Webinar: hybride werken in de praktijk

  • 50
  •  0
  • 3 min
  • 29 mei 2024

Webinar: hybride werken in de praktijk

  • 50
  •  0
  • 3 min
  • 29 mei 2024

Je kent het wel: je wilt een hybride vergadering starten op kantoor, maar het lukt niet om je laptop aan te sluiten op het scherm. Of de vergaderruimte die je wilt gebruiken, is bezet. Hybride werken in de praktijk kan soepeler. Waar liggen de verbeterkansen? In dit on demand webinar geef ik praktische tips, samen met expert Leroy Blair. Wij laten zien hoe je met de juiste tools en inrichting van het kantoor de hybride werkervaring sterk verbetert.

Sinds de intrede van hybride werken volgen Leroy en ik de ontwikkelingen op de voet. Zo heeft onderzoeksbureau Opinium recentelijk de huidige staat van hybride werken in Europa, inclusief Nederland, onderzocht.

Bekijk de webinar wanneer het jouw uitkomt hier!

Uiteenlopende uitdagingen

In dit onderzoek geven medewerkers aan dat ze uiteenlopende uitdagingen ervaren bij hybride werken. Het gaat dan om de gebruiksvriendelijkheid van communicatiemiddelen, de faciliteiten en parkeermogelijkheden op kantoor, en de thuiswerkplek die beter kan.

Leroy voegt eraan toe: “Om hybride werken te faciliteren en de werkplek echt voor je te laten werken, kunnen wij jouw organisatie vooruithelpen. Inventariseer de aandachtspunten, neem die mee in jouw eigen onderzoek en zorg dat je die gaat aanpakken.”

De oplossingen

Als we kijken naar de oplossingen die van toepassing zijn op hybride werken, onderscheiden wij er vier:

  • Workplace management: voor een optimale inrichting van je pand heb je data nodig. Met een systeem voor workplace management krijg je inzicht in het gebruik van je pand. Tegelijkertijd kunnen medewerkers hun bureau of vergaderruimte eenvoudig reserveren, inclusief parkeerplek.
  • Meeting spaces: dit zijn vergaderruimtes die zijn afgestemd op het gebruik en het aantal personen. Je hebt (op volgorde van klein naar groot): de Focus Room, Huddle Space, Executive Room en Board Room. Belangrijk is de standaardisatie van technologie en apparatuur in deze ruimtes, zodat de medewerker steeds via dezelfde handelingen een meeting kan starten.
  • Smart lockers: deze worden steeds populairder. Hiermee kun je post, pakketjes, IT-middelen en andere kantoorbenodigdheden uitgeven zonder tussenkomst van bijvoorbeeld baliemedewerkers. De IT-afdeling kan dit regelen op afstand, terwijl medewerkers 24/7 bij hun spullen kunnen.
  • Personal devices: met de juiste tools kunnen medewerkers beter hun dagelijkse werkzaamheden uitvoeren. Voorbeelden zijn een headset met noise cancelling, een thuiswerkprinter en een camera van hoge kwaliteit. Zodat ze gelijkwaardig zijn in de meeting ten opzichte van de collega’s op kantoor.

In het webinar gaan we dieper in op de mogelijke toepassingen en de voordelen van deze oplossingen.

In de praktijk

Nu je weet welke oplossingen er mogelijk zijn, is natuurlijk de vraag: hoe ga je hiermee aan de slag? Leroy legt het uit: “Betrek je medewerkers in de plannen die je hebt en de keuzes die je maakt. Door je keuzes te onderbouwen met actuele data, ondersteun je je medewerkers in de verandering. Belangrijk is dat de gekozen technologie voor je werkt en dat het je medewerkers ontzorgt.”

Om je medewerkers te ontzorgen, is het belangrijk om hun uitdagingen in kaart te brengen. Daarom bespreken we in het webinar welke vragen je aan je medewerkers kunt stellen – en hoe je hun antwoorden prioriteert. Zo maak je hybride werken tot een succes.

De ervaringen van…

Hoe brengen andere organisaties hybride werken tot een succes? Delta Development beschikt over vergaderruimtes die ingericht zijn met vaste en mobiele opstellingen. Hier hoort ook een videowall bij waarmee de medewerkers draadloos presenteren. Voeg hier de implementatie van SharePoint en Microsoft Teams aan toe en medewerkers werken eenvoudig op afstand. Zo bespaart Delta Development 40% op reiskosten.

Leroy vertelt in het webinar ook over de ervaringen van easyJet. “De organisatie vond een oplossing waarmee medewerkers gemakkelijk op locatie konden werken: een workplace managementplatform. Hiermee verkreeg easyJet inzicht in welke ruimtes op welke manier gebruikt werden, om ze optimaal te benutten.”

Bekijk het on demand webinar

Ben je nieuwsgierig geworden naar het hele on demand webinar? Bekijk hem hier en krijg in slechts 25 minuten waardevolle inzichten om hybride werken te optimaliseren. Zodat je hybride werken tot een succes maakt.

Luister de podcast DigiWorkspace

Meer te weten komen over hybride werken? Luister mijn podcast DigiWorkpace. Met als hamvraag: hoe kun je hybride werken zo faciliteren dat het werkplezier en de productiviteit van medewerkers wordt verhoogd?

Wil je een melding ontvangen zodra er een nieuwe aflevering live staat? Abonneer je dan op ons Spotify-kanaal DigiWorkspace  of laat via dit formulier je gegevens achter om de nieuwe podcasts direct in je mailbox te ontvangen.

E-book: Stimuleer samenwerking met een inspirerend ingerichte werkomgeving

Hybride werken vraagt om een andere functie van de kantooromgeving. De werkomgeving moet samenwerking stimuleren. Met dit e-book zet je samenwerking centraal bij het inrichten van je werkomgeving. Zodat je medewerkers geïnspireerd raken en creatieve ideeën als vanzelf opborrelen. Download het e-book.


Wouter Aarts

Wouter Aarts (auteur) Specialist in ICT en Samenwerken. Ik laat graag zien hoe je met nieuwe technologieën op een andere manier kunt (samen)werken. Volg mij op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerken.  

E-book

Stimuleer samenwerking

  1. hoe je een positieve werkplekervaring creëert
  2. hoe je zorgt dat medewerkers soepel samenwerken in een hybride setting
  3. welke rol technologie hierbij speelt
  4. hoe easyJet, Wavin en Delta Development het aanpakken
Download

Kennisbank