Communicatiemix niet compleet zonder print bij Mailit 4U / The Main Agency
Communicatiemix niet compleet zonder print bij Mailit 4U / The Main Agency
In het snel veranderende communicatievak ontstaan in hoog tempo nieuwe kanalen en nieuwe diensten. Ook print weet zichzelf opnieuw uit te vinden en blijft daardoor onmisbaar onderdeel van de mediamix.
Een goed voorbeeld van de rol die print vertegenwoordigt, zagen we begin dit jaar bij de campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen. Marktonderzoekers van Nielsen en van Adfact becijferden dat de politieke partijen bijna 14 miljoen euro aan ‘offline’ advertenties uitgaven. Dat is ruim 4 miljoen euro meer dan bij de vorige verkiezingen, vier jaar geleden. Van die toename profiteerde televisiereclame (goed voor bijna de helft van het budget). Maar ook advertenties in dagbladen en buitenreclame zagen de inkomsten stijgen. Er zijn zelfs partijen die voor hun offline-uitingen uitsluitend voor print kiezen, stelt Adfact vast.
Communicatiemix met impact
De prominente plek voor print in campagnes is niet verwonderlijk. Dit komt door de overvloed aan digitale kanalen waar we nu mee te maken hebben. Juist fysieke print-uitingen hebben daardoor meer impact. Het versturen van een kaart per post wint bijvoorbeeld weer aan populariteit. Dat wordt dan ook makkelijk gemaakt dankzij innovatieve online kanalen. Zoals de portals en apps waarmee je zo’n kaartje zelf kunt samenstellen, laten printen en versturen.
Direct mail bewijst zijn kracht
Ook direct mail bewijst zijn kracht door ervoor te zorgen dat de marketingboodschap wél binnenkomt. Dat lukt extra goed, als de afzender de timing en de boodschap perfect afstemt op de doelgroep. PostNL stelde in zijn ‘direct mail trends voor 2021’ niet voor niets ‘maatwerk en authenticiteit’ op nummer 1: “In 2021 is de trend dat direct mail campagnes verder gepersonaliseerd worden. Dit gaat verder dan alleen het vermelden van de naam van de ontvanger. Direct mail gaat behandeld worden als e-mailcampagne, met inhoud en vormgeving toegespitst op segmentaties in de doelgroep, zoals demografische gegevens, productkennis en/of aankoopgeschiedenis.”
Volgens PostNL wordt direct mail nog meer onderdeel van een bredere campagnestrategie. Print speelt daarbij slim in op de toenemende digitalisering en stimuleert de offline-online interactie met bijvoorbeeld QR-codes.
De effectiviteit van direct mail wordt keer op keer aangetoond. Dit maakt ook de Paper Reach Survey inzichtelijk. Op basis van uitgebreid marktonderzoek blijkt onder andere dat 79% van de papieren mailings wordt gelezen. 59% wekt een positieve emotie op en 48% leidt tot een commerciële actie. Op de interactieve website met de onderzoeksresultaten kan elk bureau en iedere marketeer bovendien voor zijn beoogde marktsegment en doelgroep nog meer specifieke data rond direct mail oproepen.
Inspelen op de trend
Innovatieve ondernemers in de wereld van marketingcommunicatie zien print als belangrijke schakel in de volledige keten. Mailit 4U/The Main Agency in Purmerend is zo’n bedrijf waar print en direct mail een eigen plek hebben in het complete pakket van data management, fulfillment, response management en analyse. Robert Farenhorst (eigenaar) en Niels Bunschoten (directeur) namen daarom een deel van de printproductie weer in eigen hand door een compacte maar veelzijdige productieprinter te installeren: “We merken dat voor direct mail de eisen aan de kwaliteit steeds hoger worden. Ook willen we snel en flexibel kunnen reageren op print on demand-opdrachten en direct mail in kleinere oplages. Daarvoor moeten we ook zelf kunnen printen, afwerken en verzenden.”
Wil je meer weten over de rol die print in jouw communicatiemix kan spelen? Lees de case over Mailit 4U/The Main Agency , of neem direct contact met mij op.