Universiteit Utrecht

Onderwijsinnovatie bij de Universiteit Utrecht

De kwaliteit van het onderwijs én de leerresultaten van studenten continu blijven verbeteren. Hoe realiseer je dat in de praktijk? De Universiteit Utrecht zet met een innovatief ‘Teaching & Learning Lab’ in op interactief en flexibel leren.

484
0

De laatste jaren zetten steeds meer scholen en universiteiten in op onderwijsinnovatie. Traditionele onderwijsvormen maken plaats voor moderne lesmethodes. Zo ook op de Universiteit Utrecht, waar een speciaal ingericht Teaching & Learning Lab de kweekvijver vormt voor nieuwe onderwijsvormen.

Frans van Dam, Universiteit Utrecht

Frans van Dam, Manager Teaching & Learning Lab

Twee grote testruimtes en een luxe ingerichte studio vormen samen het Teaching & Learning Lab op Universiteit Utrecht (UU). Het is dé plek voor docenten en didactici om te experimenteren met en onderzoek te doen naar nieuwe onderwijsvormen. De universiteit zet daarbij met name in op interactief en flexibel leren.

Blended learning

Frans van Dam is manager van het Teaching en Learning Lab en vertelt: “Primair staat het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs centraal.” Zo onderzoekt de universiteit onder meer de kansen en meerwaarde van ‘blended learning’. Een combinatie van online en campus-leren. Ook wordt er geëxperimenteerd met leren en lesgeven op afstand: welke positieve impact heeft dit op de kwaliteit van het onderwijs en leerresultaten van studenten?

Onalledaagse klasopstellingen

En er gebeurt meer. Docenten testen er ook tal van verschillende lesopstellingen. Voor de klassieke benadering van ‘de docent voor de klas’ is in het Teaching & Learning Lab geen plaats meer. Docenten kunnen er wél volop variëren met statafels, alleen stoelen of zelfs helemaal geen meubilair.

Innovatieve onderwijsapparatuur

De ruimte zo flexibel mogelijk indelen dus. Daar hoort natuurlijk ook flexibele onderwijsapparatuur bij, die eenvoudig ‘meebeweegt’ met de gewenste lesopstelling. Daarom koos UU voor verschillende Interactive Whiteboards.

Frans van Dam: “De whiteboards zijn makkelijk te verplaatsen en maken elke les interactief. Studenten kunnen er gezamenlijk opdrachten op doen. Docenten kunnen hun presentaties tonen en desgewenst aantekeningen na de les direct vanaf het bord met de studenten delen.”

In elke hoek een andere presentatie

In het Teaching & Learning Lab worden docenten gestimuleerd om optimaal gebruik te maken van de ruimte. “Zo is het mogeInteractief lesgeven bij Universiteit Utrechtlijk om studenten in kleine groepjes te verspreiden over het hele lokaal en elk groepje een eigen scherm aan te bieden via whiteboards en speciale beamers.”

Onderwijs op afstand

De universiteit werkt steeds vaker samen met andere universiteiten en partners, in binnen- en buitenland. Daarom maakt het Teaching & Learning Lab het ook mogelijk om lessen op afstand aan te bieden aan studenten. Ook kunnen er colleges van verschillende faculteiten of universiteiten worden gecombineerd. De Universiteit Utrecht maakt hiervoor gebruik van een videoconference-oplossing.

Opnemen en analyseren

Wat het resultaat is van deze onderwijsinnovatie? Frans van Dam weet het zeker: “De meer open lesopstellingen die we gebruiken stimuleren de creativiteit en houden studenten langer geconcentreerd en fris. Terwijl de flexibele apparatuur elke les een stuk interactiever én leuker maakt, voor zowel docenten als studenten. Een aanwinst voor ons onderwijs.”


Onderwijsinnovatie op faculteit Geneeskunde

Het Teaching & Learning Lab laat docenten kennismaken met de nieuwe onderwijsinnovaties, om deze vervolgens naadloos te implementeren in het lesprogramma. Zo maakt de faculteit Geneeskunde nu al gebruik van distance learning. Lees het interview met Harold van Rijen, opleidingsdirecteur biomedische wetenschappen.

Downloads bij dit artikel

Jeroen Spierings Innovatie, verandering, onderwijs, technologie, marketing, social business

"When you talk, you are are only repeating what you already know. But if you listen , you may learn something new" - Dalai Lama

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook