Hybride werken en facility: de mens centraal

  • 35
  •  0
  • 2 min
  • 14 mei 2024

Hybride werken en facility: de mens centraal

  • 35
  •  0
  • 2 min
  • 14 mei 2024

Hoe draag je als facilityprofessional bij aan hybride werken? En hoe ga je hierbij om met de behoeften van medewerkers? In deze podcastaflevering van DigiWorkspace ga ik hier dieper op in, samen met Ton Voorheijen, facilitair manager Homefashion Group en Roel Geenen, veranderkundige en Strategy and Innovations Lead bij Veldhoen + Company.

Ik bespreek met mijn gasten een boeiend vraagstuk, want het vakgebied facility is breed. Het gaat o.a. over het inrichten van werkplekken, cateringservice en schoonmaak. Maar óók over het verbinden van medewerkers en ervoor zorgen dat zij graag naar kantoor komen, omdat het kantoor meerwaarde voor hen biedt.

Tegemoetkomen aan de wensen

Als facilitair manager is Ton volop bezig om de kantooromgeving optimaal in te richten op hybride werken én de behoeften van medewerkers. “Door het hybride werken merkten we dat collega’s die wilden samenwerken, elkaar op kantoor niet goed meer konden vinden. Daarom hebben we onlangs zo’n driehonderd werkplekken bij elkaar gevoegd. De commerciële afdelingen zitten nu bij elkaar en collega’s weten elkaar snel te vinden. Dit verhoogt het werkplezier én stimuleert de samenwerking.”

Collega’ verbinden

Welke rol speelt facility bij het verbinden van collega’s, volgens Ton? “We zorgen voor een veilige werkomgeving met goede faciliteiten. Als medewerkers behoefte hebben aan drie beeldschermen, dan moeten die beschikbaar zijn.” Kortom, de omgeving moet optimaal zijn ingericht, zodat mensen er graag komen.

Roel vult aan: “Ik geloof dat mensen naar een (digitale) werkplek komen om van betekenis te kunnen zijn. Mensen willen graag toevoegde waarde leveren. Het is belangrijk dat medewerkers dit gevoel ervaren. Dit begint al bij koffiemomentjes, waar mensen zichzelf kunnen uiten. Dat is de basis. Facility speelt hierbij een belangrijke rol. Als de basis goed is geregeld voelen mensen zich comfortabel.”

Mens centraal

In eerdere afleveringen besprak ik met mijn gasten dat het kantoor transformeert naar een plek waar mensen elkaar ontmoeten en inspireren. Hoe ziet Ton dit? “Ik hoor zelf vaak terug dat onze medewerkers het fijn vinden om op kantoor te werken. Hier ervaren zij minder afleiding van de thuissituatie. Ze hoeven minder te schakelen tussen werk en privé. Het belangrijkste is dat het kantoor de behoeften vervult van medewerkers op dat moment. De ene keer is dat voor het praatje bij de espressomachine, een andere keer voor de rust of juist samenwerken met collega’s.”

Roel beaamt dit: “We kijken steeds meer naar de behoeften van mensen. Vanuit daar bouwen we aan een geschikte kantooromgeving. Hier is ook steeds meer data over. Hierdoor zie je welk team vaker op kantoor moet zijn, en het andere team juist online kan werken. Hier kun je vervolgens op inspelen. Het is hierbij essentieel om áltijd te blijven kijken naar de toegevoegde waarde voor de mens.”

Luister de podcast

Wil je de hele podcast-aflevering beluisteren? Dat kan hier . Wil je een melding ontvangen zodra er een nieuwe aflevering live staat? Abonneer je dan op ons Spotify-kanaal DigiWorkspace of laat via dit formulier je gegevens achter om de nieuwe podcasts direct in je mailbox te ontvangen.

Factbook: Laat je werkplek écht voor je werken

Wil je alle inzichten voor succesvol hybride werken in één overzicht?  Download het factbook ‘Laat je werkplek écht voor je werken’. Hierin ontdek je de belangrijkste cijfers, concrete adviezen en succesverhalen van andere organisaties. Krijg de feiten en vorm je beleid.


Wouter Aarts

Wouter Aarts (auteur) Specialist in ICT en Samenwerken. Ik laat graag zien hoe je met nieuwe technologieën op een andere manier kunt (samen)werken. Volg mij op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerken.  

E-book

Laat je werkplek écht voor je werken

Ontdek in dit factbook:

  1. Feiten en cijfers rondom hybride, slim, veilig en in de cloud werken
  2. Inzichten van digital services-expert Huib Kolen
  3. Praktijkervaringen van o.a. VolkerWessels Telecom, Royal FloraHolland en Pré Wonen
  4. Concrete tips en adviezen
Download

Kennisbank