De kleurrijke 'one of a kind' samenleving

De kleurrijke ‘one of a kind’ samenleving dankzij de 3D-printer

De 3D-printer zet de maakindustrie op z’n kop. Maken we nu vaak een miljoen keer hetzelfde product, in de toekomst printen we even efficiënt een miljoen keer een uniek item. Een onstuitbare verandering met verstrekkende gevolgen.

559
0

De 3D-printer gaat de wereld echt niet van de ene op de andere dag veranderen. Op dit moment is het nog een stuk efficiënter om een miljoen keer hetzelfde product te maken. Maar 3D-printen wordt steeds goedkoper en sneller.

Dit is een ontwikkeling die ik bij Leapfrog voor mijn ogen zie gebeuren. Zodra 3D-printen even efficiënt is als traditionele productiemethoden, zullen we het tijdperk van de massavariatie betreden. Dit is de overgangsfase naar massapersonalisatie.

Overgangsfase: massavariatie
Stel, u bent op zoek naar een bijzondere set wijnglazen en gaat daarvoor naar de webshop van Ikea of V&D. Hier selecteert u een ‘basisglas’ dat u bevalt. Vervolgens kunt u het glas op een aantal parameters modificeren, zoals inhoud, kleur, lengte van de steel, materiaal en bedrukking. Zodat u uw droomsetje glazen kunt bestellen en thuis kunt laten afleveren. Dit is massavariatie. Ander voorbeeld: in de winkel ter plekke een printopdracht geven voor een broek of jurk, die past bij uw maat, lengte en favoriete kleur en model.

Massavariatie zal ook op grotere schaal worden toegepast door bedrijven en de overheid. Zodat bijvoorbeeld aan de straatlantaarns te zien is in welke stad je loopt. Onze wereld wordt diverser door massavariatie. Maar dit is nog geen massapersonalisatie. Want er is alsnog eerst een basisproduct (een ‘framework’ in vaktaal) waaraan een vaste set parameters voor de variatie zijn verbonden.

Consument, designer, producent
Massapersonalisatie is het punt waarop elk product uniek wordt vormgegeven naar zijn eindgebruiker. Stelt u zich eens voor: u neemt plaats in de scanner. Uw exacte rugvorm, been- en armlengte en gewicht worden vertaald naar een stoel waarin u optimaal ergonomisch zit. Massapersonalisatie is kortom het moment waarop elk huishouden zijn eigen ‘one of a kind’ meubels, vazen, glazen en schoenen in huis heeft staan. In een uniek design naar persoonlijke stijl en perfect op maat gemaakt.

Onrealistisch? Vergezocht? Dat lijkt wellicht zo, omdat wij als consument nog niet gewend zijn om op deze manier te denken. Consumenten van nu denken in massaproductie. Een maatpak is erg duur, dus gaan we liever naar de Suit Supply of Zara. Maar in de toekomst is een pak op maat even duur, terwijl het veel beter zit. En in de verre toekomst zal er in elk gezin een 3D-printer staan. Zodat iedereen naast consument en designer ook zelf producent kan zijn.

Arbeidsmarkt verandert mee
Terwijl de wereld om ons heen verandert, zal ook de perceptie van consumenten langzaamaan veranderen. Zo’n mentale verandering duurt generaties. Daarom is het ook zo belangrijk om jongeren in het onderwijs te laten kennismaken met 3D-printen. Zodat zij leren werken vanuit het concept dat elke unieke consument de maker kan zijn van eigen, unieke producten. Want dat is de kleurrijke realiteit van onze toekomstige arbeidsmarkt.

Downloads bij dit artikel

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

Mathijs Kossen 3D-printers, -technieken en –materialen

“De markt verandert: traditionele productieprocessen worden vervangen door nieuwe, creatieve en duurzame alternatieven. Ik vind het een voorrecht dat ik daar deel van mag uitmaken. Ik ben ervan overtuigd dat de 3D-printer over 20 jaar niet meer weg te denken is uit het bedrijfsleven.”

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook