automobielbedrijf als techbedrijf

Autofabrikant of techbedrijf: wat is nog het verschil?

Autofabrikanten concurreren met tech-reuzen. Tegelijkertijd vervaagt de scheidslijn tussen deze branches in rap tempo. De digitale revolutie drijft productfabrikanten en techbedrijven in elkaars armen. Waar zal dat toe leiden?

402
0

Onlangs las ik dat Volkswagen quantum computing inzet om concurrentie voor te blijven. En BMW heeft sinds vorig jaar meer IT-specialisten dan ingenieurs in dienst. Een automobielbedrijf dat moet opboksen tegen een techbedrijf als Apple of Google? Het lijkt erop dat de scheidslijn tussen beide branches in rap tempo vervaagt. Als het over de ontwikkeling van ‘connected cars’ en ‘autonome voertuigen’ gaat, zijn het waarschijnlijk alleen strategische allianties die écht het verschil zullen maken. Niet alleen in automotive, trouwens. Ook in andere industrieën zie je dergelijke brede samenwerkingsverbanden, zoals bij IBM met hun Watson technologie.

De inzet binnen de auto-industrie is hoog en de strijd laait op. Elon Musk, oprichter van Tesla, beschuldigt Apple van het wegkapen van personeel. digitale revolutie techbedrijfTerwijl er andersom ook zo’n 150 voormalige Apple-medewerkers bij Tesla aan boord zijn. Het effect van digitale technologie op de vier belangrijke megatrends voor toekomstige voertuigproductie, iets dat Daimler CASE (Connected, Autonomous, Shared & Service, Electric Drive) heeft genoemd, is diepgaand. Deze vier trends zijn nauw verbonden en allemaal gebaseerd op het vermogen om data op te slaan, én te analyseren. Zogenaamde ‘connected cars’ vormen de basis voor de ontwikkeling van nieuwe generaties elektrische en autonoom rijdende voertuigen. Gedeelde eigendomsmodellen zullen eindelijk écht succesvol worden. Automakers en autoverhuurbedrijven kunnen gegevens delen om nieuwe vormen van voertuiggebruik te bedenken en te promoten. En zo lang dat niet verbonden is met persoonsdata, is er ook (nog) niets aan de hand met betrekking tot privacy.

De digitale revolutie verandert de automobielindustrie van een productiemodel naar een digitaal platformmodel. Beide hebben hun voordelen: het grote techbedrijf heeft het geld en de software, de autofabrikant beheerst op zijn beurt productie- en distributieprocessen.


Tech-giganten hebben geld en software, de autofabrikanten de knowhow van productie en distributie.


Partnerschap is de sleutel
Samenwerking tussen dit type bedrijven zorgt voor een enorme ‘boost’ rond innovatie. Daimler is een uitstekend voorbeeld van een automobielbedrijf dat een hele reeks van partnerschappen is aangegaan. Daimler werkt samen met een communicatie- en techbedrijf zoals T-Systems, Bosch of Qualcomm en heeft reeds strategische allianties met Uber en Tesla. Het is een trend in de industrie die de afgelopen jaren gestaag groeit.

Daarnaast komen samenwerkende bedrijven bij elkaar om gegevens, kennis en middelen te delen. Audi, BMW en Daimler vormen samen met Ericsson, Huawei, Intel, Nokia en Qualcomm de ‘5G Automotive Association‘. Inmiddels zijn er nog veel meer autoproducenten en technologiebedrijven aangehaakt. Samen werken ze nu aan V2X (vehicle-to-everything): een sensortechnologie -gebaseerd op 5G– die zeer betrouwbare, realtime informatie genereert en doorgeeft. In mijn beleving één van de meest aansprekende toepassingen van IoT (Internet-of-Things). Oudere technieken, zoals radar of lidar, zijn nog afhankelijk van vrij zicht. Met V2X en straks ook de mobiele versie (C-V2X) is die beperking opgeheven en wordt het mogelijk om cloud-gebaseerde assistentie te verlenen.


Samenwerkende bedrijven komen bij elkaar om gegevens, kennis en middelen te delen. Dat levert een schat aan informatie op.


De toegevoegde waarde voor weggebruikers, maar o.a. ook hulpdiensten, Rijkswaterstaat, de belastingdienst en de consument in het algemeen zal ongekend groot zijn. Evenals de risico’s rond privacy. Want het behoeft geen toelichting wat de mogelijkheden zijn als bedrijven en overheden ook over deze data kunnen beschikken. Wet- en regelgeving moeten zich hiervoor dus in een gelijkmatig tempo en evenredig ontwikkelen, zodat er geen situaties kan ontstaan waarbij publieke acceptatie een rem gaat vormen op technologische vooruitgang. Want er is altijd ook nog de menselijke factor. 

Gaat big data het fileprobleem oplossen?
Gaat big data het fileprobleem oplossen techbedrijfToonaangevend techbedrijf Qualcomm voorspelt dat de connected car vanaf 2020 gemiddeld 1.1 petabyte (PB) aan data zal genereren. Een schat aan informatie waarmee verzekeringsmaatschappijen hun aanbod rond autoverzekeringen kunnen optimaliseren en personaliseren. Live verkeersinformatie (TMC) op je navigatiesysteem zal nog sneller binnenkomen en steeds accurater worden, waardoor we uiteindelijk zelfs het fileprobleem nog een keer gaan oplossen.

Eén enkele sensor is vanzelfsprekend niet voldoende om de belofte van verhoogde veiligheid en autonoom rijden te leveren. Sensoren en computerintelligentie zullen continu worden verbeterd. Maar bovenal zullen wij er allemaal gebruik van moeten gaan maken. Als de vraag, al of niet gestimuleerd door overheden, naar dit soort systemen toeneemt, zal de voertuigindustrie deze spoedig in massa gaan produceren.

Uiteindelijk zullen sensoren en IoT de reactiesnelheid en cognitieve mogelijkheden van menselijke chauffeurs overschrijden, daar ben ik van overtuigd. Maar of bij een snelheidsovertreding de fabrikant van die autonome smartcar, óf de eigenaar verantwoordelijk is? Daar moeten de wereldwijde regeltjesmakers dus vanaf eergisteren met de acceleratie van een Tesla over na gaan denken…

Credit foto’s: Unsplash en Pexels

Eddie Pisters Applicatie- en desktopvirtualisatie

"IT moet voor je werken als IT het niet meer doet..!"

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook