softwarerobot

De robotrevolutie: vloek of zegen?

Meer efficiency, lagere kosten. De voordelen van softwarerobots zijn groots. Maar wat betekent de inzet van deze ‘virtuele collega’s’ voor je menselijke medewerkers?

193
0

Mensen die samenwerken met robots? In steeds meer organisaties is de robotrevolutie in volle gang. Mankracht wordt aangevuld met de hulp van softwarerobots. Het resultaat: meer efficiency en lagere kosten. Maar wat betekent dit voor medewerkers?

Als we het over softwarerobots hebben, dan hebben we het over ‘Robotic Process Automation’ (RPA). De kern van deze technologie is dat een softwarerobot de herhalende (en vaak eenvoudige) handelingen uit handen neemt van ‘ons mensen’.

Robot: voor minder uitdagend werk

Vaak wordt aangenomen dat door robotisering banen verdwijnen. Toch is dat niet altijd zo. Dankzij robots hoeven medewerkers sommige werkzaamheden inderdaad niet meer zelf uit te voeren. Bedenk wel dat dit de minder uitdagende handelingen zijn. Zoals informatie overzetten van de ene naar de andere applicatie. Of een Excel-sheet vullen met informatie. Werk waar collega’s lang niet altijd voldoening uit halen. calculator met robotarm

Ruimte voor kerntaken

Terwijl softwarerobots de repeterende (en arbeidsintensieve) handelingen overnemen, houden medewerkers meer tijd over voor werk dat toegevoegde waarde biedt. Zoals (strategische) beslissingen maken, klantcontact onderhouden of ander meer specialistisch werk. Dit maakt het werk aantrekkelijker en kan resulteren in meer werkplezier en -geluk.

Nieuwe functies

Robotic Process Automation kan zelfs heel nieuwe functies opleveren. Denk aan banen met de focus op de ontwikkeling, het onderhoud en de bediening van de robots. Zo kunnen collega’s worden opgeleid tot robotic engineer: dit zijn de collega’s die de robots bouwen. Heb je eenmaal een team van robotics engineers? Dan moeten zij ook aangestuurd worden door een teammanager robotica. En misschien kunnen nog andere collega’s een meer adviserende rol toebedeeld krijgen?

Dus of softwarerobots onze banen afpakken? Dat is nog maar de vraag. Het World Economic Forum berekende dat er in 2022 dankzij robotisering juist 58 miljoen meer banen zijn dan nu.

Softwarerobot als naaste collega

Is de keuze eenmaal gemaakt en zijn de softwarerobots in bedrijf? Dan is het zaak dat medewerkers deze robots als hun collega’s gaan zien. Zorg dat de robot wordt meegenomen in werkbesprekingen en plannen. Bij het toebedelen van taken aan medewerkers, kunnen eenvoudige repeterende handelingen direct aan de nieuwe virtuele medewerker (de robot) worden toegekend.

Verandermanagementrobot

Voor medewerkers betekent robotisering een nieuwe manier van werken én denken. Wil je starten met robotisering, neem hen dan al vroeg in het veranderproces mee. En laat hen ook meebeslissen over welke processen kunnen worden gerobotiseerd.

Een open en transparante houding zorgen voor draagvlak en vertrouwen in de nieuwe werkwijze. Nog belangrijker: je medewerkers worden zelf ook enthousiast voor de softwarerobots. Een essentiële voorwaarde voor een succesvol robotiseringsbeleid.

Downloads bij dit artikel

  • e-book ‘Robotic Process Automation’ (RPA)eBook

    In het e-book 'Robotic Process Automation' (RPA) staat wat de kansen zijn, wat de impact is en hoe je aan de slag kunt gaan met robotiseren. Met voorbeelden uit de praktijk bij de Rabobank en PwC.

Remo Antonis Robotic Process Automation, Document Management

"Oprechte interesse is een niet te onderschatten menselijke eigenschap."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook