Iedereen flexibel, maar hoe werkt dat dan?
Iedereen flexibel, maar hoe werkt dat dan?
Flexibel zijn, je kunt er niet omheen. Iedereen wil of moet flexibel zijn. Organisaties en medewerkers stappen af van de 9 tot 5 mentaliteit. Maatwerk staat voorop. We willen allemaal flexibel inspelen op de wens van klanten, zorgconsumenten, studenten, burgers. Die overigens zelf óók zo flexibel mogelijk willen zijn. Hoe kun je daar als IT-manager op inspelen?
Flexibel = vrijheid
Flexibel kunnen zijn ervaren we vaak als ‘vrijheid’. De vrijheid om je leven in te richten op de manier die bij je past en waarbij je je prettig voelt. Dat geldt voor thuis, het werk en je vrije tijd. Voor veel mensen lopen die levensgebieden steeds meer door elkaar heen. Dat gebeurt organisch, voelt natuurlijk en biedt veel voordelen. Flexibel kunnen zijn geeft meer mogelijkheden om gezin en werk te combineren. Maar het betekent ook die ene belangrijke deadline halen door buiten kantooruren een keer flink door te werken.
Gebruiksgemak
Gehannes met twee telefoons, een voor werk en een voor privé. Of een iPad voor thuis én een ‘van de zaak’. Het is niet meer van deze tijd. Mensen willen een device waar ze alles op doen, en ze maken zelf wel uit hoe ze daar een goede balans in vinden. Waar het om gaat is gebruiksgemak bieden: Any place, Anytime, Any device. En uiteraard keuzemogelijkheden, zoals het BYOD-principe: Bring Your Own Device. Zo kun je privé en werk naadloos in elkaar laten overlopen.
Manier van leven
Recent onderzoek laat zien dat medewerkers flexibiliteit ongelooflijk waarderen. Sterker nog: als ze geen of te weinig ‘vrijheid’ ervaren, dan zoeken vooral jongeren hun heil al snel ergens anders. Ze verlangen een werkplek die aansluit op hun manier van leven: Werken Nieuwe Stijl. Verwar dat niet met hun inzet. Jonge mensen zijn enthousiast en willen er vol voor gaan. Maar alsjeblieft wel met de nodige flexibiliteit, want dat zijn ze gewend.
Denk aan de onderwijsinstellingen waar ze vanaf komen; daar doet deze generatie álles op de eigen laptop, tablet en smartphone. De IT-voorzieningen zijn erop aangepast: digitale leeromgevingen en printen vanaf je eigen device. Want veel studenten studeren nog graag vanaf ‘papier’. Informatie blijft dan vaak beter hangen, iets wat taalwetenschappers bevestigen.
Papier blijft populair
Ook voor de werkplek geldt: waar de een graag veel digitaal tot zich neemt, leest de ander liever vanaf papier. Heel verrassend is dat niet, want het papieren boek blijft ook razend populair. Het is dus voor medewerkers prettig wanneer zij snel en eenvoudig kunnen printen. Op elk moment en vanaf elke plek. Niet gebonden zijn aan die ene kamer waar een computer staat met printaansluiting. Want dat is verre van flexibel.
De steeds mobielere medewerker wil vandaag de dag vanuit een vergaderruimte, personeelsrestaurant, de kamer van een collega of onderweg (bijvoorbeeld vanuit de trein) een printcommando kunnen geven. Om vervolgens naar de dichtstbijzijnde printer te lopen om daar hun papieren op te halen. Deze mobility-trend faciliteren is een belangrijke uitdaging.
Badwater vervangen
Gemak dient de mens en het is goed om te zien dat steeds meer organisaties hier met hun IT op inspelen. Het is duidelijk dat digitaal en print elkaar versterken en dat dit voorlopig zo blijft. Dit soort trends en ontwikkelingen zijn voor elke IT-manager van groot belang. Zo kun je tijdig noodzakelijke aanpassingen regelen. Maar, om een oud spreekwoord te parafraseren, let wel op: als het badwater aan vervanging nodig is, zorg er dan voor dat je het kind niet weggooit. Dat is namelijk onmisbaar voor die zo gewenste flexibiliteit.