De werkplek van… een Toverland-achtbaanmonteur
De werkplek van… een Toverland-achtbaanmonteur
They Hagens startte in 2007 bij Toverland. Na een carrière als verwarmingsmonteur, allround monteur en onderhoudsmonteur in de champignonsector zocht hij naar meer afwisseling.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Altijd anders! Samen met mijn collega’s onderhoud ik preventief alle attracties en openbare ruimtes van Toverland. Dit doen we in onze werkplaats of in het park zelf. Het onderhoud van de attracties wordt nauwkeurig ingepland. Omdat we in ploegen werken neem ik aan het begin van mijn werkdag eerst het overdrachtsplan door. Daarna weet ik hoe mijn dag eruit gaat zien.
Maar gebeurt er iets met een attractie, dan laten we alles vallen. Dan is het zaak om zo snel mogelijk de attractie weer toegankelijk te maken voor het publiek. Daarbij moet je altijd alert zijn, het werk mag geen routineklus worden. Als eindverantwoordelijke moet je dan ook een attractie tijdelijk durven sluiten.”
Hoe flexibel moet je zijn voor dit werk?
“Toverland is 365 dagen per jaar open en heeft ruime openingstijden. Tijdens speciale avonden zoals de Midzomer- en Halloweenavond, sluit het park pas om 23.00 uur. Op drukke dagen blijven we ook vaak wat langer open en de technische dienst blijft minimaal tot een halfuur na sluitingstijd. Heeft één van onze gasten een lege accu omdat hij de lampen van zijn auto aan heeft laten staan? Dan helpen wij hem weer op weg.
Deze sector is heel leuk, maar je bent wel vaak vrij als anderen werken en andersom. Mijn vrouw werkt in de zorg en heeft ook flexibele werktijden. Dan is het plannen, regelen en organiseren. Door het leuke werk krijg je er wel heel veel voor terug.”
Waarom is dit jouw droombaan?
“Toverland is gewoon een hele fijne werkomgeving. Elke dag doen wij er alles aan om bezoekers een bijzondere beleving te geven in een veilige omgeving. Dat geeft enorm veel voldoening.
De liefde voor het vak techniek is de basis van mijn werk. Het 1-op-1-contact met bezoekers maakt het helemaal af. Daarom werken gepensioneerde collega’s vaak nog 1 of 2 dagen per week in Toverland.”
Hoe zag je werkplek er in 2007 uit?
“Een stuk kleiner. Toverland is in 2001 geopend als een mooie speeltuin met een achtbaan. In de jaren daarna is het uitgegroeid tot een volwaardig pretpark. Toen ik in 2007 begon was alles ook nog nieuw. Met elke nieuwe attractie komt specifiek meet- en testgereedschap mee. Het magazijn en de werkplaats zijn meegegroeid.”
Wat is er veranderd op het gebied van technologie?
“De computer heeft mijn werk efficiënter gemaakt. Reparaties, onderhoudswerkzaamheden en storingen worden tegenwoordig in logboeken op de computer gemaakt en digitaal opgeslagen. Dat maakt het terugvinden een stuk eenvoudiger.
Een grote verandering is de besturing van attracties. Die is volledig computergestuurd geworden. Je start ze heel eenvoudig met één druk op de knop. Het zogenaamde ‘show control’ doet hetzelfde voor al het licht en geluid in Toverland.
Een groot pluspunt zijn de sensoren op attracties. Deze zorgen voor meer veiligheid. Ook kunnen we leveranciers van attracties op afstand mee laten kijken door ze toestemming te geven in ons systeem. Zijn de werkzaamheden klaar, dan trekken we de toestemming weer in.”
Hoe zie je de toekomst van je werk?
“Ik kopieer en print nu nog vaak. Bijvoorbeeld onderdelen van een handleiding, dagrapporten of technische tekeningen. Kopieën kan ik meenemen naar een attractie en mogen vuil worden. Bijkomend voordeel is dat ik er aantekeningen op kan maken.
In de toekomst zie ik deze kopieën vervangen worden door tablets. Voorwaarde is dan wel dat de tablet stoot- en smeerbestendig is. Ik ben overtuigd dat dit de toekomst heeft.”
Brengt dit werk je leuke extra’s?
“Heel leuk is de studiepas. Daarmee kunnen we een kijkje nemen in de keuken van aangesloten pretparken en dierentuinen. Met de pas mag ik samen met mijn gezin het park bezoeken en vaak ook achter de schermen meekijken.”