Toekomst van print

De invloed van print op de toekomst

Print wordt beschouwd als een cruciale factor voor succes door bedrijfsleiders uit verschillende sectoren. Dit blijkt uit het onderzoek Future of Print. Printtechnologieën ontwikkelen zich namelijk steeds verder en worden onderdeel van productieprocessen. Dit biedt veel nieuwe mogelijkheden in verschillende sectoren.

516
0

Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijfsleiders uit verschillende sectoren heeft al geïnvesteerd in nieuwe printtechnologieën en 32 procent is van plan om dit binnen de komende vijf jaar te doen. Dit blijkt uit het onderzoek Future of Print. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 3.150 besluitvormers in Europa. De ondervraagden zijn werkzaam in de gezondheidszorg, financiële sector, de retailbranche, het hoger onderwijs en het MKB.

De kansen die nieuwe printtechnologieën te bieden hebben, zijn in iedere sector weer anders. Zo gebruiken 3D printonderwijsinstellingen printtechnologieën om studenten de juiste vaardigheden te leren, zodat ze zijn voorbereid op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om vaardigheden in het gebruik van technologieën, als digitale productie en 3D printen, die nodig zijn voor het ontwikkelen van prototypen en het visualiseren van ontwerpen. En waar het merendeel van de financiële instellingen printtechnologie gebruikt om de CO₂ uitstoot te verkleinen, wordt printtechnologie in de retailbranche juist gebruikt voor snellere productontwikkeling en het personaliseren van producten om de klanttevredenheid te verbeteren.

De klant is koning

Klanten zijn steeds hogere eisen gaan stellen. Van innovatie tot snellere levering en van gepersonaliseerde producten tot gemak. Volgens driekwart van de ondernemers in de retailbranche vergroot 3D-printen de klanttevredenheid. Fysieke winkels nemen het op tegen digitale concurrenten, om on-demand producten aan te leveren en deze te personaliseren. Printtechnologieën worden daarom steeds vaker ingezet door grote retailers om orders effectiever uit te voeren en zo de loyaliteit van de klant te winnen. Zelfs kleine boetiekjes kunnen nu gepersonaliseerde producten maken zonder het artikel terug te sturen naar de centrale productielocatie.

De retailbranche is niet de enige die rekening houdt met personalisering. Ook onderwijsinstellingen gebruiken printtechnologieën om gepersonaliseerd lesmateriaal aan te kunnen bieden, zodat kosten worden verlaagd en het leerproces wordt verbeterd. Mkb’ers geven juist aan dat investeren in technologieën als 3D-print cruciaal is om opslag-, materiaal- en verzendkosten te verminderen en flexibiliteit te verbeteren.

Geneesmiddelen printen

3D-print is niet alleen dé printtechnologie van de toekomst voor sectoren als MKB en retail. Ook voor de zorgsector biedt deze Gepersonaliseerde printsprinttechnologie enorme kansen. Zeven op de tien Nederlandse zorgprofessionals is van mening dat 3D-printen de zorgsector fundamenteel kan veranderen. Met deze technologie is het mogelijk om laag voor laag geneesmiddelen te printen, zodat deze op aanvraag gemaakt kunnen worden. Ook kunnen op maat gemaakte protheses ontwikkeld worden en krijgen chirurgen de mogelijkheid om handelingen als hechten en het verwijderen van tumoren te oefenen op 3D-geprinte aquagel-organen.

De strategische kracht van drukwerk wordt in de hele bedrijfswereld erkend. Het zegt veel dat 78 procent van de ondervraagden denkt dat print noodzakelijk is om het vertrouwen van de klant te behouden. Flexibiliteit en innovatie worden aangewezen als belangrijke factoren voor het investeren in nieuwe printtechnologieën. Een ding is zeker, voor print is nog een grote toekomst weggelegd.

Downloads bij dit artikel

  • Infographics Future of PrintInfographic

    In deze infographics staan de belangrijkste resultaten uit het Future of Print onderzoek. Uit dit onderzoek blijkt hoe nieuwe en opkomende printtechnologieën sectoren opnieuw vormen en bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden. Het onderzoek is gehouden onder 3.150 respondenten uit Europa.

  • Onderzoeksrapport The Future of PrintRapport

    Het onderzoek Future of Print is uitgevoerd onder 3.150 besluitvormers in Europa. De ondervraagden zijn werkzaam in de gezondheidszorg, financiële sector, de retailbranche, het hoger onderwijs en het MKB.

Maurits Aalders Marketing innovatie

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook