big data strategie

Aan de slag met een big data strategie..!

Wanneer je erin slaagt om de juiste data te vinden, te combineren en de inzichten toe te passen, kun je razendsnel een concurrerende voorsprong opbouwen.

577
4

De één ziet in een big data strategie de basis voor een nieuw verdienmodel, terwijl de ander het een bedreiging voor zijn bestaande business vindt. Het is een hot topic, maar voor veel bedrijven lijkt big data vooral nog ver van hun bed. Toch kun je het fenomeen beter niet negeren, adviseert specialist Frans Feldberg: “Mis de boot niet. Ontwikkel een datastrategie. De mogelijkheden van datagedreven innovatie zijn gigantisch.”

Big Data behelst meer dan ‘veel informatie’. Het gaat over exponentiële groei van technologie en hoeveelheden data. Maar ook over de enorme snelheid waarmee data worden gegenereerd en weer worden ontsloten. En over de toenemende variëteit aan soorten data: gestructureerd en ongestructureerd. “Die drie elementen samen maken dat er nieuwe technieken en methoden nodig zijn om al die data te kunnen gebruiken en om te zetten in kennis,” legt Frans Feldberg uit: “Dát is big data.”

Als hoogleraar Data-driven Business Innovation aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam is Feldberg dagelijks actief op het snijvlak van wetenschap, data science en het bedrijfsleven. Hij haalt daar graag managementgoeroe Peter Drucker bij aan: “Er zijn drie soorten bedrijven. De eerste categorie zorgt ervoor dat er iets nieuws gebeurt, dat zaken in beweging komen. Dan is er een groep die kijkt naar wat er gebeurt. En je hebt bedrijven die zich verbaasd afvragen wat er eigenlijk is gebeurd.” Natuurlijk wil je niet achter de feiten aan lopen; zorg er daarom voor dat je weet wat zich op het gebied van big data afspeelt, wil Feldberg zeggen. En liever nog: “Ga ermee aan de slag.”

Waar komen al die data eigenlijk vandaan?
“De afgelopen decennia is de snelheid van de chips in onze computers, geheel volgens de zogenaamde ‘Wet van Moore’,  elk anderhalf jaar verdubbeld. Datzelfde hebben we zien gebeuren met de hoeveelheid data die daardoor wordt gegenereerd. Van alle data die nu beschikbaar is, is 90% in de afgelopen twee jaar gecreëerd. We zijn inmiddels aangekomen op het punt waar er meer data van apparaten afkomstig is dan van mensen. En het Internet of Things gaat daar nog een flinke schep bovenop doen.”


Data- expertise biedt kansen om je business- model te transformeren.


Kunnen we niet met wat minder data toe?
“Informatie die vandaag onbelangrijk of overbodig lijkt, kan morgen juist onmisbaar blijken. strategie big dataDat laat zich moeilijk voorspellen. De grotbewoner die ooit wat op de muur schilderde, kon niet voorzien dat zijn krabbels ons nu nieuwe inzichten verschaffen. Veel informatie wordt vastgelegd met een ander doel dan het doel waarvoor die informatie ook gebruikt kan worden. Neem bijvoorbeeld social media: die berichten worden nu ook gebruikt om het sentiment rond een merk of product te analyseren en daaraan de communicatie of het marketingplan aan te passen. Big data maakt het mogelijk om ongestructureerde data te combineren en zo nieuwe inzichten te creëren.”

Hoe kunnen we daar gebruik van maken?
“De mogelijkheden met big data zijn via een goede big data strategie enorm. Maar dat is ook meteen de uitdaging van big data: als je steeds meer data verzamelt, wordt het steeds moeilijker om er valide inzichten uit te halen. Data zijn bovendien in toenemende mate ongestructureerd, terwijl ook nog eens het detailniveau toeneemt. Je kunt daarom nooit helemaal overzien wat het voor je zou kunnen betekenen: je weet immers niet wat je niet weet.

Dat klinkt misschien verontrustend, maar het biedt op hetzelfde moment natuurlijk allerlei nieuwe kansen: als jij erin slaagt om de juiste data te vinden, te combineren en de inzichten toe te passen, kun je razendsnel een voorsprong opbouwen, een nieuwe dienst aanbieden of zelfs een nieuw verdienmodel creëren. Kijk naar Uber: big data is voor dat bedrijf misschien nog wel belangrijker dan de taxi’s.”

Hoe pak je zoiets het best aan?
“Vraag je steeds af wat al die data voor je bedrijf gaan betekenen. Kun je je bestaande bedrijfsvoering ermee verbeteren, innoveren, beter beslissen? Of maken ze misschien een complete transformatie van je businessmodel mogelijk? Je kunt allerlei nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan databartering, het uitwisselen van informatie tussen bedrijven of organisaties om tot nieuwe inzichten te komen. Natuurlijk moet je daarbij rekening houden met de privacy: dat is een zeer groot goed waar we uitermate zorgvuldig mee moeten omgaan. Maar je kunt nog steeds heel veel met vrij beschikbare data doen, en tegelijkertijd ver van privacy-issues blijven. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van open data.”


De fabrikant van TV’s kan zo opeens een concurrent van Netflix worden, maar het omgekeerde is ook mogelijk.


“Een andere mogelijkheid is bestaande producten aan te vullen, te ‘wrappen’, met nieuwe op data gebaseerde diensten. Ik las laatst bijvoorbeeld over een skibril die in combinatie met een smartphone-app realtime je snelheid, locatie en weersomstandigheden in beeld brengt. Die informatie kan ook weer voor allerlei andere doeleinden worden gebruikt zoals, ik noem maar wat, een dienst die je adviseert welke pistes je het best kunt nemen om je skistijl te verbeteren, of een dienst die je adviseert welke skiverzekering het best bij jou past.”

“Dataexpertise biedt ook kansen om je businessmodel te transformeren en met jouw big data strategie een nieuwe rol op te eisen. bigdata strategyNeem de producent van televisietoestellen. Die had vroeger een heel verkoopkanaal van distributeurs en winkeliers nodig om, uiteindelijk, bij de klant in huis te komen. Tegenwoordig communiceert diezelfde fabrikant dankzij zijn Smart tv rechtstreeks met die consument. Hij kan allerlei informatie verzamelen en dus ook nieuwe diensten en producten aanbieden. Fabrikanten komen zo veel dichter bij hun eindklant te zitten. De fabrikant van tv’s kan zo opeens een concurrent van Netflix worden, maar ook het omgekeerde is mogelijk.”

Is zo’n transformatie ook voor grafimediabedrijven mogelijk?
“Natuurlijk. In plaats van alleen de snelste of de goedkoopste te willen zijn, kun je beter een ecosysteem creëren waarin je met jouw big data strategie toegevoegde waarde kunt bieden door bijvoorbeeld datadiensten om je fysieke printproduct te bouwen. Zoek naar aanvullende datagedreven producten en diensten, nieuwe specialismes: ga data verzamelen en analyseren, zet data om in nieuwe kennis. Misschien kun je diensten aanbieden waarmee je de data die een opdrachtgever aanlevert, kunt opschonen of verder kunt verrijken. Help je klanten om datgene te ontdekken waarvan zij nog niet weten dat ze het niet weten. Voor marketeers worden bijvoorbeeld ‘predictive analytics’ steeds belangrijker. Je creëert toegevoegde waarde door de communicatieboodschap nog relevanter en dus effectiever te maken.”


Bouw datadiensten om je fysieke printproducten.


Hoe ziet de toekomst eruit?
“Data zullen in steeds grotere hoeveelheden en steeds sneller beschikbaar komen voor steeds meer personen en bedrijven. Tegelijkertijd maakt de technologie het mogelijk om deze data om te zetten in kennis. Als je achterover leunt en niets met deze data doet, kan het zomaar zijn dat je belangrijke ontwikkelingen niet ziet aankomen terwijl anderen er juist van weten te profiteren. Data wordt een doorslaggevende productiefactor, waardoor bestaande markten en diensten op hun kop kunnen komen te staan. Bedrijven die de kansen en bedreigingen van big data negeren, lopen het risico dat hun bestaansrecht in een mum van tijd wordt achterhaald.

Het is hoe dan ook belangrijk dat je een datastrategie ontwikkelt. Zorg ervoor dat je je straks niet hoeft af te vragen wat er allemaal is gebeurd toen je even niet oplette.”

Credit foto’s: Unsplash en Pexels

Ed Boogaard Grafimedia vakspecialist

"Nieuwsgierig naar achtergronden, benieuwd naar betekenis en altijd op zoek naar een ander perspectief."

Reageer ook

Reacties 4

Frances ,

Mooi geschreven artikel en erg informatief. Ik heb hem doorgestuurd naar enkele collega’s. Wat ik wel merk, is dat men de laatste tijd doet alsof data dat wordt verzameld zo gevoelig is, terwijl dat al zo lang gebeurt. Vrienden van mij die apps onwikkelen zullen zeggen dat elke app dit doet, en die bestaan al langer dan vandaag. Is er een mate van hysterie aanwezig rond dit onderwerp in de samenleving?

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in ,

Hallo Frances, niet zozeer ‘hysterie’ maar wel concrete wetgeving die hierover vanuit de Europese Unie eraan komt.

Robin van Dijk ,

Hoi Ed, Wat mij betreft is big data een boeiend thema. Het wordt veel gebruikt en zal nog veel meer gebruikt worden in zoals jij schetst allerlei toepassingsgebieden. In dit artikel vind ik je vertaling van big data naar mogelijkheden voor grafimediabedrijven niet heel spannend. De kans is het schonen of verrijken van aangeleverde data. Doen DM-bedrijven dat niet al heel erg lang?

Ed Boogaard Grafimedia vakspecialist ,

Beste Robin, hartelijk dank voor je reactie. Ik meen dat Frans Feldberg met zijn suggestie om aangeleverde data op te schonen of te verrijken zeker ook bedoelt dat grafimediabedrijven daarin nog verder zouden kunnen gaan dan ze nu – inderdaad – al doen. Door bijvoorbeeld actief zelf gericht data te verzamelen en deze te gebruiken voor verdere analyse of verrijking van de data die door een klant worden aangeleverd, kun je die opdrachtgever wellicht helpen tot nieuwe inzichten te komen. Zoals Feldberg zegt: “Help je klanten om datgene te ontdekken waarvan zij nog niet weten dat ze het niet weten.” Met dergelijke data-dienstverlening (die overigens lang niet altijd tot een papieren product zal leiden) is het mogelijk zelf op te schuiven in de waardeketen. Verder denk ik dat grafimediabedrijven ook aan de slag moeten gaan met de data waar ze zelf al over beschikken, bijvoorbeeld vanuit het management informatie systeem. Door die informatie over orders en klanten te analyseren en de trends te vergelijken met marktontwikkelingen binnen en buiten de eigen doelgroep, ontstaat een beeld van het speelveld. In welke richting bewegen klanten zich? Welke markten bieden nieuwe kansen? Het kan geen kwaad als je zelf ontdekt dat je nog niet wist wat je had kunnen weten – en dat je daar dan nog op tijd op kunt inspelen.


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook