Je footprint verkleinen en je winst vergroten met 3D-printing

  • 914
  •  3
  • 2 min
  • 08 nov 2016
Je footprint verkleinen en je winst vergroten met 3D-printing 2

Je footprint verkleinen en je winst vergroten met 3D-printing

  • 914
  •  3
  • 2 min
  • 08 nov 2016

Ontbreekt er een onderdeeltje van je Ikea-kast? Dan hoef je voortaan niet terug naar de winkel om het te halen, maar print je het gewoon thuis uit (als je een 3D-printer hebt)! Dat dit mogelijk is hoorde ik van mijn Ricoh-collega Hans Snoeks, die me bijgepraat heeft over 3D-printing. Ik ben nu net zo enthousiast over 3D-printing als over mijn muzikale held Bruce Springsteen! Graag deel ik dus een paar voorbeelden met je over hoe je met 3D-printing duurzaam kunt ondernemen, kosten kunt besparen én je winst kan vergroten!

Hans Snoeks, senior projectleider 3D-printing bij Ricoh, volgt de ontwikkelingen op gebied van 3D-printing op de voet. Om maar met het Ikea-voorbeeld te beginnen: ‘Ikea heeft het ontwerp van zowat alle plastic onderdelen van hun producten gratis ter beschikking gesteld aan de consument, via de app Thingiverse. Dat scheelt dus een rit naar de winkel als er een onderdeel ontbreekt voor je kast of rolgordijn, of als er iets kapot is gegaan.’ Gemak voor de consument, maar het bedrijf profiteert er zelf ook van; het bespaart kosten in de productie- en distributieketen. ‘Het scheelt enorm als dit soort onderdelen niet op voorraad hoeven te worden gehouden, er geen massaproductie voor nodig is en onderdelen niet meer vanuit de fabriek in China te hoeven worden getransporteerd naar hier.’


Meer weten over duurzaam ondernemen? Bekijk ons trendrapport.


Nu wordt vooral plastic gebruikt als grondstof voor de 3D-printer. Maar binnen afzienbare tijd kunnen ook andere materialen worden ingezet. ‘Eigenlijk alles wat gesmolten kan worden’, vertelt Hans mij. ‘Plastic kan bijvoorbeeld versmolten worden met een houtproduct. De nieuwe stof heeft het uiterlijk van hout en ruikt ook naar hout. Metalen zijn ook heel geschikt.’ 3D-printing is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in de maakindustrie. Maar ook voor cateraars, banketbakkers en de voedingsindustrie zijn er toepassingsmogelijkheden, want: ‘chocola en suiker kun je ook smelten’. Hans verwacht dat het nog vijf tot zeven jaar duurt voordat 3D-printing meer ingeburgerd raakt.

Een van de meest geavanceerde toepassingen van 3D-printing die Hans kan noemen, is die voor de luchtvaart. ‘General Electric gebruikt 3D-printing al om onderdelen voor vliegtuigmotoren te maken, wat een geweldige gewichtsbesparing geeft. En dat leidt natuurlijk weer tot milieuwinst doordat er minder kerosine nodig is voor een vlucht.’ Een lagere CO2-uitstoot dus, iets waar ik als mvo-manager vaak voor pleit. Iets waar de auto-industrie (waaraan de 3D-printers die Ricoh maakt vooral worden geleverd) ook profijt van kan hebben, en niet alleen op gebied van duurzaamheid. ‘Autoproducenten gebruiken 3D-printing voor het maken van mallen of kleine runs van onderdelen die nog niet in grote aantallen nodig zijn, omdat ze eerst worden gebruikt voor prototypes. Maar bijvoorbeeld ook spuitstukken, dashboards, zijspiegels en kleine onderdelen kunnen al met 3D-printers worden gemaakt.’

De medische wereld is 3D-printing eveneens volop aan het ontdekken. ‘Het bedrijf Materialise uit Leuven heeft in samenwerking met het ziekenhuis daar voor een kankerpatiënt een huidprothese gemaakt die er heel echt uitziet’, weet Hans. Op basis van MRI-scans kan ook het hart of vaatstelsel van een patiënt worden nagemaakt, waardoor artsen betere diagnoses kunnen stellen en zich beter kunnen voorbereiden op operaties. 3D-printing redde zo het leven van baby en hartpatiëntje Jasmijn. ‘Spare parts and broken hearts, keep the world turnin’ around’, zingt Springsteen. Reserveonderdelen: ja, maar broken hearts, Bruce? Nee, geheelde harten houden de wereld draaiend, dankzij 3D-printing! Ik blijf de ontwikkelingen via mijn collega Hans Snoeks met belangstelling volgen, want 3D-printing brengt klimaatneutraal ondernemen een stap dichterbij.


Meer weten over de 3D-printers van Ricoh of de voordelen van 3D-printing op bijvoorbeeld de supply chain? Lees het interview met Hans Snoeks op Duurzaam Bedrijfsleven.


 


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank