veranderende rol ICT dienstverleners door werken nieuwe stijl - WerkTrends

ICT dienstverlener krijgt andere rol door werken nieuwe stijl

Door de groeiende inzet van ICT, cloud computing, mobiele apparatuur en analyse van grote databestanden veranderen de manieren waarop er wordt samengewerkt. Hoe beweeg je als ICT dienstverlener mee met de markt?

454
0

Werken nieuwe stijl omvat naast technische veranderingen een groot aantal organisatorische wijzigingen. Zaken als mobiel werken, digitalisering van documenten en nieuwe vormen van zakelijke communicatie hebben namelijk een grote impact op de processen en samenwerking binnen bedrijven. Leo van de Vorst, deskundige op het gebied van complexe veranderingen binnen bedrijven, gaat in op de veranderende rol van de ICT- dienstverlener.

Van de Vorst is ruim 25 jaar actief als adviseur voor complexe veranderingen binnen bedrijven en organisaties. Met Proven Partners begeleidt hij organisaties naar nieuwe manieren van samenwerken. Met zijn gedachtegoed Sturing en Ruimte daagt hij managers uit om hun denkwijze te verbreden en te verdiepen en effectiever na te denken over het eigen handelen. Zijn organisatie leidde onder andere projecten bij pakketbezorger TNT Express, VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en de Rabobank.

Vragen van organisaties
‘Sluit onze de manier van werken (nog) wel aan op de strategische doelstellingen van de organisatie? Kan onze werkomgeving een rol spelen in het behouden en aantrekken van talent? Hoe bespaar ik kosten op huisvesting? Hoe kan onze werkomgeving duurzamer worden?’ Het zijn volgens Van de Vorst vragen die binnen allerlei organisaties spelen.

Door de opkomst van de inzet van ICT, cloud computing, mobiele apparatuur en analyse van grote databestanden veranderen de manieren waarop er wordt samengewerkt. Die ontwikkelingen bieden allerlei kansen, maar vormen ook uitdagingen waar Van de Vorst zich dagelijks op stort.

Veranderingen starten bij de business
‘Of het nu gaat om informatie, communicatie, kennis, of processen. De verandering start bij de business, die wil dat werken nieuwe stijl bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. ICT moet dat vervolgens faciliteren.’ Hij ziet de rol van ICT-dienstverleners steeds belangrijker worden. Naast het leveren van software, hardware en diensten wordt die partij een strategisch partner die meedenkt over de inzet van ICT binnen een organisatie.

‘Dat is geen gemakkelijke opgave, want je ziet dat bedrijven aan de ene kant standaardiseren. Ze nemen centraal zaken als netwerkverbindingen, connectiviteit en werkplekken af. Daarnaast groeit de vraag naar specifieke oplossingen, bijvoorbeeld voor specifieke taken van bedrijfsdivisies. Die teams gebruiken vaak specifieke oplossingen.’ Hij stelt dat branchekennis steeds belangrijker wordt. ‘Een ICT-dienstverlener kan niet overal verstand van hebben. Het is nogal een verschil of je een Autocad omgeving moet ondersteunen of specifieke apparatuur in de zorg.’

Valkuil ict-leverancier
‘De business wordt sturend in de vraag naar ICT-toepassingen. Maar als adviseur stel ik me altijd kritisch op. Waarom wil je een app, intranetsite of documentdienst? En ik stel die waarom-vraag zeker drie keer om echt te weten wat het bedrijf wil en hoe die oplossing kan bijdragen aan de doelstellingen en verwachtingen. De kunst is om niet te snel naar een tool te grijpen.’

Hij benadrukt dat een slimme leverancier niet in de valkuil stapt om zomaar oplossingen te verkopen. ‘Hij moet de klant, zijn processen en strategie snappen. Een leverancier moet toegevoegde waarde leveren. ICT-dienstverleners moeten kunnen redeneren vanuit de businessvraag. Die beslissingsfactor wordt steeds belangrijker dan de financieel meest aantrekkelijke partij.’

Agile
De ICT-leverancier moet volgens Van de Vorst ook mee kunnen bewegen met de ontwikkelingen van de markt en veranderende behoeften. ‘Ook een klant is in beweging en heeft voortschrijdend inzicht. Hij heeft behoefte aan een ICT-partner die interactief en agile meedenkt. Een oplossing van nu kan over een paar jaar alweer verouderd zijn.’

Van de Vorst benadrukt dat ook veel ICT-dienstverleners hun organisatie hebben aangepast op de veranderende verhoudingen met klanten. ‘Vroeger doorliepen ICT’ers vaak het volgende pad. Van programmeur werden ze ontwikkelaar, vervolgens kregen ze een rol als business consultant en uiteindelijk werden ze projectmanager. Tegenwoordig is dat niet meer vanzelfsprekend en is kwaliteit veel belangrijker dan het geijkte carrièrepad.’

Volgens hem kan een programmeur tot aan zijn pensioen in die functie blijven als hij daar de beste in is. ‘Uiteraard is het belangrijk dat er ICT’ers zijn die de business vragen kunnen vertalen naar ICT. Ook daar zie je steeds meer specialisten in plaats van generalisten.’

Downloads bij dit artikel

  • Gratis e-book ‘IT op orde’eBook

    Mobiel werken, cloud computing, CYOD, enterprise mobility zijn de werktrends van deze tijd. Medewerkers willen altijd en overal kunnen werken, online vergaderen en bestanden delen. Ook vanaf hun mobiele device. Maak uw IT klaar voor deze trends,  en lees het eBook ‘IT op orde’.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. We brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook