geprinte beurswand

Print met groeipotentie

‘Print groeit in 2019’, voorspellen de marktonderzoekers van InfoTrends optimistisch. Uiteraard moet je wel opletten waar die groei dan precies plaatsvindt, om ervan te kunnen profiteren. De sleutel tot succes is ‘digitaal drukken’. En er liggen interessante kansen in de markten van grootformaat en textiel.

141
0

Er is sprake van een perfecte samenloop van omstandigheden, analyseert InfoTrends. De trend onder merkeigenaren en opdrachtgevers zet door richting ‘massa-maatwerk’, met een sterk groeiend aantal opdrachten met kleinere volumes als gevolg. Tegelijkertijd bereikt de technologie, die nodig is om aan de vraag te voldoen, een volgend niveau.

Werkstromen zijn steeds beter te automatiseren, en de mogelijkheden in digitaal printen ontwikkelen zich snel. Nog altijd voeren ‘klassiekers’ zoals banners, billboards, posters en signage het lijstje met belangrijkste toepassingen aan. Maar bijna driekwart van de bedrijven ziet bijvoorbeeld behang en woningdecoratie als een belangrijke groeimarkt. En ook de markt voor textiel en kledingstukken lonkt: marktonderzoek van Smithers Pira voorspelt daar een groei van 2,8 miljard euro naar 4,9 miljard euro in 2023 wereldwijd.

Er kan steeds meer in grootformaat

Geen wonder dat er dus flink wordt geïnvesteerd in nieuwe grootformaat printsystemen: bijna de helft van de ondervraagde ondernemers heeft de komende twee jaar plannen in die richting. Daarbij gaat het met name om eco-solvent inkjet, latex inkjet of UV-drogende inkjet. Met name die laatste twee technologieën kenmerken zich door hun brede inzetbaarheid, zowel in materialen als in toepassingen.

Nieuwe inkjetsystemen produceren steeds krachtiger kleuren. En ook de productiesnelheden gaan omhoog, zodat ook kan worden ingespeeld op de groeiende vraag naar ‘just in time’ producties en korte levertijden. Bovendien: een bedrijf dat elke maand haar wanddecoratie wil veranderen, zou tot een paar jaar geleden nog flink zijn geschrokken van de kosten, terwijl dat nu al binnen bereik is.

Het totale grootformaat printvolume blijft voorlopig dus nog toenemen.

Enorme groeipotentie: ‘direct to garment’Geprinte t-shirts

Nóg een markt met enorme groeipotentie: ‘direct to garment’, vaak afgekort tot DTG. Opnieuw vormt de trend richting massa-maatwerk hier een belangrijke aanjager. Er is bijvoorbeeld een enorm aanbod ontstaan van online portals waar heel eenvoudig (sport)kleding, maar ook petjes en tassen, te personaliseren zijn. Die kunnen direct in kleine oplages, of zelfs als een enkel exemplaar, worden besteld.

Ook hier zorgen innovaties rond inkjet voor nieuwe mogelijkheden. Tijdens de, begin dit jaar in de VS gehouden, ‘Imprinted Sportswear Show’ (ISS) werden de trends al zichtbaar: meer aanbieders, hogere productiviteit, nieuwe inkten en nieuwe toepassingen. Maar ook: verbreding richting de ontwerpfase, het online ordermanagement en de fulfilment-activiteiten, zodat de hele keten kan worden bediend.

Print groeit in 2019. Maar om daar écht van te kunnen profiteren, moet je wel tijdig de juiste keuzes maken.

Downloads bij dit artikel

Lucas Stevens Commercial and Industrial Printing

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook