Hoe technologie de c-suite verandert

Hoe technologie de C-suite verandert

Big data, cloudimplementatie en nieuwe security-vraagstukken. Bedrijven krijgen dagelijks te maken met verandering. Technologie is een intrinsiek onderdeel geworden van de bedrijfsstrategie. (Hoe) veranderen technologiemanagers mee?

280
0

Ook in de C-suite is de invloed van technologie enorm gegroeid. Denk maar aan de opkomst van functies als CTO (Chief Technology Officer), CDO (Chief Digital Officer) en CSO (Chief Security Officer). Deze managers zoeken – samen met de CIO en CMO – kansen om de concurrentie voor te blijven en tegelijk medewerkers en klanten tevreden te houden. Een pittige uitdaging.

Technologie in C-suitebeslissingen
In het verleden was er één technologiemanager, de CIO. Zijn rol was technisch: een intern netwerk opzetten en draaiende houden. Nu informatiebeheer en cloud computing steeds belangrijker worden, verandert de rol van IT. IT wordt ook steeds complexer. Daarom zijn de CTO en CSO in het leven geroepen.

Technologiemanagers spelen tegenwoordig een cruciale rol in change management. Samen met collega-managers bepalen ze het moment om nieuwe technologie te implementeren. Vervolgens sturen ze die implementatie aan, zodat de dagelijkse gang van zaken vlot blijft verlopen en de overgang veilig is. Met de opkomst van Internet of Things verandert de rol van de CIO / CTO / CSO nog verder.

Verandering bottom-up aansturen
Ook technologische veranderingen werden meestal top-down geïmplementeerd, zonder overleg met medewerkers. Die benadering past niet meer in een wereld van directe feedback, social media en bedrijfsreviews. Als technologiemanager kunt u bij veranderingen beter vooraf communiceren met uw medewerkers en hen achteraf vragen om feedback en suggesties. Zo’n ‘samenwerkingscultuur’ leidt vaak ook tot meer betrokkenheid en productiviteit.

Marketeers omarmen technologie
Technologie is niet langer het exclusieve domein van de IT-afdeling. Marketing is voorgoed veranderd dankzij de kans om klantdata te verzamelen en klanten online te benaderen. Marketingmanagers hebben de keuze uit duizenden softwareproviders. Van CRM-platformen tot providers van blogcontent, websites en socialmediakanalen. Hun technologiebudget is flink gegroeid. Gartner voorspelt dat tegen 2017 de CMO meer geld uitgeeft aan technologie dan de CIO.

Gegevensanalyses stellen marketeers in staat om doelgroepen te segmenteren. De juiste tools maken hierbij het verschil. Want klanten verwachten persoonlijke (online) berichten. Afgestemd op hun favoriete media zoals Twitter, een blog of een nieuwssite. En CEO’s verwachten dat marketingmanagers bovenop de trends zitten en hun uitgaven verantwoorden met een hoge ROI.

Tot slot: kans om te experimenteren
De C-suite verandert razendsnel door de mogelijkheden van nieuwe technologie. Als manager hebt u de kans om te experimenteren met tools en platforms die er vorige maand nog niet eens waren. Elke kans opent nieuwe mogelijkheden voor de organisatie. Wat denkt u: is uw bedrijf er klaar voor?

Downloads bij dit artikel

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

  • Elke 2 weken de laatste werktrends in uw inboxInspiratie

    Abonneer u voor de WerkTrends nieuwsbrief om elke 2 weken automatisch en gratis de beste inzichten om anders te werken en beter te leven in uw inbox te ontvangen.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. We brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook