Generatie Z en globalisering

Hoe Generatie Z internationale bedrijven en MKB helpt globaliseren

Een grote uitdaging voor bedrijven is te zorgen dat het personeelsbestand toekomstbestendig is. De wereld verandert continu, waarbij bedrijven steeds meer opereren in de wereldmarkt. Hoe zorg je dat medewerkers ook wereldwijd kunnen werken?

560
0

De eenwording en liberalisering van de wereldmarkt heeft verregaande gevolgen voor de manier waarop organisaties werken. Zij betreden nieuwe markten en moeten extra stappen zetten om te kunnen winnen van lokale concurrenten. Vaak zijn internationale bedrijven wat groter en minder flexibel, waardoor het moeilijk wordt om te concurreren tegen de kleinere en wendbare MKB-bedrijven. Het zetten van die extra stappen wordt al eenvoudiger gemaakt door de intrede van de nieuwste generatie op de werkvloer, generatie Z. Zowel het MKB als de grote, internationale bedrijven profiteren van de competenties van de nieuwste generatie werknemers.

Werknemers van generatie Z passen perfect in het plaatje van een internationale en diverse organisatie, vanwege het belang dat zij hechten aan de sociale impact van hun baan, wat een grote rol in hun carrièrepad speelt. Recent onderzoek van Ricoh toont aan dat twee keer zoveel mensen uit generatie Z zich aangetrokken voelen tot een bedrijf dat hen het gevoel geeft een verschil te kunnen maken in de wereld: 34% vergeleken met 13% van de babyboomers, 14% van generatie X en 15% van de millennials.

Met de ontwikkeling van internationale economieën en markten is het te verwachten dat bedrijven gebruikmaken van een wereldwijd netwerk met ideeën. Succesvolle internationale bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze lokaal bedachte ideeën gebruiken als onderdeel van hun wereldwijde strategie. Het resultaat, innovatie en flexibiliteit, is essentieel. Samenwerking, zowel intercontinentaal als tussen afdelingen, is een integraal onderdeel voor een bedrijf dat wereldwijd wil opereren. De ideeën zullen vanuit verschillende delen van het bedrijf komen en nieuwe technologieën moeten worden omarmd als katalysator voor bedrijfsontwikkeling. Generatie Z is beter voorbereid op de onoverkomelijke veranderingen die op de werkplek zullen plaatsvinden. Voor deze ‘digital natives’, die zijn opgegroeid met 24/7 toegang tot het internet, is het hun natuur om met nieuwe technologieën te werken. Bijna drie keer zoveel respondenten van generatie Z zijn geïnteresseerd in bedrijven die technologieën aanbieden die mensen efficiënter laat werken (28%) dan de respondenten uit oudere generaties (10%). En nog doorslaggevender is de voorkeur voor face-to-face communicatie, die afneemt van 77% onder babyboomers tot 58% onder generatie Z.

Digitaal (samen)werken zal de norm worden voor internationale bedrijven. Terwijl generatie Z zich in een perfecte positie bevindt om voordeel te halen uit deze veranderingen, hebben MKB’ers ook een streepje voor wat betreft het digitaliseringsproces ten behoeve van globalisering. We zien dat 79% van de managers binnen kleine bedrijven denkt dat zij een voorsprong hebben op grotere organisaties, omdat zij processen sneller kunnen optimaliseren. Het kleinere formaat van MKB’ers betekent ook dat kosten en het daarop volgende risico van het omarmen van nieuwe technologieën kleiner is, zodat deze bedrijven snel de vele voordelen kunnen benutten van digitalisering.

Nu bedrijven zich op wereldwijde schaal uitbreiden, wordt een vlakkere organisatorische structuur een vereiste. Centraal gelegen c-suites zullen merken dat het onmogelijk is om een wijdverspreid, internationaal bedrijf te managen waar lokale autonomie en expertise vereist zijn om operationele successen te behalen. Ook hier passen de verwachtingen van generatie Z perfect binnen de ontwikkelingen op de internationale markt. Afgezien van salaris, vinden jongere werknemers de werk-privé balans (48%) en flexibele werktijden (42%) het meest aantrekkelijk binnen hun carrière. Deze manier van werken duidt op detachement van traditionele managementstructuren en meer zelfstandigheid van werknemers.

Downloads bij dit artikel

  • The 4G WorkplaceInfographic

    Generatie Z komt eraan! Niet eerder waren vier generaties vertegenwoordigd op de werkvloer. Wanneer organisaties zich richten op het updaten van hun systemen, bedrijfsprocessen en werkwijzen, helpen ze medewerkers uit verschillende generaties te floreren.

  • Gratis e-book ‘Online samenwerken’eBook

    Werken vanaf meerdere locaties, met collega’s of klanten aan de andere kant van de wereld. Dit vraagt om online samenwerken, vergaderen en samen in documenten werken. Online samenwerken is tijd- en kostenbesparend en productief. Meer lezen? Download het eBook.

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

Maurits Aalders Marketing innovatie

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook