Zijn onze jongeren al klaar voor 3D?

Zijn onze jongeren al klaar voor 3D?

Over 10 tot 15 jaar zijn er allerlei nieuwe beroepen. En sommige technologische innovaties van nu, zijn dan niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Hoe leiden we onze jongeren op voor de arbeidsmarkt van de toekomst?

952
0

Onze werkomgeving verandert razendsnel. Nieuwe technologieën – zoals de 3D-printer – winnen in veel vakgebieden aan terrein. Denk de architectuur, industrieel ontwerp en product design. Over 10 tot 15 jaar betreedt de huidige generatie scholieren en studenten de arbeidsmarkt. Daarom is een nieuwe technologie als 3D-printen nu al cruciaal in het onderwijscurriculum. Hoe bereiden we onze jongeren voor op een toekomst in 3D?

De toekomstige consumenten zijn ook producenten, designers en innovators. Gezinnen gaan op de langere termijn zelf kleinere gebruiksvoorwerpen ontwerpen en printen. Belangrijk dus dat ook jongeren leren omgaan met 3D-technologieën en productiemethoden. De belangrijkste stappen zijn op dit moment te zetten in het voortgezet onderwijs en op universiteiten. Want hier zijn onze toekomstige designers, architecten en ontwerpers te vinden.

Op de universiteit
Veel (technische) universiteiten gebruiken al een 3D-printer in het onderwijs. Op universiteiten staan vaak grote, professionele units die zeer kostbaar zijn. De desktopprinters zoals wij die produceren maken de technologie beschikbaar voor veel meer opleidingen. Met de printers maken studenten modellen, prototypes en maquettes. En ze onderzoeken hoe de technologie werkt. In het medisch onderwijs biedt 3D-printen weer andere kansen. In Amsterdam gebruiken studenten al geprinte modellen van lichaamsdelen om bepaalde handelingen te trainen.

Middelbare scholen
Training en les in 3D-printen vormt ook een waardevolle aanvulling op het curriculum van het voortgezet onderwijs. De nieuwe werkvormen met 3D-printen prikkelen ook de creativiteit van scholieren. Het heeft me hierbij verrast hoe goed scholieren al in 3D kunnen tekenen. Dit komt door online programma’s zoals Google SketchUp. Het is duidelijk in welke richting de ontwikkeling beweegt. Tot nu toe was 3D-printen voor middelbare scholen veel te duur. Dit verandert dankzij de desktopmodellen.

Ik geef regelmatig trainingen aan scholieren en studenten, met het lesprogramma dat Leapfrog heeft ontwikkeld in samenwerking met verschillende Nederlandse onderwijsinstellingen. Ontzettend leuk en waardevol werk. Ook sta ik regelmatig op onderwijsbeurzen en we ontwikkelen online tutorials. De interesse in het onderwerp is groot. En als een onderwijsinstelling één van onze printers koopt, krijgen ze er een speciaal lesprogramma bij. Zo leren de scholieren of studenten alles over 3D-technologie.

Klaar voor de arbeidsmarkt
Nieuwe technologieën vormen over 10 tot 15 jaar een essentieel onderdeel van veel beroepen. Zodra het printen van nog meer materialen mogelijk is, breekt de printer definitief door in alle branches. De komende 5 jaar wordt de groei gigantisch. Nederland is een vooruitstrevend land. Op elke school zou een 3D-printer moeten staan. Zo bereiden we onze jongeren voor op de realiteit van hun arbeidsmarkt!

Downloads bij dit artikel

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

Mathijs Kossen 3D-printers, -technieken en –materialen

“De markt verandert: traditionele productieprocessen worden vervangen door nieuwe, creatieve en duurzame alternatieven. Ik vind het een voorrecht dat ik daar deel van mag uitmaken. Ik ben ervan overtuigd dat de 3D-printer over 20 jaar niet meer weg te denken is uit het bedrijfsleven.”

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook