Terugblik inspiratiesessie: hybride werken in de praktijk

  • 160
  •  0
  • 3 min
  • 01 dec 2021

Terugblik inspiratiesessie: hybride werken in de praktijk

  • 160
  •  0
  • 3 min
  • 01 dec 2021

In nog geen twee jaar tijd is onze manier van werken compleet veranderd. Gingen we voorheen elke dag naar kantoor, inmiddels is hybride werken niet meer weg te denken. Dit biedt voordelen, maar er zijn ook uitdagingen. Bijvoorbeeld voor de inrichting van werkplekken en het kantoor, leidinggeven, vergaderen en cybersecurity. Kijk de inspiratiesessie, laat je bijpraten door strateeg Jeroen Busscher én leer van de ervaringen van o.a. RAI en welzijnsorganisatie Versa Welzijn.

Spreker en auteur Jeroen Busscher trapt de inspiratiesessie af. Hij deelt zijn visie op de uitdagingen van de hybride organisatie. Hierbij blikt hij eerst terug op ‘vroeger’. Waarom gingen we voorheen eigenlijk met z’n allen naar kantoor? Hij onderscheidt zes dynamieken: persoonlijke productie, informatie delen, besluitvorming, cocreatie, leren en ‘de gemeenschap’ of community.

Veel kan op afstand…

Terugblik inspiratiesessie: hybride werken in de praktijk 3

Lees de klantcase

Voor de eerste drie genoemde dynamieken is het – met de huidige technische mogelijkheden – volgens Busscher niet noodzakelijk om naar kantoor te komen. Hij legt uit: “Werken en produceren kan in veel gevallen heel goed thuis. Informatie delen en communiceren kan prima via Teams. Net als (samen) beslissingen nemen.”

… maar niet álles

Dat geldt niet voor de andere drie dynamieken. Busscher licht toe: “Voor cocreatie, leren en een community is interactie en samenzijn noodzakelijk. Elkaar inspireren en creativiteit zijn hierbij ook belangrijk. Vroeger hadden we hiervoor ‘de wandelgangen’. Door het sociale contact inspireerden we elkaar, voedden we elkaar met ideeën en bleven we écht met elkaar verbonden. Vanachter een scherm lukt dat minder.”

Ontmoetingen creëren

Daarom is het in een hybride organisatie belangrijk om die ontmoetingen bewust te creëren, stelt Busscher. “Hoe meer we online gaan werken, hoe meer we de wandelgangen moeten ensceneren. Anders verliezen we de hartslag van de organisatie. De sociale relatie is de basis van het hedendaagse werken.”

Breakoutsessies: volop inzichten en inspiratie

Naast leidinggeven kent de hybride organisatie nog meer uitdagingen. In verschillende break-outsessies werden de deelnemers hierover bijgepraat door experts.

1. Kantoor van de toekomst

Kantoorinrichter Sprank vertelt hoe zij het kantoor van Avantage hebben ingericht zodat medewerkers optimaal (hybride) samenwerken. Kijk de break-outsessie.

2. De moderne werkplek

Altijd en overal kunnen werken. Dat vraagt om een moderne werkplek én zorgvuldige adoptiebegeleiding. Hoe je dat aanpakt? Kijk de break-outsessie.

3. Werkplekken en vergaderruimtes reserveren

Als je spontaan beslist om naar kantoor te gaan, hoe weet je dan of er plek is? En hoe houd je als organisatie grip op de bezetting? Kijk de break-outsessie.

4. Veilig thuiswerken

Sinds we thuiswerken is het aantal hacks met maar liefst 64% toegenomen. Hoe zorg je voor optimale cybersecurity én bewustwording? Kijk de break-outsessie.

5. De hybride paradox

Uit onderzoek van Microsoft naar hybride werken onder medewerkers, kwam een opvallende tegenstrijdigheid naar voren. Benieuwd? Kijk de break-outsessie.

6. Thuiswerkbeleid

Hoe zit het met fiscaliteit rondom hybride werken? En waaraan voldoet een thuiswerkbeleid? Werkgeversorganisatie AWVN vertelt. Kijk de break-outsessie.

7. Hybride vergaderen

Hybride vergaderen vraagt om een professionele vergaderopstelling, zowel thuis als op kantoor. Waar kun je op letten? Kijk de break-outsessie.

Prikkelende stellingen tijdens het rondetafelgesprek

Afsluitend gingen Bret Baas, Manager IT & Digital bij RAI Amsterdam, Ingrid van der Vorst, P&O-manager bij Versa Welzijn en Rene Hendriks, commercieel directeur van Avantage, met elkaar in gesprek. Moet je medewerkers dwingen om naar kantoor te komen, bijvoorbeeld? Zijn de hoogtijdagen van management voorbij nu we volop hybride werken? En is het wel normaal om dagenlang te vergaderen en werken via Teams?

Kijk de inspiratiesessie

Benieuwd naar alle inzichten, het complete verhaal van Jeroen Busscher en de reacties van de panelleden op de stellingen? Kijk de inspiratiesessie:

Terugblik inspiratiesessie: hybride werken in de praktijk 2


Dennis de Jong

Dennis de Jong (auteur) Vanuit mijn rol als General Manager Cybersecurity Solutions bij Avantage, een Ricoh Company, ontwikkel ik gestandaardiseerde IT oplossingen die repeterend toepasbaar zijn voor onze en inmiddels ook de Ricoh klanten.

Klantcase

IT-omgeving migreren naar de cloud

  1. Uitdaging: Een trage IT-omgeving
  2. Oplossing: Migratie naar de moderne werkplek
  3. Resultaat: Vanaf elke locatie met een veilige internetverbinding onderling communiceren en samenwerken
Download

Kennisbank