Bent u klaar voor de race naar strategische inkoop?

  • 212
  •  0
  • 2 min
  • 07 dec 2015
Bent u klaar voor de race naar strategische inkoop?

Bent u klaar voor de race naar strategische inkoop?

  • 212
  •  0
  • 2 min
  • 07 dec 2015

Zo’n 20 jaar geleden was inkoop een operationele afdeling gericht op het binnen halen van de “juiste producten of diensten, met  de juiste kwaliteit, op het juiste tijdstip tegen de juiste condities.”

Het onderschatten van het potentieel van inkoop heeft voor veel bedrijven geleid tot problemen, zoals:

  • Gemiste deadlines op contracten
  • Te hoge inkoopprijs en –kosten
  • Kwaliteit-issues die leiden tot stagnatie van proces of productie
  • Niet voldoen aan wetgeving

Maar gelukkig is er al veel veranderd in de laatste jaren. Inkoop is bezig met een opmars en zit nu in het management team, aan de directie tafel of in het executive team. De toegevoegde waarde die inkoop kan bieden is uniek en strategisch erg waardevol.

De nieuwe inkoper
In plaats van reactief oppakken van zaken die in de dagelijkse operatie zich voordoen zijn inkopers meer en meer bezig met het volgen, bewaken en sturen op markttrends.

De inkoper van nu:

  • Is voorzien van de juiste tools om een moderne organisatie te ondersteunen
  • Heeft een goed geoliede operationele inkoopmachine
  • Heeft zijn contracten geborgd op een veilige en toegankelijke mani
  • Managet leveranciers op een wijze die past bij moderne inkoop
  • Heeft inzicht in zijn/haar informatiestromen met de juiste kwaliteit en op het juiste tijdstip

We leven tegenwoordig in een informatiemaatschappij
Het gaat meer en meer om informatiestromen die beoordeeld en geoptimaliseerd moeten worden om hieruit waarde te destilleren voor uw onderneming. Deze waarde zit allang niet meer alleen in de ingekochte dienst of product, maar ook in hoe u uw rol als inkoper pakt en kadert in een altijd maar veranderende omgeving.

Het is belangrijk te bepalen welke informatie  in, door en uit de organisatie gaat. Wat is belangrijk en wat niet? Waar kunt u waarde uit halen om bij te dragen aan de doelstellingen van uw organisatie. Het analyseren van de relevantie van verschillende informatie uit uw strategische, tactische en operationele activiteiten is dan ook zeer zinvol.

Sluit uw inkoopwereld aan bij de rest van uw organisatie en die van uw leveranciers? Als u de waarde kunt identificeren weet u ook gelijk hoe u als inkoper uw waarde kunt tonen aan uw eigen organisatie. Dit is de race die momenteel gelopen wordt. Bent u er klaar voor?


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank