3 manieren om interactief les te geven
3 manieren om interactief les te geven
Het onderwijs is in beweging. De ‘docent voor de klas’ die alle kennis via boeken overbrengt vormt allang niet meer het uitgangspunt. Langzaam gaan we van passieve consumptie naar actieve participatie. Steeds meer onderwijsinstellingen omarmen hiervoor nieuwe technologieën die het bestaande lescurriculum verrijken.
Nieuwe generaties leerlingen en studenten groeien op met innovatieve technologieën. Hoe kun je hiermee je onderwijsaanbod verrijken? Ik geef 3 voorbeelden:
1. Interactief in groepjes werken aan opdrachten
Eén van de ontwikkelingen in het onderwijs is ‘collaborative learning’, ofwel in groepjes samenwerken aan opdrachten. Dat is niet nieuw, maar het gebeurt steeds vaker en met gebruik van interactieve technologie. De zogenaamde learning table leent zich hier uitstekend voor. Dit is een ruime tafel, met een ‘iPad-scherm’ als tafelblad. Hiermee kunnen leerlingen op een interactieve manier in groepjes samenwerken aan opdrachten. De inhoud van de opdrachten kan eenvoudig worden aangepast, hierdoor is de learning table geschikt voor alle onderwijsniveaus.De learning table is een tafel die wordt ondersteunt met touchtechnologie en prikkelt de nieuwsgierigheid van leerlingen. De docent kan elke gewenste leeractiviteit koppelen aan de learning table. Denk aan een educatief memoryspel voor de allerkleinsten. Of een geschiedenisles voor het voortgezet onderwijs: de software op de learning table kan een tijdlijn weergeven, waarbij diverse vragen worden gesteld aan de leerlingen. Ook een aardrijkskundeles behoort tot de mogelijkheden, waarbij de kinderen op een topografische kaart samen overleggen en aanwijzen welke hoofdstad bij welk land hoort. Een techniek als de learning table vraagt de docent om na te denken over hoe hij de lessen en opdrachten vormgeeft. De learning table is specifiek gericht op samenwerken in groepen en hierdoor minder geschikt om klassikaal in te zetten.De learning table wordt veelal voorgeconfigureerd aangeleverd met daarop een aantal standaard leerprogramma’s. Uiteraard staat het onderwijsinstellingen vrij om hier naar wens programma’s aan toe te voegen.
2. Interactief meedoen op afstand
Een ander voorbeeld zijn middelen om te communiceren op afstand. Dit kan heel laagdrempelig. iPads bijvoorbeeld, beschikken over prima beeld- en geluidskwaliteit. Hiermee kan een kind dat ziek is tóch de lessen volgen en deel uitmaken van de klas.Ook bestaan oplossingen om lessen op te nemen en te streamen. Leerlingen kunnen de les dan achteraf online bekijken. Dit komen we al veel tegen op universiteiten en wordt steeds vaker toegepast op andere onderwijsniveaus.Vooruitstrevende onderwijsinstellingen gaan een stap verder, met professionele videocommunicatie (met haarscherpe beeld- en geluidskwaliteit) en interactieve whiteboards. Laatstgenoemde maakt het bijvoorbeeld mogelijk om op afstand samen te brainstormen en na afloop alle ideeën en aantekeningen te delen met aanwezigen.Een voorbeeld. Stel dat je onderwijsinstelling de mogelijkheid wilt bieden om Chinese les te volgen. Jouw organisatie beschikt over 3 verschillende locaties. Vanwege regionale krimp lukt het niet om op de 3 verschillende locaties alle klassen te vullen. Ook is er slechts één docent beschikbaar die Chinese les kan geven.
Nu kun je als onderwijsorganisatie besluiten om de Chinese taal niet op te nemen in het curriculum. Maar daarmee ontneem je de leerlingen die hierin interesse hebben de kans om deze opkomende wereldtaal te leren. Met videocommunicatie op afstand kun je een virtueel leslokaal creëren, zodat de les op één locatie plaatsvindt, terwijl de leerlingen op de andere locaties online aanhaken.
Kortom, met de huidige technologieën zijn onderwijsprogramma’s tijd- en plaatsonafhankelijk aan te bieden. Daarmee kun je zich onderscheiden van andere onderwijsinstellingen.
3. Interactief presenteren
Tot slot zijn projectoren een geweldig hulpmiddel om ideeën en creaties snel te presenteren aan grotere groepen. Met WiFi kan dit draadloos en snel. Opdrachten die leerlingen maken op een laptop, tablet of learning table kunnen zij direct laten zien. Met één swipe start het kind met zijn presentatie. Zo blijft de vaart in de les en dat is essentieel voor een positief leereffect.
Actieve deelname
Je ziet: interactief lesgeven verrijkt het curriculum. Het maakt lessen afwisselender, vergroot de lesparticipatie, spreekt leerlingen aan en houdt hen langer geboeid. Hiermee ga je van passieve consumptie naar actieve participatie van leerlingen.