3 Tips om anders te werken

Een ontplofte mailbox, een drukke agenda en een overvol to-do lijstje. De werkdruk wordt steeds hoger. En het aantal plekken waar je informatie moet zoeken, verwerken en opslaan vrijwel oneindig. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? 3 concrete en praktisch toepasbare tips van de WerkTrends redactie.

1167
0

Telefoon, e-mail, WhatsApp, Facebook, LinkedIn, overleggen en face-to-face gesprekken. Op een gemiddelde dag komen er ongelooflijk veel indrukken op ons af tijdens het werken. Daarbij zijn we tegenwoordig ook nog allemaal continu druk-druk-druk bezig met van alles. Zowel zakelijk als privé. Er lijkt geen enkel moment van bezinning meer te bestaan. Hoe kun je orde en rust scheppen in die chaos?

Focus
Doe je één ding goed, of 10 dingen half? En met welk doel ben je tijdens het werken iets aan het doen? Focus op datgene wat bijdraagt aan het resultaat en overweeg of de rest wel zo noodzakelijk is. Als je je dag begint met het opstellen van een planning en to-do lijst dwing je jezelf om elke dag prioriteiten te stellen en daarmee focus aan te brengen.

Heb je de hele dag vergaderingen in jouw agenda staan? Vraag jezelf dan vooraf goed af wat die vergaderingen voor jou op moeten leveren. En stuur daarop ook nadrukkelijk aan. stress vermijden tijdens het werkenBekijk ook jouw agenda voor de komende weken en overweeg of alle geplande vergaderingen wel écht noodzakelijk zijn. Wellicht is het ook prima om op afstand deel te nemen aan de vergadering wat veel (reis)tijd bespaart. Reserveer in jouw agenda ook voor jezelf tijd, waardoor je zaken in relatieve rust kunt uitwerken. Schroom niet om tijdens dat uitwerken volledig in ‘stealth’-modus te gaan: zet die telefoon uit, zet e-mail en alle (social) chatfuncties helemaal uit. Zodat je je zelf volledig kunt focussen op wat er daadwerkelijk toe doet. En zo veel beter het verschil kunt maken. Je wordt er per saldo écht succesvoller van.

Investeer in jezelf
Hoe druk het wellicht ook is, neem af en toe afstand van je werk. Maak een wandeling of klim één keer per maand figuurlijk in een boom. Dat mag óók letterlijk, als je goed kunt klimmen. Laat de hectiek even voor wat het is en bedenk: wat zijn de leuke dingen die ik heb gedaan? Waar krijg ik energie van? Je kunt hiervoor ook een leeg vel papier uit de papierbak van de printer pakken en daarop schrijven wat belangrijk voor je is. Vraag jezelf ook serieus af of je wel invloed hebt op een situatie. Is dat niet zo? Dan is het verloren energie om jezelf er druk om te maken. Focus op dingen die je wel kunt beïnvloeden en waar je voldoening uit haalt. Dat scheelt je een hoop negatieve energie.

Zorg ook goed voor jezelf. Bewegen versterkt je brein. Tijdens lichaamsbeweging komen in de hersenen stofjes vrij die nieuwe verbindingen maken tussen hersencellen. Daarmee worden de cognitieve capaciteiten van je hersenen vergroot. En als je dan toch aan het bewegen bent, haal dan meteen even wat drinken voor jezelf. En dan wat minder koffie en wat vaker water. Je hersenen en je lichaam zijn namelijk afhankelijk van de hoeveelheid water die je op een dag drinkt. Die wandeling naar het koffie/drank automaat zorgt dus juist voor meer productiviteit, al denk je soms dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Juist door er tijd voor te maken, werk je effectiever.

Samen sterker
In een team is het belangrijk om een gemeenschappelijk doel te hebben. Als alle neuzen dezelfde kant op staan, draagt ieder zijn steentje bij. Ieder in zijn eigen kracht, vanuit een eigen discipline of specialisme en ieder op zijn eigen manier. je rust pakken tijdens het werkenEn bedenk dat binnen een team lachen héél gezond is. Lekker lol hebben met collega’s tijdens het werken zorgt ervoor dat je kunt relativeren en minder stress hebt. Zo omring je jezelf met positiviteit en breng je zoveel mogelijk tijd door met mensen die je energie geven, waarvan je vrolijk wordt en die jou inspireren.

Op de werkvloer hoor je weleens de klacht: “Als het goed gaat, hoor ik niks. Maar als het beter moet, hoor ik het meteen.” Of: “Het lijkt wel of sommige mensen denken dat alles vanzelf gaat.” Bedenk dan dat je zelf ook vaker een compliment zou kunnen geven.  Een gemeend en oprecht compliment brengt meer teweeg dan je zou denken. In een goede sfeer, is er meer ruimte voor feedback. Dat helpt iedereen om prettiger te werken.

Deze tips lijken misschien open deuren. Wellicht waren ze (deels) al wel voor jou bekend. Maar binnen alle dagelijkse hectiek en drukte raken ze weleens op de achtergrond. Daarom hebben we ze nog eens voor je op een rijtje gezet. Heb jij zélf nog een gouden tip? Eentje die voor jou of iemand die jij kent heel goed werkt, of bijzonder is? Laat het ons én alle lezers van WerkTrends weten via een reactie onder dit artikel..!

Downloads bij dit artikel

  • Gratis e-book ‘Online samenwerken’eBook

    Werken vanaf meerdere locaties, met collega’s of klanten aan de andere kant van de wereld. Dit vraagt om online samenwerken, vergaderen en samen in documenten werken. Online samenwerken is tijd- en kostenbesparend en productief. Meer lezen? Download het eBook.

  • Online samenwerken in 5 stappenStappenplan

    De manier waarop u online samenwerkt optimaliseren? Download het stappenplan.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. We brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook