Wat is de ROI van een werkomgeving?
Wat is de ROI van een werkomgeving?
Decennialang was het voor veel organisaties vooral de vraag wat vastgoed kost en hoe het mogelijk is hierop te besparen. Terwijl het natuurlijk net zo belangrijk is om je af te vragen wat vastgoed bijdraagt. Maar de ROI van een werkomgeving is lastig te meten. Toch zijn er concrete handvatten.
Bij veel verkiezingen van ‘beste werkplek’ of ‘topkantoor’ beoordeelt men vooral op de uitstraling van het pand. Hoe ziet het eruit? Maar er komt véél meer kijken bij een ideale werkplek. Het uitgangspunt is het hebben van een zeer goed begrip van de activiteiten die werknemers uitvoeren op de werkplek. En vervolgens de fysieke omgeving en faciliteiten hierop afstemmen.
Denk aan de luchtkwaliteit, temperatuur en akoestiek. Maar ook aan goede koffie en voldoende overlegruimtes. Cruciale aandachtspunten als het gaat om de productiviteit van medewerkers. Dit is een veelzijdig, meerdimensionaal vraagstuk. Akoestiek is de beste voorspeller voor productiviteit. Maar dit is zeker niet de enige dimensie!
Concrete handvatten
De Leesmanindex biedt organisaties concrete handvatten voor het inzichtelijk maken van de ROI. Medewerkers vullen een online vragenlijst in over de werkomgeving, met zo’n 80 onderdelen. Het eerste deel van de vragenlijst zoomt in op de activiteiten die werknemers uitvoeren op de werkplek. In hoeverre stelt de werkomgeving hen in staat om dit optimaal te doen? Vervolgens gaan we in op ‘trots’, ‘productiviteit’ en ‘saamhorigheid’. Dit objectiveren we zoveel mogelijk en relateren dit aan het gebouw en de werkomgeving. We vragen bijvoorbeeld niet ‘ben jij trots op je kantoor?’ maar wel ‘is het een plek waar jij met trots bezoekers ontvangt’?
Via een algoritme krijgt de organisatie vervolgens een score tussen de 0 en 100 en een onafhankelijke ‘diagnose’. Een onmisbare eerste stap richting ‘genezing’. De data biedt organisaties inzicht in de kwaliteit van de werkomgeving voor alle eindgebruikers.
160.000 respondenten, 1350 gebouwen
Inmiddels hebben wij antwoorden geïndexeerd van zo’n 160.000 respondenten in 1350 gebouwen. Dit geeft ons een breed beeld van de wensen, kansen en pijnpunten. Zo blijkt dat slechts 54% procent van de werknemers vindt dat de werkplek hen in staat stelt om productief te werken. De akoestiek (geluidsoverlast) is hierbij de beste voorspeller van een negatieve beoordeling op productiviteit.
Als het gaat om verschillende generaties, zien we meer overeenkomsten dan verschillen. Toch zijn er ook op dit vlak interessante resultaten waarmee organisaties hun voordeel kunnen doen:
- Seniors: variatie
Seniors stellen vaak hogere eisen aan hun werkplek dan jongere collega’s. Een variëteit aan werkruimten is prioriteit. Naarmate werknemers meer senior worden, krijgen ze vaak complexere taken en willen ze hun werkruimte hierop afstemmen. - Generatie Y: ontspanning
Generatie Y hecht juist veel belang aan mogelijkheden voor ontspanning op de werkvloer. Deze generatie verwacht dat er op kantoor ook ruimte is om te ‘relaxen’ en ziet de werkvloer als ontmoetingsplek waar ze vooral ‘willen leren van anderen’.
Waarom objectiveren?
De index haalt de emotie uit een discussie. We stellen dezelfde vragen aan alle medewerkers en geven zo een betrouwbare dwarsdoorsnede van de organisatie. Hierbij leggen we de relatie tussen de werkomgeving en productiviteit, welbevinden en trots van medewerkers. Met deze heldere beeldvorming kunnen organisaties een effectieve werkomgeving bieden aan hun medewerkers, zodat ze hun organisatiedoelstellingen beter kunnen behalen.
Hernieuwde waardering voor het kantoor?
In mijn komende 2 blogposts ga ik verder in op de vraag: ‘Waarom zouden we in deze tijd waar we overal kunnen werken toch nog naar het kantoor komen?’ en ‘Wat zijn nu de kenmerken van de ideale werkplek?’.