Geef kleur aan je business

  • 426
  •  6
  • 2 min
  • 25 okt 2018
printen in kleur

Geef kleur aan je business

  • 426
  •  6
  • 2 min
  • 25 okt 2018

Nog niet zo heel lang geleden bestond de keuze voor printen in kleur nog niet. Maar met de introductie van kleurenprint staan gebruikers keer op keer voor de keuze: gaan we voor printen in zwart-wit of kleur? Opvallend is dat we in deze kleurrijke digitale wereld nog altijd erg veel in zwart-wit printen. En dat is zonde. Want je maakt veel meer impact met kleur.

Printen in zwart-wit: we doen het in Nederland veel meer dan je misschien denkt. In veel bedrijven is het zelfs beleid. Zeker als het om interne documenten of middelen gaat, is de kleurenprinter vaak taboe. Waar komt dat vandaan? Waarschijnlijk omdat wij Nederlanders zuinig zijn. En ja, een kleurenprint is kostbaarder dan zwart-wit. Maar zijn we soms niet té zuinig? Hoogwaardige en professionele bedrijfscommunicatie – zowel intern als extern – vertegenwoordigt immers ook een waarde.

“Het tijdperk van enkel printen in zwart-wit ligt ver achter ons, of toch niet?”

Positief effect

Dat slim kleurgebruik een positief effect heeft, is niets nieuws. Sla het internet er maar eens op na en je vindt tal van wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat kleuren het koopgedrag van consumenten beïnvloeden en conversie-verhogend werken. Zo blijkt uit onderzoek dat bij 90% van de consumenten de kleur van een product de doorslag geeft om het wel of niet te kopen. Sowieso kijkt 93% van de consumenten naar de visuele aantrekkelijkheid als zij een product willen kopen.

Conversie verhogen

Het positieve effect van kleur werkt naast producten ook door in documenten, zoals brochures, artikelen, whitepapers, offertes of presentaties. Documenten in kleur worden 40% vaker en 78% beter gelezen dan uitingen in zwart-wit. Zo zullen offertes, facturen en andere correspondentie meer urgentie krijgen wanneer deze zijn geprint in kleur.

“Documenten in kleur worden vaker en beter gelezen dan zwart-wit”

Welk effect?

Kies wel de kleuren die het effect stimuleren dat je beoogt. Geef je een training of presentatie en is het doel om te activeren? Ga dan eens voor een hand-out met meer warme tinten, zoals oranje, rood en geel. Die stimuleren het enthousiasme en motiveren deelnemers. Terwijl koelere kleuren – zoals blauw, paars en groen – juist professionaliteit en rust uitstralen: perfect voor bijvoorbeeld facturen en offertes.

Imagoverbetering

Kleur laat documenten tot leven komen. Door externe documenten mooi en verzorgd te presenteren, realiseer je imagoverbetering. Denk aan het effect van een prachtige brochure, die vanuit het schap direct in het oog springt dankzij het opvallende kleurgebruik. Maar bedenk ook hoe relaties een net geprinte offerte of factuur met een mooie kleurverdeling zullen ontvangen.Geef kleur aan je business

Bedrijfstrots

Natuurlijk heeft elk bedrijf ook te maken met interne documentstromen, zoals presentaties, nieuwsbrieven, verslagen van meetings en rapportages. In veel organisaties kunnen collega’s deze documenten alleen printen in zwart-wit. Vaak uit kostentechnisch oogpunt. En dat terwijl mooie, kleurrijke documenten bijdragen aan de bedrijfstrots onder medewerkers.

Kleurenprints maken het verschil

Het is duidelijk dat je met hoge kwaliteit kleurenprints hét verschil maakt. Ga voor meer overtuigingskracht bij klantpresentaties en pitches. Straal professionaliteit uit en benadruk de urgentie in facturen en offertes. En verhoog de attentiewaarde en conversie rondom algemene bedrijfscommunicatie, brochures en producten. Het kan allemaal, als u kiest voor het juiste kleurgebruik dat past bij uw doelgroep en doelstelling.


Tim Scharn

Tim Scharn (auteur) “De enige constante factor in het IT landschap is verandering” Volg Tim op LinkedIn. En blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom printen.

Kennisbank