Deze ontwikkelingen gaan de grafimedia-sector laten groeien
Deze ontwikkelingen gaan de grafimedia-sector laten groeien
Uit onderzoek van Quocirca blijkt dat drukwerk geliefd blijft. Daar komt nog bij dat veranderingen in de regelgeving, innovaties en de bundeling van verschillende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality (AR), ertoe leiden dat drukwerk zelfs een glansrol kan vervullen.
We zijn ervan overtuigd dat de meerwaarde van drukwerk duidelijk blijft – en dat drukwerk dankzij de volgende vijf ontwikkelingen nog veel meer in de kijker komt te staan:
1. Direct mail en AVG
Toen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018 in werking trad, werd al snel duidelijk dat e-mail het onderspit zou delven en dat direct mail aan belang ging winnen. Voor die laatste heb je immers geen toestemming of aanmeldingen nodig, waardoor een direct-mailcampagne daadwerkelijke interesse bij de ontvanger kan aanwakkeren.
Met kunstmatige intelligentie kan direct mail met goed gevolg worden ingezet als het kloppend hart van geïntegreerde campagnes, waarbij de technologie als middel dient om de berichtgeving te personaliseren, te automatiseren en aan te passen. Ook augmented reality kun je aangrijpen om een campagne beter te laten presteren. Je kunt daarmee bijvoorbeeld direct mail van een interactief element voorzien.
De Britse postdienst Royal Mail kan de hoge rentabiliteit van dit soort campagnes beamen. De dienst meldt dat 92% van direct mail daadwerkelijk wordt geopend en dat 48% van de ontvangers converteert.
2. Zakelijke groei
Uit het CMO-onderzoek van Dentsu Aegis uit 2018 blijkt dat Europese marketeers de druk voelen om steeds meer groei te behalen, merken krachtig aan te sturen en een betere algehele klantervaring te bieden. Drukwerk is voor die drie doelen het medium bij uitstek. Je kunt drukwerk meetbaar inzetten als aanvulling op doelgerichte informatievoorziening, compleet met fraaie vormgeving, afwerking en een variabele boodschap.
Een optie die in rap tempo groeit, is reclamepost. Uit het jaarlijkse onderzoek naar reclamepost van de Britse marketingorganisatie DMA blijkt dat er in 2016 in Groot-Brittannië bijna 8% meer aan deze vorm van marketing is uitgegeven. Uit weer een ander onderzoek (Royal Mail, Doordrop Entries, DMA Awards Meta Analysis 2012-2016) komt naar voren dat 90% van de campagnes met reclamepost uiteindelijk tot de binding van nieuwe klanten leidt. Bij campagnes zonder reclamepost bedroeg dat percentage 59%.
3. Digitalisering
De wens om overtuigende campagnes op te stellen, leidt tot een versterking van digitaal drukwerk binnen de multichannelmarkt. De kosteneffectiviteit en kwaliteit doen niet onder voor die van offsetdrukwerk, terwijl je daarnaast personalisatie kunt aangrijpen om, op basis van data, doelgericht campagne te voeren. Het is daarom belangrijk dat diensten en oplossingen voor responsieve hardware en software aansluiten op de onvermijdelijke opmars van digitale productietechnologie.
4. Het zintuiglijke aspect
Voor bedrijven en marketingbureaus die creatieve en gedenkwaardige campagnes willen opstellen, is drukwerk ronduit onmisbaar als middel voor overtuigende personalisatie. Je kunt drukwerk verrijken met een zintuiglijk element, bijvoorbeeld aan de hand van speciale papiersoorten met textuur, die zich weer laten combineren met, onder andere, witte, rode of neonkleurige toner en metalen of synthetische substraten. Je kunt ook een voelbare coating aanbrengen om een emotionele respons bij de ontvanger uit te lokken, campagnes meer gewicht te geven en je te onderscheiden van concurrenten.
Reclamemakers zien steeds meer in wat voor resultaten ze kunnen behalen met digitaal verrijkt drukwerk, terwijl bedrijven in de grafische industrie kunnen bijdragen aan meer bewustwording van het potentieel van deze lucratieve technologieën. Dat blijkt uit het InfoTrends-onderzoek Beyond CMYK: The Use of Special Effects in Digital Printing. Daaruit blijkt dat drukwerkklanten bereid zijn om voor drukwerk veredeling een meerprijs van tot wel 89% te betalen. We verwachten dat die belangstelling in 2019 de vraag naar dit product gaat verhogen.
5. Misvattingen wegnemen
Ondanks al die rooskleurige vooruitzichten hebben marketeers een verkeerd beeld van drukwerk. Uit onderzoek uit 2017 van Radiocentre en Ebiquity blijkt dat kranten, tijdschriften en direct mail wat rendement betreft van alle mediakanalen respectievelijk op de derde, vierde en zesde plaats staan, terwijl sommige reclamemakers en marketingbureaus kranten en direct mail op plaats zeven en tijdschriften op plaats tien schatten. Er kan allerlei moois gebeuren als we dat misverstand bij marketeers weten weg te nemen.