Wat kun je leren van piepjonge ondernemers?

Het aantal kinderen en jongeren dat een bedrijfje start, groeit enorm. Ze hebben frisse ideeën en bruisen van energie. Jong ondernemerschap is een trend die we moeten steunen en stimuleren.

574
0

In 1998 kreeg de toen 13-jarige Ben Woldring een schoolopdracht mee naar huis: maak een website.  Hij besloot om er dan meteen maar nuttige informatie op te plaatsen: een overzicht van verschillende tarieven en voor vaste telefonie. Ben kwam ermee op televisie en werd een landelijke bekendheid. Zulke jonge ondernemers zag je niet vaak. Met hulp begon hij de professionele website Bellen.com. Die bestaat nog steeds. Ben is nooit gestopt met ondernemen en runt al jaren een succesvol internetbedrijf.

Verdubbeling bij KvK

Ben Woldring ondernemersIn die tijd was Ben een unicum. Dat is nu wel anders. Bij de Kamer van Koophandel (KvK) staan 2273 bedrijven ingeschreven met een eigenaar die officieel minderjarig is. Een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Volgens adviseurs van de KvK is dit geen verrassing. Het onderwijs besteedt steeds meer aandacht aan ondernemen en ook ouders stimuleren het vaker. Bovendien zijn kinderen bijzonder handig met internet, is het vrij eenvoudig om online een bedrijf te starten en kunnen ze er bij wijze van spreken tussen lessen door op hun tablet of smartphone mee bezig zijn.

Veel variatie

Vaak is zo’n bedrijfje een ‘uit de hand gelopen’ hobby. Het begint met het verkopen van spullen via internet, het bouwen van apps of het starten van een eigen YouTube-kanaal, en dat groeit dan uit tot een bedrijf. Een mooi voorbeeld is de 11-jarige Oliver van Emden, die op lucratieve manier via internet spinners verkocht. Maar er is meer. Jonge ondernemers leveren seizoensgroenten aan huis, bedenken een pizza-automaat of verstelbare regenhoezen voor over een fietskrat. Vanwege hun leeftijd krijgen ze vaak extra media-aandacht. Die buiten ze slim en razendsnel uit via sociale media.

Startersdag kinderen

Op 4 november 2017 hield de Kamer van Koophandel een Startersdag4Kids. Want, stelt de KvK, kinderen bruisen van de ideeën, kijken fris en onbevangen naar de dingen en komen soms met oplossingen waar volwassenen nooit aan gedacht zouden hebben. Op ZTalks staat hierover een enthousiast verslag. De schrijfster concludeert: “We hebben met een nieuw soort kinderen te maken. Een mens die zoveel energie, potentie en geniale ideeën in zich draagt, maar die we buitenspel zetten, omdat hij nog niet de volwassen leeftijd heeft bereikt. Maar we hebben deze nieuwe mens nodig. Niet als hij klaar is met school, maar vandaag. Nu.”

Tv-programma

later als ik groot ben ondernemers Ben Woldring Er vroeg bij zijn dus, en het onderwijs speelt daarop in. Voor basisscholen zijn er speciale onderwijsprogramma’s, bijvoorbeeld van de Stichting Jong Ondernemen. Ook tv-programma Het Klokhuis gaat mee in de trend. Het ontwikkelt samen met de KvK een programma waarin kinderen een eigen bedrijf starten: Het Klokhuis Onderneemt. Op de website veel filmpjes en tips over het starten van een bedrijfje. En wat mooi dat er een link wordt gelegd met sociaal ondernemen, waarbij recyclen en duurzaamheid centraal staan.

Broers geven tips

Jonge ondernemers vinden het leuk om elkaar te helpen. De broers Matthijs (13) en Casper (11) startten ontbijtservice Sunday Breakfast en geven leeftijdgenoten de volgende vijf tips: gewoon doen, houd het simpel, vraag hulp, laat van je horen, werk samen. Ik denk dat Ben Woldring er in 1998 hetzelfde over dacht. Het grote verschil is dat er nu héél veel Bennen zijn, en er nog een heleboel dergelijk piepjonge ondernemers bijkomen. We worden immers steeds digitaler, mobieler en flexibeler. Kinderen en jongeren nemen hun devices overal mee naartoe. Ze kunnen altijd en overal ondernemen. Dus laten we hen serieus nemen, blijven stimuleren, faciliteren en van ze leren. Hun blik op de toekomst kan onze samenleving alleen maar beter maken.

Credit foto’s: Unsplash en Pexels

Downloads bij dit artikel

  • Gratis handleiding voor digitaal werkeneBook

    Bespaar tijd, kosten en creëer efficiency: digitaliseer uw zakelijke documenten en start met digitaal werken. Het e-book ‘Documenten digitaliseren’ biedt inzichten, tips en eye-openers. Download het e-book hier.

Erica van den Biggelaar Mobiel werken en de digitale werkplek

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook