Wat kenmerkt de ideale werkplek – en wat juist niet?

  • 858
  •  3
  • 2 min
  • 27 sep 2016
Wat kenmerkt de ideale werkplek - en wat juist niet?

Wat kenmerkt de ideale werkplek – en wat juist niet?

  • 858
  •  3
  • 2 min
  • 27 sep 2016

De Leesmanindex meet hoe goed een werkomgeving functioneert. Wat doen de toppers zo goed? En wat zijn juist de ‘productiviteitskillers’ voor organisaties?

4% van de bedrijven die de Leesmanindex uitvoeren, haalt een score boven de 70. Dit noemen we de Leesman+-bedrijven. 70% van de werknemers binnen deze top vindt dat de werkomgeving hen in staat stelt om productief te werken. En maar liefst 82% is trots om bezoekers te ontvangen. Wat doen deze bedrijven anders? We zien een aantal overeenkomsten:

  • Focus op de wij-taken
    De Leesman+-bedrijven hebben een goede sociale infrastructuur. Met effectieve ontmoetingsplekken, waar (op afstand) wordt samengewerkt. De activiteiten met de grootste positieve invloed zijn informele vergaderingen, ontspannen en pauzeren en videoconferenties.
  • Goede mix/variëteit
    De bedrijven die het hoogste scoren, hebben een goede mix aan werkruimten, zodat gebruikers die kunnen kiezen op basis van hun activiteit. Waarbij er ook een cultuur heerst om dit te doen. Het bureau is dus niet langer het centrum van de productiviteit.
  • Gezamenlijk atrium
    Veel topbedrijven hebben een atrium; een gezamenlijk ‘middelpunt’ waar volop ruimte is om elkaar te ontmoeten. En opvallend genoeg hebben veel Leesman+-bedrijven maximaal 5 verdiepingen. Blijkbaar faciliteren minder verdiepingen de verticale samenwerking beter.

“Als mensen het bijvoorbeeld te warm hebben en dit niet kunnen beïnvloeden, of de lucht als benauwd ervaren, vertaalt dit zich direct naar minder productiviteit.”

De ergste productiviteitskillers

Wat zijn nou juist de productiviteitskillers? Waar heeft men het over bij de koffiecorner, wat haalt de energie uit een werkomgeving? Oftewel: welke objectieve kenmerken van een werkomgeving hangen samen met een negatieve beoordeling op productiviteit? Deze kenmerken springen eruit:

  • Temperatuur en luchtkwaliteit
    Zeer belangrijk zijn de temperatuur en luchtkwaliteit. Als mensen het bijvoorbeeld te warm hebben en dit niet kunnen beïnvloeden, of de lucht als benauwd ervaren, vertaalt dit zich direct naar minder productiviteit. Onze data suggereren dat gebouwen met natuurlijke ventilatie beter scoren.
  • Akoestiek (geluidsoverlast)
    Ten tweede is de akoestiek cruciaal, geluidsoverlast is zelfs de beste voorspeller dat een werkplek negatief wordt beoordeeld op productiviteit.
  • Privé-werkplekken
    Tot slot: de kans om even alleen of met zijn tweeën apart te gaan zitten. Als dit niet kan, komt het direct sterk ten nadele van de productiviteit.

Een Leesmanindex van 50… en dan?

Wat kunnen organisaties met deze inzichten? Het is uiteraard niet altijd mogelijk om een hele verbouwing in gang te zetten, als bijvoorbeeld blijkt dat de akoestiek niet optimaal is. Maar een oplossing voor geluidsoverlast kan ook zijn: werkafspraken maken over stiltegebieden. Zoals dat er niet gebeld mag worden in de bibliotheek. Dus elke organisatie kan vooruit met onze data.

De Leesmanindex meet wat eindgebruikers vinden, hoe zij hun werkomgeving ervaren ten opzichte van hun werkzaamheden. En of ze productief kunnen werken en met trots naar hun werk komen. Wij delen onze data graag, zodat organisaties kunnen leren van elkaar. Maar uiteindelijk gaat het erom dat bedrijven onderzoeken hoe hun éigen afdelingen of gebouwen scoren. Om te zorgen dat de werkomgeving beter wordt en organisatiedoelen makkelijker worden bereikt.


De 5 kenmerken van een aantrekkelijke werkplek

Voorbeelden zien van organisaties met een sterke visie op werken? Lees dan ook eens ‘De 5 kenmerken van een aantrekkelijke werkplek’.


 


Wouter Aarts

Wouter Aarts (auteur) Specialist in ICT en Samenwerken. Ik laat graag zien hoe je met nieuwe technologieën op een andere manier kunt (samen)werken. Volg mij op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerken.  

Kennisbank