3D printing moet de hype voorbij

  • 1203
  •  13
  • 2 min
  • 06 okt 2016
3D printing moet de hype voorbij

3D printing moet de hype voorbij

  • 1203
  •  13
  • 2 min
  • 06 okt 2016

In Hollywood speelde 3D-printing dit jaar al een belangrijke bijrol: de nieuwe Oscar-beeldjes kwamen tot stand dankzij driedimensionaal geprinte mallen op basis van een gescand origineel uit 1929. De grote doorbraak laat waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten. Volgens onderzoek van PWC zal het aantal verkochte 3D-printers tussen 2012 en 2018 jaarlijks met 106,6% groeien en zullen eindklanten er in diezelfde periode elk jaar gemiddeld 87,7% meer geld aan spenderen. De respondenten zien voor 3D-printing vooral kansen bij het verstoren van bestaande productieketens. Naar verwachting zullen lokale en decentrale productie op den duur een deel van de goedkope massaproductie in lagelonenlanden kunnen vervangen. 3D-printing en vergaande automatisering (robotisering) maken lokale productie steeds beter betaalbaar.

Er worden in hoog tempo nieuwe markten en praktische applicaties ontdekt waar ‘additive manufacturing’ (wat ook vaak 3D-printen wordt genoemd) van toegevoegde waarde kan zijn. Enerzijds door mogelijkheden te benutten die met traditionele productieprocessen niet te realiseren zijn. En anderzijds door bijvoorbeeld protoypes of kleine oplages goedkoper te produceren dan met conventionele methodes haalbaar is.

“In de medische wereld en de tandheelkunde wordt steeds vaker maatwerk geleverd met behulp van 3D-printers”

Rapid prototyping

Met ‘rapid prototyping’ worden bijvoorbeeld snel en eenvoudig mock-ups gemaakt van nieuwe producten of proefmodellen van architectonische ontwerpen. In de luchtvaartsector worden dure onderdelen nu in kleine hoeveelheden tegen veel lagere kosten geproduceerd, terwijl in de automotive branche veel sneller prototypes kunnen worden gepresenteerd. In de medische wereld en de tandheelkunde wordt steeds vaker maatwerk geleverd met behulp van 3D-printers. En misschien wat dichter bij huis: in Amsterdam legde begin dit jaar een schoolfotograaf zo’n 700 leerlingen vast met een 3D-scanner, zodat ze in plaats van de klassieke schoolfoto nu eens een fotorealistisch poppetje mee naar huis konden krijgen.

Inkjet

Ondernemers in de grafische industrie hebben inmiddels volop ervaring met de komst van nieuwe digitale technologieën. Inkjet veroorzaakt op dit moment al een technologische revolutie. De printkoppen die daarbij worden toegepast, vormen ook de basis voor meerdere 3D-printingtechnieken. Naast production printing, dat zich richt op centrale document- en communicatie-processen, ontstaat daarmee een nieuw driedimensionaal domein, dat onderdeel is van industrial printing. Beide toepassingen vertonen overeenkomsten: de technologie creëert nieuwe manieren van produceren die met conventionele machines en apparatuur onmogelijk zijn. Bovendien maken ze de omschakeling mogelijk van massaproductie naar kleine, klantspecifieke volumes.

Printing on demand

Printing-on-demand heeft daarnaast bijvoorbeeld aanzienlijke kostenbesparingen opgeleverd, terwijl gepersonaliseerd drukwerk nieuwe verdienmodellen mogelijk maakt. Toch beperkt de toepassing van de printtechnologie zich vooral tot de tweedimensionale wereld van papier en beeldschermen. De impact van 3D-printing lijkt hier dan ook voorlopig gering. Er dienen zich overigens ongetwijfeld interessante kansen aan voor 3D-printing in lucratieve (niche)markten, zoals de productie van bijvoorbeeld maquettes, winkeldisplays in kleine oplages of andere promotiemateriale

“Additive manufacturing biedt maakindustrie nieuwe kansen”

Additive manufacturing

Additive manufacturing (AM) biedt nog onvoorstelbare en onvoorspelbare toekomstmogelijkheden, zowel in productontwikkeling als in nieuwe materialen, productiemethodes en verdienmodellen.
Nu AM zich met concrete toepassingen in de praktijk bewijst, wordt het tijd dat we het idee van een ‘hype’ achter ons laten. Aanbieders die hun focus nadrukkelijk op de applicaties richten en minder op de technologie, zullen er voor zorgen dat bedrijven en sectoren veel beter zicht krijgen op de werkelijke betekenis van AM en de mogelijkheden enthousiast kunnen omarmen.

De verkoop van de 3D-printer zal tussen 2012 en 2019 jaarlijks 106.6% groeien. De eindklanten zullen er in diezelfde periode 87.7% meer geld aan spenderen.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank