3 keer concurrerender dankzij digitalisering

  • 1091
  •  1
  • 3 min
  • 10 nov 2016
3 keer concurrerender dankzij digitalisering

3 keer concurrerender dankzij digitalisering

  • 1091
  •  1
  • 3 min
  • 10 nov 2016

De mens onderzoekt de sterrenhemel al duizenden jaren, maar we hadden de hulp van raketgeleerden nodig om er naartoe te reizen. Europese middelgrote bedrijven hebben een vergelijkbare technologische sprong nodig om hun doelen te verwezenlijken.

Onderzoek onder middelgrote bedrijven in Europa laat zien dat het vinden en financieren van de juiste technologie één van de grootste barrières voor verdere groei is. Deze bedrijven komen vaak niet in aanmerking voor het soort ondersteuning dat start-ups krijgen. Daarnaast concurreren ze met de grote jongens. Naar eigen zeggen voelen veel middelgrote bedrijven zich in die situatie het ‘middelste kind’.

Technologie kan bedrijven in het middensegment enorm helpen concurrerender te worden op een aantal vlakken. We noemen er drie:

1. Hogere productiviteit en effectiviteit van medewerkers

Gemiddeld wordt maar liefst 22% van de werktijd besteed aan het zoeken naar en bewerken van informatie. Bijna een derde (32%) van de bedrijven die digitale manieren van werken heeft omarmd, heeft al een verbetering in productiviteit gezien. Dit komt doordat gestroomlijnde, digitale processen zorgen voor een efficiënte manier van het beheren en verwerken van informatie.

Klanten en andere stakeholders verwachten vandaag de dag een snelle, persoonlijke en zorgvuldige dienstverlening. Om dit op grote schaal mogelijk te maken en hierin productief te zijn, zijn digitale hulpmiddelen en workflows essentieel. De weg naar digitale volwassenheid kan onderscheiden worden in 5 niveaus. Zo kunnen organisaties stap voor stap productiever werken. En dat scheelt een hoop tijd, iedere dag weer.


Een gratis handleiding voor digitaal werken

Bespaar tijd, kosten en creëer efficiency: start met digitaal werken. Het e-book ‘Documenten digitaliseren’ biedt inzichten, tips en eye-openers. Download het e-book hier. 


2. Verbeterde klantenservice en communicatie

Als belangrijkste voordeel van digitalisering wordt in het onderzoek een verbeterde klantenservice genoemd (36%). Dat is niet gek, want wie de juiste informatie tijdig voorhanden heeft wanneer hij contact heeft met de klant, kan sneller en efficiënter reageren op diens vraag. Dit verhoogt de positieve beleving van de klant, die steeds meer gesteld is op gepersonaliseerde dienstverlening, ook via mobiel of internet.

Hier schuilt ook meteen een aandachtspunt, want in het onderzoek zegt 27% van de bedrijven bezig te zijn met acquisities en overnames om verder te groeien. In zo’n geval worden  verschillende platforms die beide bedrijven gebruiken geïntegreerd. Dat biedt enorm veel kansen, maar het is cruciaal dat de klant niet het kind van de rekening wordt tijdens dit ingewikkelde proces. Kortom; informatie moet snel en naadloos geconsolideerd worden. Zo kunnen bedrijven gegevens analyseren, bruikbare inzichten vergaren en ervoor zorgen dat communicatie relevant en persoonlijk blijft.

3. Word een aantrekkelijke werkgever

Het aantrekken van toptalent is een enorme uitdaging voor bedrijven in het middensegment. 27% noemt het zelfs de grootste uitdaging, na gecompliceerde wet- en regelgeving.
65% geeft aan hier moeite mee te hebben, omdat potentiële medewerkers liever bij een groot, vooraanstaand merk gaan werken. Verontrustender is het hoge percentage (58%) van bedrijven dat aangeeft talenten mis te lopen omdat ze niet beschikken over de nieuwste digitale hulpmiddelen.

Met de toetreding van generatie Z op de werkvloer, wordt het ondersteunen van nieuwe manieren van werken essentieel. Maar ook huidige generaties medewerkers verwachten, eisen, nieuwe, flexibele manieren van werken. Als middelgrote bedrijven toptalent willen aantrekken en behouden, moeten ze in staat zijn medewerkers de beste hulpmiddelen te bieden, zodat ze zo productief mogelijk kunnen zijn en tot hun recht komen. De groeiende vraag van werknemers om flexibel te kunnen werken, kan alleen ingewilligd worden met de juiste digitale processen.

Kortom, de noodzaak tot digitalisering begint steeds meer een synoniem te worden voor ‘concurrerend blijven’. Op verschillende aspecten. Om te blijven groeien en hun bedrijf verder te helpen, wordt het tijd prioriteit te geven aan digitalisering en zo het gevoel van het ‘middelste kind’ kwijt te raken.


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank