Drukkerij staat voor keuze: dienstverlener of prijsvechter

Ga je op prijs concurreren of kies je voor onderscheidend vermogen door nieuwe diensten aan te bieden die je klanten verder helpen?

1320
0

De grafische industrie heeft de afgelopen jaren flink ingezet op web-to-print. Deze dienst maakt het klanten makkelijk om drukwerk via internet te bestellen, en zorgt er vooral ook voor een drukkerij het order- en aanleveringsproces kan automatiseren. Web-to-print is echter maar een klein onderdeel van wat je als grafimediabedrijf kunt aanbieden onder de noemer Marketing Resource Management (MRM)-diensten.

MRM richt zich op het structureren en vereenvoudigen van marketingactiviteiten binnen organisaties en bedrijven. Ik voorzie dat dit steeds belangrijker wordt: grafische bedrijven die willen blijven meespelen, moeten opdrachtgevers in staat stellen efficiënt en zeer gericht te communiceren met hun klanten.

MRM is onmisbaar
In haar onderzoek naar de belangrijkste marketingtrends signaleerde vakblad Marketing Tribune vorig jaar dat ‘klant centraal’, ‘content marketing’, ‘authenticiteit’ en ‘big data’ hoog scoorden. Het zijn allemaal thema’s waarbij MRM op de achtergrond een belangrijke rol speelt, zoals blijkt uit een whitepaper dat in opdracht van Ricoh werd geschreven. Daarin wordt MRM gedefinieerd als ‘een serie processen en mogelijkheden met als doel de organisatie in staat te stellen haar interne en externe marketingmiddelen (resources) te optimaliseren’ (vrij naar Gartner).

Profiteren van MRM
Voor organisaties heeft een MRM-aanpak aantrekkelijke voordelen:

  • Tijd besparen door het automatiseren van veel voorkomende marketingtaken;
  • Meer inzicht in de bijdrage van marketing;
  • Een consistentere merkopbouw;
  • Een verbeterde ROI van marketingactiviteiten;
  • Grotere effectiviteit van verkoop, omdat belangrijke achtergrondinformatie over contacten wordt verzameld voordat deze als lead worden doorgestuurd en;
  • Een betere borging van marketingactiviteiten vergroot de continuïteit van de organisatie.


Tijd om te kiezen
Er zijn volgens mij dan ook eigenlijk maar twee opties. In het eerste geval gaan marketeers zelf investeren in MRM-software en dan blijft opnieuw alleen het laatste stukje van het traject – het drukwerk – over voor de grafimediabedrijven. Daarmee dreigt onvermijdelijk weer de kansloze prijzenslag. Het zou dus beter zijn als grafische ondernemers inspelen op de trends, door MRM-diensten en -producten aan te bieden die klanten ontzorgen bij hun marketingactiviteiten. Ze versterken daarmee hun band met de klant, creëren meer omzet met betere marges en openen dankzij hun onderscheidend vermogen de weg naar nieuwe markten. Het is tijd om te kiezen.

 

Downloads bij dit artikel

  • Marketing Resource Management: kansen voor de grafimediamarktWhitepaper

    Steeds meer grafische ondernemers realiseren zich dat het blijven concurreren op prijs weinig toekomst biedt. Het creëren van een totaaloplossing waarmee klanten volledig worden ontzorgd op het gebied van hun marketingcommunicatie, opent veel meer mogelijkheden om de relatie met die klanten te verstevigen.

  • Marketing Trend Onderzoek 2014Inspiratie

    De klant centraal stellen en dit tastbaar maken door de juiste content te leveren. Door grote hoeveelheid data te verzamelen en te analyseren verwachten marketeers dit jaar een eind komen. Daarbij verliest men het eigen, authentieke, verhaal via storytelling niet uit het oog. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het Berenschot Marketingtrendonderzoek 2014.

Huib Kolen Grafimedia, Precision Marketing en Enterprise Output Management

"Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven." ~ Albert Einstein

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook