Gaan wearables ons werk veranderen?

Gaan wearables ons werk veranderen?

Van Google Glass en Fitbit tot smartwatches. Volgens Forrester Research worden er dit jaar zo’n 50 miljoen wearable tools verkocht. En dit cijfer kan oplopen tot 180 miljoen tegen 2018. Hoe zal deze trend onze manier van werken veranderen?

485
0

U heeft met succes een BYOD-beleid geïmplementeerd in uw bedrijf. Medewerkers zijn enthousiast over de inzet van mobiele tools. Tijd om achterover te leunen? Absoluut niet! Want de nieuwe ‘wearable’-trend wint snel aan populariteit.

Van Google Glass en Fitbit tot smartwatches. Volgens Forrester Research worden er dit jaar zo’n 50 miljoen wearable tools verkocht. En dit cijfer kan oplopen tot 180 miljoen tegen 2018. Hoe zal deze trend onze manier van werken veranderen?

Salesforce Wear
Salesforce is een softwaregigant in klantrelatiebeheer. Het bedrijf kondigde dit jaar de introductie aan van Salesforce Wear: een ontwikkelingsprogramma voor apps op wearables. Ontwikkelaars zijn inmiddels gestart met de realisatie van zakelijke apps, zoals een app die meetings inplant op de Samsung Gear 2 smartwatch en een app die online verkoop- en trafficgegevens doorstuurt naar Pebble.

Salesforce anticipeert hiermee op de groeiende adaptatie van wearable technologie. Wearables helpen gebruikers om tijdens hun werk continu voeling te houden met de online wereld. Bijvoorbeeld: in plaats van een meeting te onderbreken om berichten op de mobiele telefoon te checken of een laptop te openen, checkt de gebruiker digitale updates met één blik op de smartwatch.

Optimaliseren van de klantenservice
We zagen het al met de opkomst van de smartphone: als nieuwe consumententools de werkplek veroveren, veranderen bedrijfsprocessen mee. Zo kan binnenkort een monteur op locatie de laatste dashboardgegevens, apparaatupdates en live feedback inzien via een smartglass. En dat alles terwijl hij zijn handen vrij heeft. Dit kan zijn productiviteit en de klantenservice enorm verbeteren.

Gepersonaliseerde marketing
Via geolocatie en push-meldingen kunnen bepaalde apps nu al coupons mailen naar klanten die een winkel betreden. Op dezelfde manier kan wearable technologie in potentie grote hoeveelheden data verzamelen en direct delen met geïnteresseerde bedrijven. Wearables bieden bedrijven nieuwe, gerichte verkoopkansen. Dit kan sterk bijdragen aan de efficiëntie en klanttevredenheid.

Conclusie: nog meer verandering
Wearables kunnen de manier waarop organisaties zakendoen compleet veranderden. De trend is nog nieuw, maar steeds meer softwareontwikkelaars zijn al geïnteresseerd in deze technologie. Is dit de start van een nieuw tijdperk waarin de mobiele wereld nog meer verweven is met het hier en nu? Welke oplossingen zijn nuttig voor uw bedrijf? Vragen om over na te denken!

Downloads bij dit artikel

  • Humans and machines – The role of people in technology-driven organisationsWhitepaper

    Humans and machines: The role of people in technology driven organisations is an Economist Intelligence Unit report, sponsored by Ricoh. It explores how the interaction between humans and technology is evolving in businesses and other organisations, and asks whether and how technological progress will continue to be complemented by the infl uences of human imagination and intuition.

  • De hightech werkplekInfographic

    Stelt u zich voor: een echt innovatieve werkplek waar geavanceerde geautomatiseerde technologie en ondersteunende processen de norm zijn... Europese werknemers gaven hun visie op de werkplek van de toekomst.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. We brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook