Innovatie moet nieuwe impuls aan 3D printen geven
Innovatie moet nieuwe impuls aan 3D printen geven
“Met nieuwe materialen en technologieën worden nieuwe toepassingen mogelijk waar bedrijven volop van kunnen profiteren, zoals het werkelijk kostenefficiënt printen van functionele onderdelen. Dát is de sweetspot waar de hele industrie op mikt,” stelt Bart Deweerdt.
Traditionele industrieën ondergaan grote veranderingen door digitalisering. In bijvoorbeeld de grafimediamarkt zijn digitale productiesystemen sterk in opkomst naast conventionele drukpersen. Daardoor ontstaan nieuwe mogelijkheden, andere markten en innovatieve business modellen. Diezelfde potentie heeft 3D printen, maar dan op veel breder gebied. De WerkTrends redactie vroeg daarom Bart Deweerdt naar zijn visie op de stand van zaken én de ontwikkelingen in de 3D printwereld. Hij is, met 17 jaar ervaring in verschillende aspecten van 3D printen, een expert op het gebied van Additive Manufacturing.
Waar zie je de belangrijkste kansen?
“Ik heb de markt zien evolueren. Naast prototyping is er een groeiende behoefte aan het kostenefficiënt kunnen produceren van bijvoorbeeld machineonderdelen in kleine oplages. De supply chain in de meeste industrieën voorziet nu nog in het maken van voorraden die vanuit volle warenhuizen worden uitgeleverd. 3D printen gaat hier voor innovatie en disruptie zorgen: er zijn straks veel minder voorraden en logisitieke handelingen nodig dankzij just in time productie. En dit is dan nog slechts een van de vele manieren waarop bedrijven in de toekomst gaan profiteren van 3D printen.”
Waar is het wachten op?
“Er zijn weliswaar veel partijen actief in deze wereld, maar eerlijk gezegd staat de techniek nog altijd in de kinderschoenen als het om het produceren van functionele onderdelen gaat. De focus is vooral op prototyping gericht geweest. Er wordt vandaag ook al wel een aanzienlijk aantal finale onderdelen geproduceerd, echter is de seriegrootte nog steeds beperkt. Het is wachten op technologie die de doorlooptijd verkort maar ook toelaat om goedkoper te produceren. Om het aantal applicaties te maximaliseren is er noodzaak aan materialen die tot dusver alleen via spuitgieten beschikbaar zijn.”
Wie passen 3D printen al industrieel toe?
“Vrijwel elke maakindustrie maakt gebruikt Additive Manufacturing voor het produceren van prototypes en soms ook van finale onderdelen. Bedrijven in bijvoorbeeld de automotive industrie lopen vaak voorop in het toepassen van nieuwe technieken. Bij spelers als Volkswagen en Daimler ontstaat er duidelijk behoefte aan verdere uitbreiding van de mogelijkheden in 3D printen. Dankzij de ontwikkeling van nieuwe printbare materialen, zoals polypropyleen, kunnen prototypes straks ook in hun finale materialen gemaakt worden. En het wordt ook mogelijk om functionele onderdelen in kleine series te produceren voor specifieke toepassingen op speciale voertuigen die niet in grote aantallen worden gemaakt.”
“3D Print techniek wordt nu ook al toegepast bij het op maat produceren van individuele orthopedische hulpmiddelen. En met behulp van een 3D printer kon een Brits bedrijf bijvoorbeeld een sterk verbeterde versie van een speciale luchtbevochtiger ontwikkelen, omdat ze nu niet langer door traditionele productietechnieken werden beperkt in hun innovatieve vermogen.”
“Overigens kan er niet alleen met kunststoffen maar ook met metaal in 3D worden geprint. Dat biedt, naast de automotive en luchtvaartindustrie, ook nieuwe mogelijkheden in markten als de gezondheidzorg en de machinebouw.”
Wie gaan er profiteren van innovaties in 3D printtechnologie?
“Ik zie volop mogelijkheden bij de huidige 3D-printgebruikers die wachten op the next big thing, maar vooral ook bij de spelers in een groot deel van de industrieën die nog niet weten wat ze met 3D printen kunnen. Naast hardware is ook training en consultancy erg belangrijk om nieuwe product/marktcombinaties te ontdekken en te ontwikkelen. Met deze technologie kunnen bedrijven hun businessmodel verbeteren door een kortere time to market te realiseren, nieuwe functionaliteiten aan hun producten toe te voegen of in kleinere oplages te produceren.”
“Overigens: we beweren zeker niet dat we met 3D printen bijvoorbeeld het conventionele spuitgieten willen vervangen. Elke techniek heeft zo zijn specifieke toepassingen – zoals we dat ook in de grafische industrie zien: offset en digitaal drukken kunnen prima naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen.”
Hoe snel gaan we iets merken van die innovaties?
“3D printen ondergaat al sinds de jaren ’80 een constante evolutie en inmiddels zijn de verschillende technieken wel op punt gezet. Maar om baanbrekend te kunnen zijn is nu nieuwe technologie noodzakelijk. Daarom is bijvoorbeeld Ricoh eind vorig jaar een samenwerking met chemieconcern BASF aangegaan, zodat de ontwikkeling van nieuwe materialen voor 3D printen kan worden versneld. Innovatie in 3D printen vindt nu quasi dagelijks plaats. Dat zorgt voor de impuls die noodzakelijk is voor de volgende sprong voorwaarts.”