De werkplek van… een Boeing 777 piloot

  • 2073
  •  7
  • 5 min
  • 31 okt 2017
De werkplek van een piloot

De werkplek van… een Boeing 777 piloot

  • 2073
  •  7
  • 5 min
  • 31 okt 2017

Matthijs is piloot op een Boeing 777 op intercontinentale vluchten. Hij reist de hele wereld rond en vliegt van Lima in Peru tot Taipei in Taiwan. In de serie ‘De werkplek van…’ nemen we een kijkje in zijn bijzondere, dagelijkse werkomgeving.

Hoe combineer je werk en privé?

“Met mijn werk is het soms best lastig om dit te combineren. Ik krijg steeds 4 weken vooruit mijn rooster. Voor die tijd weet ik nog niet hoe mijn planning er uit gaat zien. Voor privé afspraken betekent dit dat ik weinig vast kan leggen met familie en vrienden. Dit weten zij intussen van mij, maar zorgt er wel voor dat mijn vriendin soms alleen naar verjaardagen en afspraken gaat. Aan de andere kant ben ik regelmatig vrij op momenten dat de meeste andere mensen werken. Inmiddels ben ik daar wel aan gewend.”

Hoe onderhoud je contact, zakelijk en privé?

“Ik heb mijn opleiding met een aantal jongens gedaan, die nu mijn collega’s zijn. Met hen heb ik veel contact via Whatsapp, maar ook spreken we regelmatig af. Ook op bestemmingen als we daar beiden toevallig zijn. We houden elkaar zo ook op de hoogte van de zakelijke ontwikkelingen bij het bedrijf. werkplek boeing 777 piloot cockpitWanneer ik met collega’s op bestemming ben, dit zijn vrijwel altijd onbekende collega’s, wisselen we nummers uit om contact te houden tot aan de terugvlucht. Privé ben ik er dus soms wel en soms niet bij. Daarom probeer ik op momenten dat ik vrij ben wel met die mensen die kunnen een drankje te doen of even langs te gaan. Verder is het erg fijn tegenwoordig om te kunnen communiceren op afstand, via bijvoorbeeld Whatsapp of video-oplossingen. Zo blijf je goed op de hoogte zonder overal bij te zijn.”

Met welke documenten heb je in je werk te maken?

“Tijdens het vliegen gebruiken we veel verschillende documenten en boeken. Omdat je iedere vlucht met andere (onbekende) collega’s werkt, zijn heel veel procedures in handboeken vastgelegd. Deze procedures kennen we door en door. Dit zorgt ervoor dat je met iedereen kan werken zonder te hoeven inwerken. Daarnaast komt dit de veiligheid ten goede. Deze documenten hebben we, samen met wetgevingsdocumenten ter naslag, digitaal aan boord d.m.v. een iPad. Daarnaast hebben we een grote hoeveelheid kaarten aan boord, van allerlei vliegvelden en routes door de lucht. Ook deze kaarten zijn sinds een aantal jaar digitaal beschikbaar. De kaarten database wordt bijna wekelijks bijgewerkt, omdat vliegvelden en routes veranderen. Het is een beetje te vergelijken met je navigatie van je auto bijwerken, maar dan van de hele wereld. Gelukkig gaat dit ook digitaal en niet zoals vroeger met de hand in grote kaartenboeken. Om te voorkomen dat het mis gaat als de iPad uitvalt, hebben we alle drie een iPad op onze werkplek in de cockpit. Niet alle documenten aan boord zijn digitaal. Sommige documenten zijn nu eenmaal handiger en fijner op papier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beladingspapieren die last minute kunnen veranderen omdat een passagier niet komt opdagen. Veranderingen in het gewicht kunnen effect hebben op de benodigde berekeningen. Deze printen we zelf met een soort kassabonnetjes printer die we aan boord hebben.”

Werk je het liefst digitaal of op papier?

“Dat ligt aan de situatie. Om snel iets te vinden op een grote kaart of in een handboek is een zoekfunctie digitaal heel erg handig. Maar documenten die we gebruiken in een situatie met hogere werkdruk zijn fijner op papier. Je hebt regelmatig verschillende papieren naast elkaar tegelijk nodig. Dat is niet handig op een iPad. Dan gebruiken we papieren die overal om ons heen in de cockpit liggen en hangen. Bij grote druk wil je kunnen strepen, krassen en fysiek het document bij de hand hebben op de directe werkplek. Iedereen is hierin natuurlijk verschillend, maar de meeste collega’s zullen dit met me eens zijn, denk ik.”

Hoe vinden overleggen (op afstand) plaats?

“Vliegtuigen zijn tegenwoordig uitgerust met een satelliettelefoon. Dat betekent dat we over de gehele wereld verbinding kunnen werkplek in de wolken van een boeing 777 pilootmaken met het bedrijf, zelfs boven de oceaan. Soms is het wenselijk om bij de besluitvoering, die de gezagvoerder moet doen, het bedrijf te bellen om meer informatie tot onze beschikking te hebben. Denk bijvoorbeeld aan aanvullende informatie over medische voorzieningen bij een mogelijk uitwijk vliegveld wanneer een passagier onwel wordt. Mocht zoiets voorkomen, dan zijn er vaak grote operationele consequenties. Denk aan is er een douane op dat vliegveld om van boord te kunnen, zijn er doorverbindingen die niet meer gehaald worden, is de juiste brandstof wel beschikbaar op dat vliegveld of zoiets simpels als is er een vliegtuigtrap beschikbaar die aan ons vliegtuig past. Om dit hele proces goed te overzien, heeft het bedrijf een grote ruimte ingericht, het Operation Control Center (OCC), waar vertegenwoordigers van allerlei afdelingen bij elkaar zitten. Wanneer wij het OCC bellen, gaat dit via één persoon, de dispatcher. Deze treedt op als gespreksleider en schakelt afdelingen bij wanneer nodig. Dit zorgt voor een duidelijke en efficiënte gespreksstructuur. Het bedrijf kan informatie zoeken en adviezen geven, maar de uiteindelijke besluitvorming vindt vervolgens plaats op onze werkplek, in de cockpit dus. De gezagvoerder neemt in overleg met de andere piloten het uiteindelijke besluit.”

Wat doe je om te ontspannen?

“Allereerst slaap ik goed bij wanneer ik thuis ben. Dit doe ik op de meest gekke tijden, omdat je ritme na een vlucht soms helemaal in de war geschopt is. Dit wil ik dan zo snel mogelijk weer een beetje op orde hebben om ook privé weer mee te kunnen naar afspraken. Ik doe fitness. Dit heb ik aan huis georganiseerd, zodat ik dat op eigen tijd kan doen en niet gebonden ben aan openingstijden van een sportschool. Het effect van veel van huis zijn, is dat ik het gewoon heel fijn kan vinden een hele dag thuis te zijn zonder iets te hoeven of te moeten. Dan ruim ik wat op, kijk tv, ga wat sporten of doe wat boodschappen. Eigenlijk niks bijzonders.”

Wat is je mooiste bestemming?

“Er is niet echt één bestemming die voor mij favoriet is. De meeste bestemmingen hebben meer zon dan wij hier in Nederland hebben. Dat is altijd fijn. Vooral de afwisseling maakt het ook leuk, al is de tijd die je op bestemming bent soms kort. Het is immers werk en geen vakantie. Maar als we dan ergens wat langer zijn, proberen we er wel altijd het maximale uit te halen. Dat betekent soms het hotel niet uit en soms een safari over de Zuid-Afrikaanse wildparken.”

Wat vind je leuk aan je werk?

“Voor mij is dat de combinatie van techniek, met mensen werken en het reizen. Er zitten veel interessante technische aspecten aan het besturen van een vliegtuig. Van de techniek in het vliegtuig, tot aan de vliegskills die nodig zijn om te kunnen vliegen. Daarnaast vind ik het geweldig om samen met de cabine bemanning als een team het de passagiers naar hun zin te maken. Voor veel mensen begint de vakantie toch al met de vliegreis er naartoe. Deze zo soepel mogelijk laten verlopen, geeft me echt voldoening. Hetzelfde geldt voor de zakelijke reiziger, waarvoor reizen soms een noodzakelijk kwaad is. En dat ik dan soms op de mooiste plekken op aarde kom, is natuurlijk mooi meegenomen.”


Wouter Aarts

Wouter Aarts (auteur) Specialist in ICT en Samenwerken. Ik laat graag zien hoe je met nieuwe technologieën op een andere manier kunt (samen)werken. Volg mij op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerken.  

Kennisbank