Terugblik webinar: de moderne werkplek

  • 69
  •  0
  • 3 min
  • 29 nov 2021
Terugblik webinar: de moderne werkplek

Terugblik webinar: de moderne werkplek

  • 69
  •  0
  • 3 min
  • 29 nov 2021

Tijd- en plaatsonafhankelijk (samen)werken. Op een manier die aansluit op de wensen van medewerkers. En die past bij de werkzaamheden. Dit vraagt om een modern ingerichte werkplek. Zodat het werkplezier en de productiviteit toenemen. Hoe maak je de moderne werkplek waar? Kijk het webinar, doe je voordeel met waardevolle inzichten én ontdek hoe woningcorporatie Pré Wonen het aanpakt.

Om te beginnen: wat verstaan we onder een moderne werkplek? Dit is een hybride werkomgeving. Waarbij de informatie en apps die je aangeboden krijgt, zijn afgestemd op jouw rol binnen de organisatie. Het is ook een werkomgeving waarbinnen je (repetitieve) processen zoveel mogelijk automatiseert. En natuurlijk is een moderne werkplek optimaal beveiligd tegen de risico’s die hybride werken met zich meebrengt.

Hybride werkomgeving: vaak nog onbenut

Terugblik webinar: de moderne werkplek 2

Lees de klantcase

Een hybride werkomgeving is in veel organisaties allang beschikbaar. We kennen immers al veel langer termen als ‘anywhere, anytime and any device’. Alleen: de hybride werkomgeving wordt lang niet altijd benut. Dit komt onder meer door de cultuur in organisaties en ingesleten patronen: werken doe je op kantoor, van 9 tot 5. En vergaderen? Dat doe je in een vergaderruimte.

Boost in hybride werken

Natuurlijk heeft hybride werken de afgelopen twee jaar vanuit noodzaak een enorme boost gekregen. Hierbij zie je dat organisaties die in het verleden al zijn overgestapt op een hybride werkplek (bijvoorbeeld die van Microsoft Office 365) een enorme voorsprong hadden in het faciliteren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken.

Wirwar aan apps

Tegenwoordig werken tal van organisaties met Microsoft Office 365. Dat is niet voor niets. Het biedt alle componenten voor een hybride werkplek, het is veilig, flexibel en altijd en overal toegankelijk. Tegelijk bestaat deze oplossing uit ruim 22 apps waar je als medewerker continu tussen moet switchen. En niet elke app is relevant voor je functie.

Apps afgestemd op de eindgebruiker

Dat brengt ons bij het volgende kenmerk van een moderne werkplek: dat informatie en apps afgestemd zijn op de specifieke eindgebruiker. Er bestaat een gebruiksvriendelijk platform waarmee je dit eenvoudig realiseert. Het platform vormt een schil om Microsoft Office 365. Medewerkers beschikken hiermee over één startportal of dashboard waar zij alleen de apps en informatie zien die zij echt nodig hebben.

Verregaande personalisatie

In het dashboard zie je in één oogopslag o.a.: je aankomende afspraken, of je ongelezen e-mail hebt, relevant nieuws, documenten die collega’s met je hebben gedeeld en voor jou relevante KPI’s. Het dashboard is verregaand te personaliseren. Zo kan een financieel manager notificaties ontvangen als het aantal openstaande facturen bij een klant oploopt. Terwijl een HR-medewerker het verzuimpercentage ziet of een overzicht aangeboden krijgt van arbeidscontracten die binnenkort aflopen.

Procesautomatisering

Het derde component van de moderne werkplek is procesautomatisering. Dit kan bijvoorbeeld binnen Microsoft Office 365 of met een documentmanagementsysteem. Door (work)flows aan te maken kun je veel manuele activiteiten eenvoudig automatiseren. Bijvoorbeeld de onboarding van een nieuwe medewerker. Dit gaat vaak nog ouderwets via de mail. HR stuurt dan mails naar o.a. IT en de wagenparkbeheerder om de spullen in orde te maken. Dit kost al met al veel tijd en is ook omslachtig. Door vooraf een workflow te definiëren, kan dat ook automatisch. Handmatig e-mailen hoeft dan niet meer. In het webinar ontdek je hoe je zo’n workflow eenvoudig inricht.

Meer plezier en productiviteit

Kortom, met een moderne werkplek geef je de productiviteit en het werkplezier een boost. Want medewerkers worden niet langer geconfronteerd met een overload aan informatie die niet relevant is voor hun werk. En dankzij procesautomatisering houden zij tijd over voor de kerntaken die er écht toe doen.

Zo pakt Pré Wonen het aan

In het webinar vertelt Myron Nicholson van woningcorporatie Pré Wonen hoe de organisatie profiteert van de moderne werkplek: “We hoeven de werkplekken niet meer zelf te beheren, want alles staat in de cloud. De veiligheid is met een factor 10 toegenomen. En het is een prettige manier van werken voor nieuwe medewerkers die we willen aantrekken. Zeker in deze uitdagende markt wil je een aantrekkelijk werkgever zijn, een moderne werkplek hoort daarbij. Je wilt laten zien dat je flexibel bent en met de laatste applicaties werkt. Want zeker de jongere generaties zijn niet anders gewend.”

Kijk het webinar

Benieuwd naar álle kenmerken van de moderne werkplek en het praktijkverhaal van Pré Wonen? Kijk het webinar:

Terugblik webinar: de moderne werkplek 1

Download het whitepaper

Benieuwd hoe je een moderne werkplek optimaal inricht? Download het whitepaper en ontdek praktische tips en adviezen.


Dennis de Jong

Dennis de Jong (auteur) Vanuit mijn rol als General Manager Cybersecurity Solutions bij Avantage, een Ricoh Company, ontwikkel ik gestandaardiseerde IT oplossingen die repeterend toepasbaar zijn voor onze en inmiddels ook de Ricoh klanten.

Klantcase

IT-omgeving migreren naar de cloud

  1. Uitdaging: Een nieuwe IT-omgeving
  2. Oplossing: Werken in de cloud
  3. Resultaat: Veilig, gebruiksvriendelijk en tijdbesparend werken
Download

Kennisbank