Gepersonliseerde wijndozen

Kiezen voor groei, als antwoord op krimp

Vijf jaar geleden staat Mathieu Levens voor de vraag: hoe nu verder met zijn drukkerij? Hij ziet hoe de markt verandert, de vraag afneemt en de branche krimpt. Een optelsom van factoren die toch ook kansen biedt, besluit Levens. Hij zet in op groei.

173
0

“Er komt vooralsnog geen einde aan de omzetkrimp van drukkerijen. Ook het verdienmodel staat blijvend onder druk.” De branche-analyse van ABN AMRO, die in november verscheen, laat er weinig misverstand over bestaan. Binnen de redelijk positief gestemde ‘Technologie, Media en Telecom’-sector, waartoe ook drukkerijen worden gerekend, geldt de grafische industrie als een zorgenkindje. Het zijn cijfers die Mathieu Levens niet zullen verrassen.

Hij constateerde het zelf ook al: “Toen ik in 1986 in de drukkerij begon, telde de branche nog 4.000 bedrijven. Nu zijn het er nog zo’n 750  en daar blijft misschien de helft van over.” Toch is hij zeker niet pessimistisch. Waar ABN AMRO constateert dat ‘een meerderheid verwacht minder te zullen investeren’, deed hij dat de afgelopen vijf jaar juist wel: in nieuwe mensen en nieuwe technologie, in meer mogelijkheden en recent zelfs in een ruimer pand.

“Het roer moest om. Ik wil weer groeien.”

 Hij staat als derde generatie aan het roer bij het bedrijf dat zijn opa in 1932 oprichtte als Drukkerij De Magneet. Zijn vader loodst de drukkerij in de jaren 1980 door de snelle technologische ontwikkelingen. Mathieu Levens is sinds 2002 eigenaar. Niet veel later breken voor de grafische industrie moeilijke tijden aan: “In 2012 bereikten wij het dieptepunt. Met een reorganisatie halveerden we in omvang en bleven we met nog vijf mensen over. Weliswaar schreven we in 2013 weer zwarte cijfers, maar toch werd ik er niet echt vrolijk van. Het roer moest om.” Hij wil weer groeien: “Je hebt omvang nodig om te kunnen investeren, je dienstverlening te verbreden en je te blijven ontwikkelen. Alleen op die manier kun je ook een serieuze partij zijn voor grotere opdrachtgevers.” Om zijn doel te bereiken zet Levens in op overnames, en nadrukkelijk niet op samenwerkingsverbanden: “Uiteindelijk kan er toch maar één kapitein op het schip staan. Als ondernemer ben ik behoorlijk eigenwijs en wil ik bepalen waar we heen gaan. Ik ben altijd bezig met alweer een volgend plan.” Mathieu Levens in drukkerij

“Ik wil dé allround dienstverlener in Schiedam zijn”

In 2014 neemt hij een drukkerij over en in 2017 volgens nog eens de orderpakketten van twee drukkerijen die bezwijken vanwege de marktomstandigheden. Onder de naam Magneet Communicatiecentrum maakt Levens ondertussen werk van zijn nieuwe groeistrategie: “We willen een plek zijn waar bedrijven terecht kunnen voor ál hun fysieke communicatiemiddelen. Ik wil niet concurreren op prijs, maar winnen op service.” Hij is ervan overtuigd dat uiteindelijk slechts drie soorten grafische bedrijven zullen overblijven. Ten eerste zijn dat de specialisten die in hoge volumes drukwerk produceren voor derden binnen de branche, vaak via online opdrachten. Dan zijn er de specialisten die zich op een bepaalde productcategorie concentreren. En tenslotte is er plek voor een aantal allround dienstverleners: “En daar wil ik bij horen.”

“Door het ook zelf te maken, kun je snel inspelen op de wens van de klant.”

Om zijn dienstverlening te verbreden, investeert Levens in nieuwe technieken die zijn mogelijkheden uitbreiden. “We mikken niet op de internet-besteller die voor de laagste prijs gaat, maar op bedrijven in het midden- en grootsegment. Die mensen willen gewoon een aanspreekpunt, waar het allemaal goed geregeld wordt. Daarom wil ik het ook zelf in eigen huis kunnen maken. Alleen op die manier kun je snel inspelen op de wens van de klant.”

In 2015 werd een nieuw hoogvolume full colour productiesysteem geïnstalleerd. Daarmee worden niet alleen kleine oplages drukwerk in full colour efficiënter geproduceerd, maar ook gepersonaliseerd drukwerk behoort tot de mogelijkheden. Bovendien neemt de flexibiliteit in de productie toe: “We kunnen sneller schakelen”. Om diezelfde reden haalt Levens tegelijkertijd ook een grootformaatsysteem in huis: “We boden wel al sign-producten aan als dienstverlening. Nu we ook zelf kunnen produceren, zijn we minder afhankelijk van toeleveranciers. Daardoor kunnen we beter meedenken met de klant en ze optimaal helpen.” Producten van de drukkerij

“Ik zie volop potentie om te groeien.”

Begin 2018 doet zich door een samenloop van omstandigheden de mogelijkheid voor om met het bedrijf, waar inmiddels alweer 20 mensen werken, te verhuizen naar een groter pand in Schiedam. De enorme glazen pui biedt voorbijgangers nu ruim zicht op de productieruimte. Daar staat sinds de nieuwe start ook een nieuwe vlakbedprinter opgesteld, een ‘alleskunner’ waarmee op vrijwel elk plaatmateriaal kan worden gedrukt, van dik golfkarton en hout tot glas en staal. Gelijktijdig wordt een nieuwe vlakbedsnijtafel in gebruik genomen, om het plaatmateriaal ook zelf te kunnen nabewerken. “Terwijl de bestaande markt krimpt, zien wij op deze manier kans weer additionele omzet te generen.”

Sinds de opening op de nieuwe locatie komen er vrijwel elke dag nieuwe klanten binnenlopen. “Maar we moeten ook onze bestaande klanten telkens op nieuw ideeën brengen”, weet Mathieu Levens. “Je moet je mogelijkheden wél verkopen. Daar gaan we nu dan ook verder in investeren, door de organisatie aan te passen en nog een verkoper aan te nemen. Ik zie volop potentie om te groeien. Als je niets doet, gebeurt er ook niks. Wij hebben duidelijke keuzes gemaakt.”

Ed Boogaard Grafimedia vakspecialist

"Nieuwsgierig naar achtergronden, benieuwd naar betekenis en altijd op zoek naar een ander perspectief."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook