5 kenmerken van een aantrekkelijke werkplek

  • 2989
  •  36
  • 2 min
  • 11 aug 2016
5 kenmerken van een aantrekkelijke werkplek

5 kenmerken van een aantrekkelijke werkplek

  • 2989
  •  36
  • 2 min
  • 11 aug 2016

Voor de videoserie BusinessCribs keken we het afgelopen jaar binnen bij zo’n tien inspirerende bedrijven, zoals LinkedIn en Mise en Place. Hoe ziet hun werkplek eruit en wat is hun visie op anders werken? 5 kenmerken van een fijne, aantrekkelijke werkplek.

1. Zorg voor een prettige werkplek

Een goede vibe helpt: creëer een werkomgeving waarin iedereen zich prettig voelt. Denk daarbij niet alleen aan een fijn bureau en een goede stoel –die zijn randvoorwaardelijk-, maar ook aan faciliteiten die bijdragen aan de gezondheid van uw medewerkers of de creativiteit stimuleren. LinkedIn en DOOR zijn mooie voorbeelden.

2. Creëer een flexibele werkomgeving

Laat medewerkers kiezen hoe zij het liefste willen werken. Willen ze misschien een dag vanuit huis werken? Of juist wat eerder of later beginnen om de files te omzeilen? Ga hierover het gesprek aan. Plaats- en tijdonafhankelijk werken kan erg effectief en efficiënt zijn, zowel voor de organisatie als voor de medewerkers. Ricoh Nederland gebruikte de verhuizing naar een nieuw pand als momentum om op een andere, meer flexibele manier te gaan werken. Met succes.

3. Biedt ruimte voor MVO-activiteiten

Wat betekent uw bedrijf voor de samenleving? Kijk bijvoorbeeld naar maatschappelijke projecten op het gebied van milieu, duurzaamheid of sociaal ondernemen. Kies een doel, maak een plan en ga aan de slag. Laat uw medewerkers hun steentje bijdragen. Werken voor ‘een goed doel’ geeft een goed gevoel en wordt een steeds belangrijker criterium voor werkgevers. AkzoNobel staat al een aantal jaren op nr. 1 van de Dow Jones Sustainability Index en loopt voorop met hun visie op duurzaamheid.

4. Heb een duidelijke visie

Wat is uw visie? Zorg dat deze visie helder is en draag deze ook uit binnen het bedrijf. Zo hebben uw medewerkers een doel om naartoe te werken. En dat doet iedereen graag! Een mooi voorbeeld is Triple Double sportmarketing, waar vanuit de liefde voor sport gewerkt wordt.

5. Deel!

Zie uw bedrijf als een community. Iedereen maakt deel uit van een radarwerk. Stimuleer kennisuitwisseling en samenwerking, in lijn met de visie van organisaties zoals Seats2meet. En als de resultaten van uw bedrijf goed zijn, dan is het ook logisch dat iedereen daarvan (mee)profiteert.

Nu werk altijd en overal gedaan kan worden, wordt het kantoor in toenemende mate een plek om de juiste mensen te ontmoeten en samen te werken. Om het maximale uit medewerkers te halen, zullen organisaties daarom niet alleen technologische middelen moeten faciliteren, maar ook een cultuur van andere manieren van werken moeten stimuleren. Niet alleen om concurrerend te blijven, maar óók om als werkgever aantrekkelijk te blijven voor een nieuwe generatie medewerkers.

 


Wouter Aarts

Wouter Aarts (auteur) Specialist in ICT en Samenwerken. Ik laat graag zien hoe je met nieuwe technologieën op een andere manier kunt (samen)werken. Volg mij op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerken.  

Kennisbank