Wat print jij? Conceptartikelen!
Wat print jij? Conceptartikelen!
In 1997 startte Michel zijn eigen tekstbureau in Arnhem. Samen met zijn team van 7 collega’s ondersteunt hij uiteenlopende bedrijven en organisaties met redactie en allerlei soorten content. Zoals artikelen, whitepapers, persberichten, nieuwsbrieven, bids, aanbestedingen en blogs. Ook geeft hij veel schrijftrainingen.
Wat print jij?
“Ik print wekelijks tal van teksten en conceptartikelen die ik heb geproduceerd voor onze opdrachtgevers. Die laat ik vervolgens lezen aan één van mijn collega’s. Andersom gebeurt ook. Ik krijg regelmatig een printje van één van mijn collega’s onder mijn neus. Wij noemen dat het ‘vier-ogenprincipe’. In feite is dit de eindredactie op een stuk. We lezen het kritisch door, op taal- en tikfoutjes én op de inhoud. Wat was ook alweer de informatiebehoefte van degene die het stuk straks leest? Vullen we die goed in? We nemen hier echt de tijd voor. Met z’n tweeën zie je meer dan één. Ook oefeningen voor schrijftrainingen neem ik meestal ‘hardcopy’ mee, geprint op papier. Ik merk dat cursisten het leuk vinden om zo opdrachten te maken. Dan komen ze uit hun dagelijkse routine.”
Je kan toch ook van het beeldscherm lezen?
“Dat kan zeker, maar als het om eindredactie gaat is het toch beter om het te printen, vind ik. Als je een artikel vanaf papier leest, dan ben je scherper, spot je foutjes sneller en zie je beter of een zin echt helemaal soepel loopt. Dat wijzen veel wetenschappelijke onderzoeken ook uit. Zo is gebleken dat mensen die teksten van papier lezen, beter scoren in tekstbegrip.
Als je vanaf het beeldscherm leest, heeft dat ook een heel andere sfeer en leescadans, vind ik. Het is veel onrustiger. Je scant sneller door de tekst dan dat je écht met aandacht leest. En als je wilt dat een productie perfect de deur uitgaat, is dat niet handig.
Ik vind dat trouwens niet alleen bij zakelijke teksten. Ook als ik op zaterdagochtend de krant doorneem, merk ik hoe fijn het is om te lezen vanaf papier. Dan neem je echt even de tijd. Een fysieke krant leest ontspannen, mede dankzij het fijne, grijs-bruinige papier. Dat leest toch prettiger dan wanneer je de online versie doorscrollt op je tablet? Ik houd van het subtiele knisperende geluid, elke keer als je een bladzijde omslaat. Die totaalbeleving heb je online veel minder, met al die knipperende banners.”
Heb je altijd zoveel geprint?
“Zeker, vroeger zelfs alleen nog maar meer. Ik zit al een tijd in het vak en weet nog goed hoe het er vroeger aan toe ging, begin jaren ‘90. Conceptartikelen legde je altijd geprint en wel ter akkoord neer bij de geïnterviewde of opdrachtgever. Nu gaat dat via mail. Maar vroeger printte ik werkelijk alles uit. Dan stopte ik het artikel in een envelop en ging de tekst op de brievenbus. Postzegels waren er hier in overvloed. Of je faxte het stuk. Dan kreeg je het via de brievenbus of fax weer terug, met handgeschreven correcties.
Dat is allang niet meer zo. Er is enorm veel veranderd. Mail is niet meer weg te denken in dit vak. Correcties krijgen wij altijd via track changes in Word. Héél soms komt er een gescande pdf binnen met geschreven correcties, maar dat is echt heel zeldzaam.”
Ga je ooit minder printen?
“Ik zie regelmatig blogs en artikelen voorbijkomen met de ambitie voor een paperless office. Dat idee trekt me wel, maar is voor ons team niet zo realistisch. Natuurlijk print ik wel bewust. Maar een leven zonder printer? Dat kan ik me nog niet voorstellen. Dus hoe snel de technologische ontwikkelingen ook gaan, de inkt zal hier rijkelijk blijven vloeien. Natuurlijk wel voor het goede doel: perfecte producties en leerzame trainingen voor onze opdrachtgevers!”