Van oude naar nieuwe routines

  • 870
  •  5
  • 3 min
  • 11 jun 2019
Van oude naar nieuwe routines

Van oude naar nieuwe routines

  • 870
  •  5
  • 3 min
  • 11 jun 2019

Door de komst van nieuwe individuen kunnen organisaties anders naar bestaande processen en routines kijken. Zo ontstaat er ruimte voor de organisatie om zich aan te passen aan veranderingen.

Continu verbeteren als routine

Werknemers vragen werkgevers steeds vaker om vernieuwing in hun werk. Ze worden steeds mondiger en kiezen ook voor alternatieven als het ze niet bevalt. Bovendien zien steeds meer organisaties dat niet alle oude manieren van werken ze nog dienen. Hierdoor staan organisaties voor de uitdaging om efficiënter en flexibeler te opereren. Door de komst van nieuwe technologieën, diensten en producten is het ook beter mogelijk en vaker nodig om te verbeteren. Gemotiveerde werknemers die actief hun werkprocessen evalueren en verbeteren, verhogen het concurrentievermogen van de organisatie. De voorwaarde hierbij is dat continu verbeteren routine wordt op de werkvloer.

Constante verandering

Om constant te kunnen blijven vernieuwen is de juiste cultuur en infrastructuur in een organisatie vereist. De aansturing van medewerkers door het management verandert. Medewerkers krijgen meer ruimte om zelf uit te blinken en teams worden meer bij elkaar gezet om samen te innoveren. Het gaat om de juiste balans hierin. Het kader moet daarom heel duidelijk zijn. Zowel de output die gevraagd wordt aan medewerkers, de mensen die mogen deelnemen aan innovatie, als de tijd die ervoor beschikbaar is. Dit vraagt om het rigoureus doorbreken van routines.

Om routine te doorbreken, is het belangrijk om samen met de medewerkers te kijken naar hoe we het werk aanpakken en waar er verbetering in kan worden aangebracht. Activity Based Werken heeft zich bewezen als een zeer effectief instrument hiervoor. Enkele voorbeelden hiervan zijn;

1. Vergroten van de regelruimte

Werken, waar, wanneer en hoe je dat wilt. Hiervoor is het belangrijk dat de medewerker thuis over dezelfde zaken beschikt als op kantoor. Er ontstaat een noodzaak te digitaliseren. Een duidelijk kader over wat toegestaan is voor het individu in de samenwerking met zijn collega’s en duidelijkheid over zijn/haar output. Dit helpt niet alleen om routines te doorbreken, maar ook om de productiviteit en het welzijn van de medewerker sterk te verhogen.

2. Verbeteren van het kantoorVan oude naar nieuwe routine

Hoe belangrijk is de kantoorruimte met vaste werkplekken in 2019? Moet er nog een kantoor zijn of dient dat als focusruimte? Is er een grote ruimte waarin iedereen samenzit of zijn er veel aparte ruimtes waar je kan bellen of vergaderen via video? Voor werkgevers is het belangrijk om te kijken of zij wel of niet in de toekomst dienen te investeren in het kantoorpand of juist in andere mogelijkheden. Door met werknemers in gesprek te gaan over hun routines en samen te ontdekken hoe de nieuwe manier van werken eruitziet, kom je tot nieuwe inzichten. Op basis van die inzichten kun je een fantastisch functioneel kantoorpand neerzetten waar mensen zich meer thuis voelen, meer tevreden en trots zijn op hun werkgever.

3. Het functioneren van medewerkers

Functioneringsgesprekken worden vaak gehouden in een aparte ruimte, in een statische houding. De werknemer zit tegenover de werkgever, net zoals bij de sollicitatie aan het begin. Hierdoor hangt er direct een bepaalde sfeer. Dit heeft een gevolg op het verloop van het gesprek. Als medewerkers meer dagelijkse zeggenschap krijgen en er is meer ruimte voor feedback. Dan is functioneren geen zwaar onderwerp meer. Het is een gesprek waarvan iedereen weet wat er komen gaat. Daarom kan dit het beste ook in een transparante ruimte of in de buitenlucht gevoerd worden. De ruimte, maar vooral de openheid maken een wezenlijk verschil.

De medewerkers ruimte geven en waar nodig begeleiden maakt dat zij zich gehoord en verbonden met de organisatie voelen. Het doorbreken van routines, ruimte geven aan mensen en een open werkcultuur hebben, zijn voor veel organisaties alleen maar voordelen. En Activity Based Werken is een perfecte tool om daar een grote stap in te zetten. Het succes van iedere organisatie zit verborgen in de dagelijkse routine. Dus blijf niet hangen in oude gewoontes.


Veranderkundige Roel Geenen

Roel Geenen (auteur) Afgestudeerd veranderkundige en de grondlegger van Het Nieuwe Werken. Volg Roel op LinkedIn en blijf op de hoogte van zijn inspirerende kijk op een andere manier van samenwerken. HNW is een belangrijke energiebron is voor de ontwikkeling van organ...

Kennisbank