Altijd tijd tekort? 9 tips om dat op te lossen

  • 1768
  •  25
  • 2 min
  • 29 mrt 2018
Altijd tijd tekort? 9 tips om dat op te lossen 2

Altijd tijd tekort? 9 tips om dat op te lossen

  • 1768
  •  25
  • 2 min
  • 29 mrt 2018

Ben jij ook zo iemand die geleefd wordt door z’n werk? Iemand die ’s morgens al in bed z’n mail checkt en ’s nachts nog bezig is om alles op een rijtje te krijgen? Altijd tijd tekort heeft? Gebruik deze tips en krijg weer grip op je werk en tijd voor je leven.

Tip 1: Creëer overzicht

Als je ’s morgens direct begint met werken, is de kans groot dat de tijd door je vingers glipt. Bereid je daarom elke dag mentaal voor op de dag van morgen. Gebruik je agenda en een takenlijst. Bepaal aan de hand van je agenda hoeveel taken je de volgende dag kunt doen. Wees realistisch!

Tip 2: Maak afspraken met jezelf

Plan klussen die langer dan dertig minuten duren in als ‘afspraak met jezelf’ in je elektronische agenda. Dat helpt je om je tijd beter te managen en minder vaak tijd tekort te komen.

Tip 3: Stel je prioriteiten

Begin de dag niet met een klusje, maar met het bekijken van je agenda en takenlijst. Dit zorgt voor een gerichte mindset waardoor je anders omgaat met e-mail en telefoontjes tussendoor, omdat het je helpt prioriteiten te stellen en daaraan vast te houden. Je taken nummeren werkt ook goed.

Tip 4: Laat je niet leven

Ken je dat? Elke keer als je smartphone oplicht, trilt of geluid maakt, moet je gewoon even kijken wie er iets te melden heeft. Bepaal zelf wanneer je berichten bekijkt door apps van je smartphone niet langer op de homepage te plaatsen en meldingen uit te zetten.

Tip 5: Schrijf mental notes op

Soms bedenk je opeens iets wat je vergeten bent of nog moet doen. Die mental notes vragen kostbare energie die je beter aan iets anders kunt besteden. Schrijf ze daarom direct op of e-mail jezelf. Of beter: stuur een mailtje naar je online takenmanager zoals Wunderlist.

Tip 6: Hoezo: nú..!?!

De belangrijkste oorzaak van tijdgebrek is het aannemen van ad-hocklusjes. Wist je dat slechts 5% van die ad-hocklussen ook écht dringend is? Probeer daarom steeds zorgvuldig te beoordelen of een klus echt haast heeft of gewoon ingepland kan worden.

Tip 7: Wees vaker ‘Out of office’

Gebruik je ‘out of office’ niet alleen tijdens vakanties, maar ook als je een dagdeel geconcentreerd wilt werken zonder de druk van e-mail. Daarmee manage je de verwachtingen van mensen die je een bericht sturen en je creëert rust voor jezelf. Zet desnoods in je bericht dat ze bij nood een sms kunnen sturen.

Tip 8: Gebruik je tablet wijs

Hoe zou het zijn om je tablet voortaan alleen voor bepaalde doeleinden te gebruiken, zoals bijblijven op je vakgebied en ideeën uitwerken? Richt ‘m speciaal daarvoor in. Filmpjes of e-mail bekijken kan dan op smartphone, laptop of pc. Zo voorkom je tijd tekort door afleiding en creëer je ruimte voor ontwikkeling.

Tip 9: Werk mobiel

Zorg dat je papierloos en online werkt. Zo kun je zelf bepalen waar en wanneer je werkt. En zo voorkom je tijdverlies doordat je in een omgeving werkt waarin je je niet goed kunt concentreren.

 


Wouter Aarts

Wouter Aarts (auteur) Specialist in ICT en Samenwerken. Ik laat graag zien hoe je met nieuwe technologieën op een andere manier kunt (samen)werken. Volg mij op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerken.  

Kennisbank