Fespa Global Print Expo toont ook grafische markt volop kansen
Fespa Global Print Expo toont ook grafische markt volop kansen
Tijdens Fespa Global Print Expo 2024 in Amsterdam stonden in totaal meer dan 75 productlanceringen op het programma. Dat betekent dat er dus volop vernieuwing plaatsvindt over de volle breedte van de print- en sign-industrie. Ook voor grafimedia-ondernemers biedt dat steeds meer kansen om het portfolio en de dienstverlening uit te breiden richting nieuwe producten en markten.
Het motto van het geslaagde vierdaagse evenement was niet voor niets ‘Opportunities Revealed’. Die kansen strekken zich uit over technieken als zeefdruk en digitaal printen tot lichtreclames en zelfs ‘borduren on demand’, met toepassingen van sign & display, textiel, t-shirts en sportkleding tot industrial printing, interieurdecoratie en car wrapping.
Trends in de markt
Vrijwel ieder segment en elke toepassing heeft te maken met de belangrijke trends in de markt. Er worden steeds hogere eisen aan duurzaamheid gesteld, of het nu om de toegepaste materialen gaat, de gebruikte inkten of de hoeveelheid afval. Bovendien is er sprake van steeds meer maatwerk: oplages worden kleiner, de bedrukking steeds vaker gepersonaliseerd, en de levertijden almaar korter. Dat vraagt om on demand en just in time produceren – liefst zo dicht mogelijk bij de (eind)klant.
De ruim 500 exposanten van Fespa Global Print Expo (en de gelijktijdig georganiseerde evenementen European Sign Expo, Personalisation Experience en Sportswear Pro) bieden passende antwoorden én alternatieven op iedere denkbare uitdaging. Voor de grafimedia-ondernemer die zich ook op deze markt wil begeven, vormt een beursbezoek dan ook een flinke bron van inspiratie.
Lage drempel, groot potentieel
Daarbij spreken vaak de toepassingen, die min of meer in het verlengde liggen van het huidige klanten- en productenportfolio, het meeste aan. De drempel is dan immers laag en het potentieel groot. Als één van de grotere Fespa-exposanten begrijpt Ricoh – met ruime ervaring in de grafische industrie – als geen ander de specifieke wensen van deze innovatieve grafimedia-ondernemers. De beursintroductie van een nieuwe hybride grootformaat inkjetprinter, geschikt voor zowel flexibele substraten als harde plaatmaterialen, speelt dan ook verder in op de groeiende belangstelling.
De nieuwe hybride machine met UV-inkten is een welkome aanvulling op het bestaande Ricoh pakket, dat al een rollenprinter met latex-inkten en een UV-vlakbedprinter omvat. De nieuwkomer is volledig ‘powered by Ricoh’ en maakt gebruik van de laatste generatie printkoppen, vertelt Huib Kolen (Ricoh Nederland): “We bieden een compleet pakket aan machines, koppen, inkten, service en ook software, waarmee grafimedia-ondernemers toegang krijgen tot lucratieve marktsegmenten zoals displays, POS-materialen, verpakkingen en interieurtoepassingen.”
Eigen inkjettechnologie
Kolen benadrukt dat de Fespa-wereld bepaald geen onbekend terrein is: “Onze inkjetkoppen worden al jaren ook door andere grote spelers op deze markt in hun machines toegepast.” Maar ook buiten de bekende applicaties vindt de in eigen huis ontwikkelde printtechnologie zijn weg naar bijvoorbeeld industriële toepassingen.
“Denk daarbij aan het gepersonaliseerd bedrukken van warmtepanelen. Of het printen op vinylplaten, die aan een enorme comeback bezig zijn. Ook producenten van bijvoorbeeld kunststof modemkastjes of van cirkelzaagbladen gebruiken onze technologie om er rechtstreeks de juiste branding en gebruiksinformatie op aan te brengen. En met een nieuw ontwikkelde inkjettechniek, waarmee we ook minder vloeibare inkten en verf kunnen aanbrengen, printen we nu bijvoorbeeld zelfs op autobanden.”
Kansen grijpen
Fespa Global Print Expo liet zien dat zowel de markt als de technologie zich voortdurend blijven ontwikkelen. Dat zorgt ervoor dat er innovatieve toepassingen ontstaan en zich nieuwe mogelijkheden aandienen. Dat biedt enorme groeikansen, juist ook aan grafimedia-ondernemers die zich willen verbreden en daarmee hun toekomst zeker stellen.