Nee / Ja sticker gaat niet over bomen, maar over relevante informatie

Een tijdje geleden zorgde een advertentie met de oproep om via een nee/ja-brievenbussticker bomen te besparen, voor commotie in de grafische industrie.

674
0

Een tijdje geleden zorgde een advertentie met de oproep om via een nee/ja-brievenbussticker bomen te besparen, voor commotie in de grafische industrie. Niet zo vreemd, want juist in deze branche is er veel aandacht voor verantwoord bosbeheer, duurzaamheid en milieu. Het is beter om te discussiëren over de veranderende rol van drukwerk in de communicatiemix, want de klant kiest steeds vaker zelf het gewenste medium.

De gewraakte advertentie is afkomstig van Nudge, een platform dat duurzame initiatieven aanmoedigt. De suggestie dat het weigeren van ongeadresseerd drukwerk bomen zou besparen, schiet brancheorganisaties en drukkerijen in het verkeerde keelgat. Het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) spreekt van een ‘tendentieuze campagne’ en ‘stokoude vooroordelen’. Papier en Karton weerlegt de ‘misleidende anti-print campagne’ door Nudge nog maar eens op de feiten te wijzen:

  • Het Europese bosoppervlak is de afgelopen 60 jaar met maar liefst 30 procent gegroeid. Dat komt mede door de papierindustrie en haar productiebossen.
  • Bij duurzame bosbouw worden voor geoogste bomen weer nieuwe bomen geplant. En vaak meer dan de geoogste bomen.
  • Gebruik van duurzaam papier zorgt voor behoud en groei van bos.

Papier niet meer vanzelfsprekend
De grafische industrie ondergaat ingrijpende veranderingen. Lange tijd speelden die zich vooral op technologisch gebied af. De ontwikkeling van boekdrukkunst naar offset en naar print – toner en inkjet – zorgde voor steeds meer snelheid en efficiëntie bij de productie van drukwerk. De sterke opkomst van elektronische media vraagt nu om heroverweging. De vanzelfsprekendheid van papier verdwijnt. Drukwerk zal zich moeten schikken in het nieuwe meerkanalige communicatielandschap, waarin de eindgebruiker zelf bepaalt op welk moment en via welk kanaal hij zijn informatie wil ontvangen. Met de nee/ja-sticker laat de consument immers duidelijk zien dat de ontvanger aan de knoppen zit – niet de afzender.

Klant wenst relevante informatie
De digitalisering rukt verder op. IDC voorspelt dat in 2020 de hoeveelheid digitale informatie met een factor 30 zal zijn toegenomen. Het fenomeen Big Data maakt omnichannel klantcontact mogelijk, zolang je maar steeds in staat bent op het juiste moment over de juiste data te beschikken om de klant van correcte en relevante informatie te voorzien. Uit onderzoek blijkt namelijk dat liefst 50 procent van alle consumenten het ontvangen van ‘nutteloze informatie’ een reden noemt om over te stappen naar een ander merk.

2014.09.01-PP_Duurzaamheid_duurzaam-ondernemen_Huib-Kolen_Nee-Ja-sticker-gaat-niet-over-bomen,-maar-over_voorblogGecombineerde communicatiekracht
Is de rol van drukwerk dan uitgespeeld? Natuurlijk niet: er dienen zich volop kansen aan – denk aan printing on demand en gepersonaliseerd drukwerk, maar vooral ook aan meerkanalige communicatie en nieuwe vormen van dienstverlening. Die kansen moeten gezamenlijk worden omarmd door brancheorganisaties, bedrijven en leveranciers. De imagocampagne ‘Print Pakt’ van het KVGO, waarin de gecombineerde communicatiekracht van print en digitaal centraal staat, vormt daar alvast een veelbelovend voorbeeld van. Die campagne is nu nog erg print-georiënteerd, terwijl we graag meer aansprekende voorbeelden willen zien van meerkanalige strategieën die aantonen welke belangrijke rol papier speelt. Uiteraard moeten ook grafische bedrijven zelf het goede voorbeeld geven om de geloofwaardigheid van deze campagne verder te versterken. Dat is de beste manier om ook de jonge Y-generatie te overtuigen van de toegevoegde waarde van print.

 

De branche moet over de eigen grenzen durven kijken en de wensen van de eindgebruiker centraal stellen. De consument blijkt papier overigens wel degelijk te waarderen. Neem bijvoorbeeld het succesvolle initiatief van Spaanse consumentenorganisaties om het recht op papieren rekeningen en afschriften in de wet vast te leggen. Of kijk naar de resultaten van de NOM Folder Monitor, waaruit blijkt dat 54 procent van de Nederlanders zegt de reclamefolder te zullen missen als die zou verdwijnen. 79 Procent leest de folders voor de aanbiedingen en 81 procent komt naar aanleiding van een folder in actie.

Passend antwoord
Ondanks alle inspanningen van de branche op het gebied van duurzaamheid en milieu zal de ‘bomen-discussie’ ongetwijfeld nog regelmatig gevoerd moeten worden. Beter gaat het gesprek vervolgens over de rol die uw drukwerk in de brede communicatiemix van uw klant kan spelen.

Downloads bij dit artikel

  • Case Nextprint – CO2 neutraal drukkenCase

    De uitdaging: nieuwe markten aanboren, efficiency verbeteren, een toenemende vraag naar full colour, een passend productiesysteem selecteren en duurzaamheid onderdeel maken van de groeistrategie.

Huib Kolen Grafimedia, Precision Marketing en Enterprise Output Management

"Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven." ~ Albert Einstein

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook