4 manieren hoe virtual en augmented reality onze manier van werken gaan veranderen
4 manieren hoe virtual en augmented reality onze manier van werken gaan veranderen
Volgens de laatste update van de International Data Corporation (IDC) zullen de wereldwijde inkomsten voor de augmented reality (AR) en virtual reality (VR) naar verwachting elk jaar met 100% of meer stijgen in de komende vier jaar. De totale uitgaven voor AR/VR producten en diensten zullen naar verwachting van 10 miljard Euro in 2017 tot bijna 183 miljard Euro stijgen in 2021.
“De segmenten consumer, retail en manufacturing zullen de eerste leiders zijn op het gebied van AR & VR investeringen en adoptie. Maar zoals we in de regio’s zien zullen andere segmenten zoals overheid, transport en onderwijs de transformationele mogelijkheden van deze technologieën benutten,” zei Marcus Torchia , onderzoeksdirecteur van IDC Customer Insights & Analysis . “Met use-cases waarin zowel AR- als VR-omgevingen een rol spelen, zien we mogelijkheden voor bedrijven om de wijze waarop gebruikers omgaan met bedrijfsprocessen en dagelijkse taken opnieuw tegen het licht te houden.”
Doordat tech giganten zoals Google, Microsoft, IBM, Samsung en Apple investeren in deze veelbelovende markt, kunnen we met enige zekerheid zeggen dat virtual en augmented reality ook hun weg naar de werkplek zullen vinden. Wat is de impact hiervan op de werkomgeving en wat zijn mogelijke toepassingen?
Een werkplek zonder monitor
Augmented reality devices als de Microsoft HoloLens en de Meta 2 hebben het potentieel om onze huidige, traditionele computerschermen compleet te vervangen. Het gebruik van één of twee schermen met een vast formaat op een vaste plek lijkt beperkend, als je een onbeperkt aantal flexibele schermen kan gebruiken en deze naar wens kan vergroten of verkleinen. Dat deze schermen jou op vaste afstand kunnen volgen is ook niet onhandig. In deze HoloLens review worden deze mogelijkheden op een indrukwekkende wijze gedemonstreerd. Een bijkomend gevolg is een toename in mobiliteit en keuzevrijheid om plaats-onafhankelijk te werken. Je bent immers niet meer afhankelijk van een beeldscherm.
Personeelstraining en opleiding
Boeken hebben beperkte mogelijkheden als het gaat om het aanleren van kennis en vaardigheden. Soms leer je het beste door iets gewoon te doen. Echter is het in sommige scenario’s ongewenst om te leren door te doen. Denk aan een sales pitch voor een belangrijke klant of het uitvoeren van een ingewikkelde hartoperatie. Virtual en Augmented reality hebben geen last van deze beperkingen en bieden een omgeving waar dergelijke risicovolle praktijksituaties in een veilige en gecontroleerde simulatie geoefend kunnen worden. Zogenoemde hypertraining biedt mogelijkheden om traditionele leercurves drastisch te verlagen en personeel op grote schaal bij of om te scholen. Een veel snellere adaptie en hogere velocity in de opbouw van kennis binnen organisaties is uiteindelijk het effect.
Product design
Ondanks het feit dat 3D-printen momenteel de snelheid en het vermogen om te kunnen prototypen effectief vergroot, kan VR/AR dit tot een nog hoger niveau tillen. Visuele prototypes kunnen hiermee veel sneller en goedkoper worden gemaakt dan ooit mogelijk was. Het stelt ontwikkelaars in staat om problemen al heel vroeg in een ontwerpproces te identificeren. Dit is tevens een van de meest erkende toepassingen van VR/AR in de werkplek en 59% van werknemers verwacht dan ook binnen 20 jaar met dit soort hologrammen te werken. Van kleine maakproducten tot auto’s en vliegtuigen: de toepassingen gedurende het design proces zijn nagenoeg eindeloos. Voordelen: een veel kleinere fouttolerantie en ook hier veel sneller inzicht waardoor het opbouwen van kennis zal versnellen.
Verbeterd samenwerken
In de wereld van het nieuwe werken en een goede work-life balance wordt plaats- en tijdsonafhankelijk werken aangemoedigd. Meetings en fysieke afspraken blijven echter nog altijd nadrukkelijk aanwezig in de typische kantooragenda. Werken waar en wanneer je wilt blijft nog altijd ondergeschikt aan deze inflexibele maar essentieel aspect binnen het bedrijfsleven. Op dit moment kan met behulp van videovergaderen dit probleem prima worden getackeld. Maar met behulp van VR of AR zal ‘de traditionele meeting’ echt tot het verleden gaan behoren. De virtuele vergaderruimte geniet alle voordelen van haar fysieke tegenhanger en ondanks de vele kilometers die tussen u van uw collega’s zitten, ontstaat toch de beleving dat iedereen in dezelfde ruimte aanwezig is. Hierbij heeft de VR vergaderruimte potentieel extra voordelen zoals interactieve hologrammen en een real-time vertalingssysteem voor internationale gesprekken.
Dat techgiganten drastisch investeren in deze technologie is duidelijk. Maar uiteindelijk zullen de toepasbaarheid en praktische waarde bepaald worden door de softwaretoepassingen die met de uiteindelijke producten gepaard gaan. De verdere ontwikkeling van deze markt lijkt echter steeds meer snelheid te genereren dus wordt het tijd om na te denken over hoe jouw bedrijf de voordelen van VR/AR kan inzetten om de concurrent voor te blijven.