Drie eenvoudige manieren om winstkansen te pakken
Drie eenvoudige manieren om winstkansen te pakken
Wat kun je doen met €433 miljard? Nou, om te beginnen kun je er de volledige 77.000 km van de Amerikaanse Interstate snelweg mee bouwen. Of zomaar niet één maar meer dan honderd missies naar Mars mee financieren. De hele economie van Polen levert ook ongeveer dat bedrag op. Stel je eens voor dat dit bedrag voor het oprapen ligt? Recent onderzoek laat zien dat dit feitelijk de totale mogelijke inkomsten zijn die Europa’s 75.000 middelgrote bedrijven ieder jaar mislopen.
Hoezo? En wat kunnen middelgrote bedrijven eraan doen om deze winstkansen dan te pakken?
Naar eigen zeggen worden middelgrote bedrijven door de overheid en kredietverstrekkers behandeld als het ‘middelste kind’. De focus daar ligt vaak op start-ups en de steun die zij nodig hebben om te groeien en grote merken te worden. Grote bedrijven daarentegen vinden het meestal prima als ze op zichzelf zijn aangewezen. Maar als we naar de middenmarkt kijken, wordt er aan het in staat stellen van deze bedrijven om hun ambities te verwezenlijken vaak minder aandacht gegeven. Iets wat niet goed is voor de economische motor van Europa.
Een onthutsende 93% van de middelgrote bedrijven ervaart barrières die hen beletten hun volledige potentieel te benutten. De belangrijkste obstakels voor groei zijn ingewikkelde en dure regelgeving, moeite om talent aan te trekken en het vinden van de juiste technologische tools en oplossingen.
Het tijd om het heft in eigen handen nemen. Doordat er gemiddeld € 5,7 miljoen aan mogelijke inkomsten beschikbaar is, zal dit zeker lonen.
3 tips voor het pakken van winstkansen:
1. Word een beter verbonden bedrijf
Om te kunnen bloeien in een concurrerende markt moeten bedrijven behendig zijn. Groei is verbonden aan het snel reageren op nieuwe mogelijkheden in de markt. Of het nu gaat om een verkoopteam dat goede en innovatie ideeën die ze bij andere bedrijven zien ventileren, of een R&D-team dat ideeën en inzichten omzet in nieuwe kansen; snelle, effectieve kennisoverdracht is nodig. Dat kan eenvoudig door efficiënt digitaal samen te werken. Dit geldt niet alleen intern maar ook voor de omgang met klanten.
Het goede nieuws is dat het invoeren van nieuwe mogelijkheden om een flexibele en mobiele werkwijze te ondersteunen, niet duur hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan vergaderen via video of werken met eigen mobiel. Efficiënte digitale technologieën worden steeds alledaagser. Het recente onderzoek heeft uitgewezen dat 30% van de ’middelgrote bedrijven nog enige vorm van digitale technologie moet invoeren in hun bedrijf. Als dit goed wordt ingezet, spreken de concurrentievoordelen voor zich. Het is zelfs zo dat 65% van de bedrijven die digitale oplossingen gebruikt, zegt dat ze door technologie hun concurrenten hebben ingehaald.
Lees ook: Hoe veilig is videovergaderen?
Wil je ook werken met videovergadering? Lees dan de blog ‘Hoe veilig is videovergaderen?‘.
2. Begin met geld besparen daar waar het telt
Naast het verhogen van flexibiliteit levert de overstap van papieren naar digitale processen aanzienlijk lagere bedrijfskosten op. Door processen zoals facturering te digitaliseren, wordt tijd bespaard, werken medewerkers productiever en foutlozer en verbetert de cashflow.
3. Gebouwd op stevige funderingen
Doordat ingewikkelde en dure regelgeving als een van de belangrijkste obstakels werd genoemd in het onderzoek, is het duidelijk dat middelgrote bedrijven snakken naar vereenvoudigde compliance. De makkelijkste manier is samenwerken met een partner die kan helpen bij het op orde brengen. Ga op zoek naar oplossingen om de veranderende regelgeving voor te blijven.
Bijvoorbeeld, met snel verschuivende activiteiten en personeel dat op kantoor, thuis én onderweg aan het werk is, moeten apparaten en gegevens van klanten veilig worden gesteld. Is dit onvoldoende het geval, dan kunnen vanuit de Wet Meldplicht Datalekken aanzienlijke boetes uitgedeeld worden, die zelfs de grootste organisaties kunnen lamleggen. Het is zaak een oplossing te vinden die de voordelen van flexibel werken mogelijk maakt, zonder dat de veiligheidsmaatregelen in het geding komen.
Het valt niet te ontkennen dat Europa’s middenklasse erg ambitieus is. Met een slimme technologische aanpak kunnen ze het ver schoppen en hun aandeel van de beschikbare € 433 miljard opeisen.