Digitalisering: hét wapen in concurrentiestrijd advocatuur

Hoog tijd om de concurrentie vóór te blijven, en slimme maatregelen te nemen.

2195
0

De advocatuur had het nog nooit zo zwaar als nu: overheidsvergoedingen worden ingeperkt, terwijl de beroepsgroep uit de voegen barst. Nog nooit waren er zo veel advocaten als nu. Hoog tijd om de concurrentie vóór te blijven, en slimme maatregelen te nemen. Digitalisering is het antwoord om cliënten te winnen.

Het klassieke, bedaagde beeld van het advocatenkantoor is sterk aan inflatie onderhevig. Niet langer nemen cliënten genoegen met de deftige, in pak gestoken heer die in zijn marmeren kantoorpand al sigarenrokend zijn facturen schrijft. Met de enorme toename aan advocaten (sinds 1995 zijn er bijna 10.000 advocaten bijgekomen, volgens de Orde van Advocaten) is het van groot belang dat dienstverlening sneller, goedkoper en efficiënter wordt – bijvoorbeeld door digitalisering.

Hoewel begin deze maand bekend werd dat staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie de voorgenomen bezuinigingen op de rechtsbijstand nog even uitstelt, lijken die maatregelen onafwendbaar. Terwijl de concurrentie toeneemt, neemt de omzet van kantoren af. In de sociale advocatuur vallen de grootste klappen: ongeveer de helft van de advocaten in de sociale advocatuur verwacht over twee jaar niet meer in deze sector te werken vanwege de voorgenomen bezuinigingen, zo blijkt uit een onderzoek van Ipsos. Tachtig procent van de sociaal-advocaten voorziet grote gevolgen voor het kantoor door de verlaging van het basisbedrag van de vergoeding, en denkt geen rendabel kantoor te kunnen voeren.

Tegelijk neemt de juridisering van de samenleving toe, verwacht de Rabobank. De bank becijferde dat Nederland nu zo’n 4.900 advocatenkantoren rijk is, op een totaal aantal van 17.300 advocaten. Tel daar nog de macht van buitenlandse kantoren bij op, en je komt op een duizelingwekkend concurrentieveld. De opkomst van alternatieve verdienmodellen, toenemende specialisatie op rechtsgebieden of sectoren, toenemende wet- en regelgeving en toezichtseisen zorgen voor een onoverzichtelijk werkterrein. De bank lijkt haast ons blog te citeren als ze stelt: “Verdergaande digitalisering biedt kansen voor innovatiever en efficiënter vormen van dienstverlening.”

Ik schreef het al vaker: maar liefst 10 procent van de omzet op advocatenkantoren gaat op aan het enkel verwerken van informatie. De invoering van een digitaal kantoorsysteem spaart zeeën van tijd en kosten uit: alle documenten zijn met één druk op de knop doorzoekbaar, in te zien en op te vragen, door te sturen en te bewerken – via een beveiligde verbinding vanaf elke denkbare plek, op elk moment. Dankzij die flexibiliteit kunt u cliënten beter van dienst zijn, sneller zaken afhandelen en de concurrentie ver achter u laten. Digitalisering van het advocatenkantoor is een kleine maatregel, maar een groot wapen in de strijd om de cliënt.

Downloads bij dit artikel

  • Gratis handleiding voor digitaal werkeneBook

    Bespaar tijd, kosten en creëer efficiency: digitaliseer uw zakelijke documenten en start met digitaal werken. Het e-book ‘Documenten digitaliseren’ biedt inzichten, tips en eye-openers. Download het e-book hier.

Paul Aantjes Digitaal slimmer werken binnen advocatuur

"If the marketing is superb, business will accommodate itself."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook