Glanzend of mooi mat effect: print heeft impact

  • 71
  •  0
  • 3 min
  • 18 okt 2021
Glanzend of mooi mat effect: print heeft impact 3

Glanzend of mooi mat effect: print heeft impact

  • 71
  •  0
  • 3 min
  • 18 okt 2021

Een belangrijke manier waarop print zich onderscheidt van online media is de fysieke vorm. Die nodigt uit tot aanraken. En aanraking maakt extra indruk. Daarbij spelen het formaat en het gewicht een rol, net als de gebruikte papiersoort. Ook de keuze voor een glanzende of een matte uitstraling is een sterke troef van drukwerk. Die keuze kan nu, op het nieuwste digitale printproductiesysteem, heel eenvoudig en snel worden gemaakt.

Drukwerk maakt als medium gebruik van alle zintuigen waarover de mens beschikt. We zien de kleuren van het beeld en lezen de informatie. We herkennen de geur van drukwerk en we horen het ook. Niet voor niets simuleren e-readers graag het geluid van het omslaan van een pagina. We raken drukwerk graag aan. Ook bij andere voorwerpen kunnen we het niet laten om ze op te pakken om de kwaliteit ervan te beoordelen.

Positieve effecten van print

Kwaliteitsbewaking verbetert ook productiviteit 1

Vraag printvoorbeelden aan van prints in glanzend en mat.

Die tastbare eigenschap van drukwerk zorgt ervoor dat mensen er anders op reageren. In Canada werd in een onderzoek gekeken naar de impact van direct mail in vergelijking met e-mail en online advertenties. Daarbij werd gelet op drie belangrijke punten: de ‘cognitieve belasting’ (de moeite die het kost om de boodschap te begrijpen), de aandacht (hoe lang kijkt de ontvanger naar de boodschap) en de overtuigingskracht (het aanzetten tot actie).

Het onderzoek, door neuromarketingbedrijf TrueImpact in opdracht van de Canadese Post, trok duidelijke conclusies. Direct mail zorgt bijvoorbeeld voor 21% minder cognitieve belasting. Doordat de boodschap makkelijker overkomt, blijft ook het merk beter hangen. En omdat de lezer minder wordt afgeleid, houdt direct mail de aandacht beter vast. Bovendien is de overtuigingskracht van direct mail 20% hoger dan die van digitale media. Dat getal is groter naarmate er, naast tastzin, meer zintuigen worden geprikkeld.

“Prints met glanzend of mat effect houden de aandacht langer vast

Het positieve effect van tastbare eigenschappen beperkt zich niet tot direct mail: ook ansichtkaarten, verpakkingen, uitnodigingen, visitekaartjes en ander drukwerk kun je verrijken door er speciale elementen aan toe te voegen. Een manier om dat te doen, is print voorzien van een glanzend of mat effect. Daarmee krijgt een folder of bijvoorbeeld het omslag van een brochure exact de uitstraling die past bij het product. Daarmee houd je de aandacht van de ontvanger langer vast.

Nieuwe kansen en verdienmodellen

Uit onderzoek van InfoTrends blijkt dat 30% van alle gedrukte pagina’s in kleur (offset en digitaal) op een of andere manier van speciale effecten wordt voorzien. Maar dat gebeurt in maar 0,5% van de gevallen met een digitale technologie, terwijl het potentieel hiervan groot is. Drukwerkinkopers blijken namelijk bereid tot wel 89% extra te betalen voor dergelijke speciale effecten, juist vanwege de grotere impact.

Dankzij voortdurende innovatie in tonertechnologie is er nu een digitaal printproductiesysteem dat de keuze tussen een glanzende of mooi matte uitstraling heel eenvoudig en snel mogelijk maakt. Dat zet gebruikers van dit systeem dus direct op een voorsprong. Er is geen extra apparatuur nodig om zo’n effect aan te brengen. Dat scheelt tijd, materiaal en kosten. En het schept nieuwe kansen en verdienmodellen.

“Drukwerkinkopers zijn bereid extra te betalen voor speciale effecten, juist vanwege de grotere impact”

Gegarandeerde kwaliteit

Natuurlijk hebben speciale effecten, zoals een glanzende of matte uitstraling, alleen zin als de kleur- en beeldkwaliteit van het drukwerk ook perfect in orde is. De nieuwste digitale printproductiesystemen beschikken daarom over een volautomatisch kleurcontrolesysteem. Daarmee wordt van elke afdruk de kleurkwaliteit en -stabiliteit gemeten en gecontroleerd. Ook afwijkingen in substraten of verstoringen in het drukbeeld worden direct gesignaleerd. Op basis van die metingen stuurt het systeem, waar nodig, volledig autonoom het printproces bij. Hiermee is zowel een optimale printkwaliteit als een hoge productiviteit gegarandeerd.

Ben je benieuwd welke effecten je met glans en mat kunt bereiken? Vraag vrijblijvend printvoorbeelden aan. Of neem direct contact met mij op voor meer informatie over automatische kwaliteitsbewaking.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank