Printenbind drukkerij

De sleutel tot succes in online print

Internet en print kunnen prima samen bestaan. Dat bewijst het succes van online printshops. Ondanks de inmiddels stevige concurrentie weet Printenbind.nl jaarlijks 30% groei te realiseren. Oprichter Bart van Diepen heeft ambitieuze toekomstplannen.

506
0

Bart van Diepen was er in 2008 vroeg bij, toen hij in de nieuwe markt van online print stapte en zijn eigen webshop opende. Inmiddels maakt hij met Printenbind.nl een flinke groei door en blijft zijn dienstverlening voortdurend verbeteren. De recente verhuizing naar een veel groter pand en de investering in een nieuw machinepark bieden ruimte aan zijn ambitie: “Ik wil de nummer 1 online printshop van Nederland zijn.”

Ondernemen zit Van Diepen in het bloed. Maar de keuze voor de printwereld lijkt na een HBO-studie Elektrotechniek niet direct voor de hand te liggen. De ervaringen bij het afdrukken van zijn eindscriptie zetten hem op het spoor van deze kansrijke markt: “Het laten printen van al mijn pagina’s in kleur bleek wel 50 cent per blaadje te moeten kosten bij de printshop op de hoek. Ook nadat ik een goedkoper alternatief had gevonden, bleef het hele bestel- en productieproces toch moeizaam. Terwijl je bij de Hema eenvoudig je foto’s kon uploaden en de afdrukken gewoon kreeg thuisgestuurd. Dat moet dan toch ook met PDF-bestanden kunnen?” Van Diepen gebruikt zijn programmeerkennis om zelf een webshop te creëren waar het studenten makkelijk wordt gemaakt hun printwerk tegen lage prijzen te bestellen. De productie laat hij bij specialisten doen. Printenbind.nl is geboren.

Proces onder controlePrintenbind online print
Drukwerk is een foutgevoelig product, merkt Van Diepen als snel. Hij neemt daarom ook het printen, de afwerking en de verzending van alle opdrachten in eigen hand: “ Je hebt het proces dan veel beter onder controle en kunt veel sneller schakelen om vragen of problemen te voorkomen en op te lossen.” Hij schaft voor 500 euro een kleurenprinter aan waarmee hij de opdrachten zelf afdrukt. Dat doet hij aanvankelijk in de avonduren, naast zijn full time baan. “Dat ging goed toen er gemiddeld een order per dag binnenkwam, maar dat werden er al snel vijf en daarna nog meer.”

Het bedrijf vestigt zich in 2009 in Purmerend en groeit in 2011 door naar een groter pand bij Sloterdijk: “De eerste drie jaar zijn we, zonder enige vorm van marketing, vrij organisch gegroeid. Het was in die tijd , met wat tips en tricks, redelijk makkelijk om hoog in de Google zoekresultaten te scoren. Wij kwamen met alleen het zoekwoord ‘printen’ al bovenaan te staan.”

Eigen webshop en back-end
Het aantal spelers in de online print wereld neemt toe en Van Diepen besluit door te investeren in zijn website. Hij lanceert in 2012 een compleet vernieuwde webshop. Het gebruiksgemak staat voorop: een overzichtelijk assortiment, prijzen worden direct berekend en weergegeven, en klanten kunnen hun bestelling in een live preview direct controleren: “Je kunt dan zelfs zien of er ergens een boorgaatje door de tekst gaat.”

Ook de ‘back-end’ software die het hele productieproces achter de webshop aanstuurt, wordt door Printenbind.nl in eigen huis ontwikkeld. Daar zijn twee programmeurs drie dagen per week mee bezig. “Onze webshop en het eigen back-end vormen de kern van het bedrijf”, stelt Van Diepen. “We kunnen elke parameter direct zelf aanpassen en daarmee razendsnel inspelen op de wensen van onze klanten. Tegelijkertijd kunnen we de productie voortdurend optimaliseren en efficiënter maken.”


We kunnen razendsnel inspelen op de wensen van onze klanten.


Groeiplannen realiseren
Met de verhuizing, eind 2016, naar de nieuwe locatie bij Sloterdijk zet Printenbind.nl opnieuw een belangrijke volgende stap. Het bedrijf beschikt nu over ruim 1.000 vierkante meter, zodat ook de noodzakelijke uitbreiding van het machinepark – van twee naar nu vijf nieuwe printproductiesystemen, 3 met vijfde kleurstation en 2 om grote oplages snel te verwerken printenbind papier online print shop– kon worden gerealiseerd.

Printenbind.nl kent inmiddels een jaarlijkse groei van 30 procent. Van Diepen laat de productie volledig over aan het team van 3 fulltimers en 35 studenten die op flexibele tijden kunnen worden ingezet. Zo kan ik weer meer zelf gaan ondernemen, me op de strategie richten en onze plannen uitvoeren.” Hij ziet volop kansen om te groeien, ook al is de concurrentie stevig. Service aan de klanten staat daarbij bovenaan: “We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in een krimpfolie machine, zodat we elke bestelling in een transparante folie kunnen sealen om het printwerk te beschermen tegen beschadigingen tijdens het transport. We maken bovendien van elke zending een foto die we naar de klant sturen, zodat hij of zij weet dat de bestelling klaar staat voor verzending.” De klant kan de zending ook komen ophalen: “Dat kan bij ons aan de balie, maar we beschikken ook over een netwerk aan pick-up locaties in Amsterdam.”


Onze webshop en het eigen back-end vormen de kern van het bedrijf.


Nummer 1 online printshop
Printenbind.nl wil de nummer 1 online printshop van Nederland zijn. Er wordt aan grotere naamsbekendheid gewerkt door meer aan marketing te doen, bijvoorbeeld op de radio, bij het voetbalveld en met een billboard langs de A7: “Maar we doen ook veel met Google Adwords en via Facebook campagnes.” Van Diepen wil, in samenwerking met een gespecialiseerde partner, groeien in grootformaatproducties en kijkt ook naar mogelijke uitbreiding van het eigen assortiment met bijvoorbeeld hardcover boeken of T-shirts. Met gespecialiseerde webshops, die gebruikmaken van de eigen software, zou hij nog beter kunnen aansluiten op de wensen van specifieke klanten of klantgroepen. “Dit is zeker nog niet het eindstation voor Printenbind.nl”, zegt Bart van Diepen als hij een blik in de toekomst werpt: “Wie weet openen we nog eens een filiaal in Berlijn?”

Downloads bij dit artikel

  • Integratie print en digitale media steeds belangrijkerRapport

    In dit rapport van InfoTrends krijgt u een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van klantcommunicatie, informatie over de manier waarop verschillende marktsegmenten hun multichannel strategie inrichten, en inzicht in het belang van print in de (toekomstige) communicatiemix.

Ed Boogaard Grafimedia vakspecialist

"Nieuwsgierig naar achtergronden, benieuwd naar betekenis en altijd op zoek naar een ander perspectief."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook