu en winst. In de praktijk zorgt het voor minder reistijd, meer comfort en een betere productiviteit.
  5. Organiseer interne meetings via videoconferencing om medewerkers te laten wennen aan deze manier van samenwerken. Immers onbekend maakt onbemind.

Er zijn allerlei technologische innovatieve (online) oplossingen om mensen die op verschillende locaties werkzaam zijn, digitaal met elkaar samen te laten werken. Reizen is zeker niet altijd nodig.

Best practice videoconferencing
Dat videoconferencing hiervoor een effectieve oplossing is, blijkt uit een aantal best practices uit de whitepaper. Zo zijn er in 2015 bij PwC UK ruim 5.000 medewerkers in de organisatie intensief getraind op online vergaderen. Dit resulteerde in een stijging van maar liefst 210% van het aantal online vergaderingen.


“Binnen een jaar is er een reductie van 35% CO2 uitstoot gerealiseerd door een grootschalige introductie van videoconferencing.”


Een ander voorbeeld is Hewlett Packard global. Hier ligt de focus op CO2-uitstoot en is er binnen een jaar een reductie van 35% gerealiseerd door een grootschalige introductie van videoconferencing. De bezetting van de videoconferencing studio varieert hier tussen de 150 en 250 uur per maand.

Food for thought? Bekijk in dit filmpje hoe het reisbeleid van Akzo Nobel  in de praktijk is aangepakt. Of krijg  inzicht in de besparingskansen voor uw eigen organisatie via deze TravelScan van Climate Neutral Group.

Credit foto’s: Pexels en Pixabay

Downloads bij dit artikel

  • Trendrapport Duurzaam WerkenRapport

    Alle trends over duurzaam ondernemen in één rapport. Een rapport vol feiten, practices en eye-openers voor iedereen die duurzaamheid en minder CO₂ wil borgen in strategie en beleid. Met inspirerende tips van o.a. Michel Schuurman van MVO Nederland, Jeroen Kanselaar van Search en Ricoh experts.

  • Stappenplan: Zo werk je in 6 stappen duurzaamStappenplan

    Hoe maak je een werkomgeving duurzaam? Hoe doe je dat? In dit stappenplan geven wij een aantal tips, handreikingen en praktijkvoorbeelden waar u direct mee aan de slag kan.

  • Gratis e-book ‘Online samenwerken’eBook

    Werken vanaf meerdere locaties, met collega’s of klanten aan de andere kant van de wereld. Dit vraagt om online samenwerken, vergaderen en samen in documenten werken. Online samenwerken is tijd- en kostenbesparend en productief. Meer lezen? Download het eBook.

  • Online samenwerken in 5 stappenStappenplan

    De manier waarop u online samenwerkt optimaliseren? Download het stappenplan.

Nicolette Kraay Duurzaam Ondernemen

"Duurzaam zijn is geen keuze meer: wie het niet is, wordt ingehaald door de concurrent en in de steek gelaten door de klant vanwege gebrek aan relevantie."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook