kunstmatige intelligentie

Mens versus Machine? Hoe AI de werkomgeving gaat verbeteren

Is de mens nog nodig, nu kunstmatige intelligentie het van ons lijkt te winnen? Velen krijgen hierbij een ongemakkelijk gevoel. Toch biedt het kansen!

387
0

De opmars van intelligente machines bereikte recent een nieuwe mijlpaal, toen Google’s deep learning programma AlphaGo in het eeuwenoude strategiespel Go de regerend wereldkampioen versloeg. Een prestatie waarvan werd gedacht dat deze nog een aantal jaar op zich zou laten wachten.

De overwinning was niet te danken aan de ‘brute rekenkracht’ waarmee computers in een fractie van een seconde ontelbaar veel uitkomsten kunnen uitrekenen. Nee, AlphaGo dankt de zege aan intuïtie: de computer heeft het spel miljoenen keren opnieuw gespeeld en geleerd van gemaakte fouten.

De overwinning schudde de technologiewereld op. Is de mens straks nog nodig, nu kunstmatige intelligentie het van ons lijkt te winnen? Velen krijgen hierbij een ongemakkelijk gevoel. Toch zal artificial intelligence –kortweg AI-  juist kansen bieden om steeds beter te worden in wat we doen. Dat geldt voor zowel organisaties als mensen. De verandering is al ingezet. AI helpt processen te stroomlijnen, onnodig werk uit handen te nemen in alledaagse situaties, waarbij het vaak gaat om tijdrovende en relatief kostbare taken.

Zo stellen big data analyses ons al enige tijd in staat om grote hoeveelheden informatie te analyseren en te doorgronden. Hierdoor kunnen we betere en meer weloverwogen beslissingen nemen. Om een trend te kunnen ontdekken, is het niet langer nodig om honderden of duizenden spreadsheets en documenten door te spitten. Programma’s doen dit voor ons.

Denk eens aan de voordelen die dit op andere terreinen kan bieden, bijvoorbeeld bij het beheer van documenten of het organiseren van e-mail. Zo kan een kunstmatig intelligente persoonlijk assistent (nee, niet die paperclip in Microsoft Office…) ons helpen met zaken als agenda’s organiseren, e-mail prioriteren en administratieve taken afhandelen. Dit geeft ons ruimte om op een hoger niveau te acteren, met meer creativiteit en toegevoegde waarde. Beter georganiseerd en bevrijd van onnodige, dagelijkse taken, kunnen we ons werkende leven een rijkere invulling geven.

Klinkt goed? Toch komt bij velen de angst terug bij de gedachte dat de mens voor het nemen van zakelijke beslissingen vervangen wordt door kunstmatige intelligentie. Deze zal het altijd winnen van de mens als het gaat om het snel kunnen verwerken van grote hoeveelheden informatie. Maar in plaats van te denken in ‘mens versus machine’ zien we een toekomst waarin mens en machines elkaar juist versterken. Daarbij komt dat mensen emotioneel gedreven zijn, in tegenstelling tot computers en programma’s. Zo zal persoonlijk contact met klanten altijd blijven bestaan. Zie hier meteen de blijvende rol van de mens.

De kracht zit in de combinatie: de enorme rekenkracht van computers en het menselijk vermogen om beslissingen ‘vanuit het hart’ te nemen.

Zoals met elke nieuwe technologie zal de groei van AI leiden tot nieuwe functies en rollen, die vooraf niet voorzien waren. AI maakt zijn opmars, en dat mogen we toejuichen.

Lees ook deze blog en het video-interview met IBM’s Nicky Hekster over Watson en cognitieve businesses.

Downloads bij dit artikel

  • Humans and machines – The role of people in technology-driven organisationsWhitepaper

    Humans and machines: The role of people in technology driven organisations is an Economist Intelligence Unit report, sponsored by Ricoh. It explores how the interaction between humans and technology is evolving in businesses and other organisations, and asks whether and how technological progress will continue to be complemented by the infl uences of human imagination and intuition.

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. We brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook