Gouden tips voor succes met de vijfde kleur
Gouden tips voor succes met de vijfde kleur
Er komt geen einde aan creatieve mogelijkheden met een vijfde kleur: je kunt je digitale drukwerk nu zelfs verrijken met goud en zilver! Maar hoe maak je ook aan klanten duidelijk wat er allemaal kan? En hoe zorg je ervoor dat je die extra toegevoegde waarde ook verzilvert? Experts delen hun kennis – en hun tips.
Goud en zilver hebben altijd een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mensen gehad. Ze stralen luxe uit en vertegenwoordigen waarde. Daarom vormen goud en zilver nu ook zo’n belangrijke toevoeging aan het digitale printportfolio van drukkerijen, naast de al bestaande opties van transparante toner, dekwit, fluorescerend roze en geel, en onzichtbaar rode IR-toner. Want met een vijfde kleur bied je je klanten een wereld aan nieuwe mogelijkheden. En uit onderzoek blijkt dat ze daar ook extra voor willen betalen.
Toegevoegde waarde
Marketeers en merkeigenaren zeggen een premiumbedrag tot wel 33 procent over te hebben voor speciale effecten, zoals bijzondere coating of bijvoorbeeld dekwit als extra kleur. Ook de toepassing van fluorescerende kleuren en metallic effecten levert toegevoegde waarde op. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat opdrachtgevers deze mogelijkheden ook boven aan hun wensenlijstje hebben staan bij de selectieprocedure voor hun grafische partners. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat het gebruik van deze speciale effecten hun merk een betere uitstraling geeft (stelt 77%). Het trekt ook meer de aandacht van de ontvangers (64%). En het helpt zich te onderscheiden van de concurrentie (63%).
Sterke punten van print
Steve Palmer, oprichter van het Britse marketingbureau Paperhat Creative, is overtuigd van de kracht van drukwerk: “Er zijn veel te veel media tegenwoordig. Mensen krijgen gemiddeld 17 marketingboodschappen per minuut onder ogen. Merken beginnen dat ook in te zien en zijn op zoek naar creatieve manieren om zich te onderscheiden. Print kan ze daar bij helpen.”
Cijfers laten zien dat hij gelijk heeft: een papieren direct mail blijft bijvoorbeeld 49% beter en langer hangen dan een e-mail. Bij social media-advertenties is het verschil 35%. Palmer denkt dan ook dat het gebruik van een vijfde kleur in print de positie van gedrukte communicatie nog weer een positieve impuls zal geven. “Maak zo creatief mogelijk gebruik van alle sterke punten die print te bieden heeft.”
Overtuig je klanten
Er valt dus veel markt te veroveren met de inzet van een vijfde kleur. En dat is natuurlijk goed nieuws in deze uitdagende tijden. Maar hoe overtuig je je klanten van wat er allemaal mogelijk is – zoals de parelmoer-effecten door eerst goud of zilver te printen en daaroverheen full colour? Of de metallic-effecten dankzij zilver? Of de extra kleurkracht door fluorescerend roze toe te voegen aan full colour? De paneldiscussie tijdens het leverde onlangs interessante antwoorden op deze vragen – en een reeks praktische tips:
- Begrijp de behoefte van je klant, zodat je weet waar je toegevoegde waarde kunt bieden
- Zorg dat je nauw met klanten of bureaus samenwerkt en al in een vroeg stadium betrokken bent bij hun processen
- Zorg voor creatieve voorbeelden van toepassingen – te beginnen met je eigen visitekaartje
- Laat zien wat je in huis hebt: nodig ze uit in je bedrijf, organiseer een webinar en zet social media in
Vijfde kleur verzilveren
Minstens zo belangrijk is het om ook zakelijk optimaal te profiteren van de extra mogelijkheden met de vijfde kleur. Ook hier deelden de experts hun nuttige adviezen:
- Begin met kleine stappen en bouw je succes steeds verder uit
- Geef je verkoopteam een goede training, zodat iedereen begrijpt wat de creatieve mogelijkheden zijn
- Klanten zijn bereid extra te betalen voor toegevoegde waarde. Vraag dus een ‘premium prijs’ voor een ‘premium product’
Wil je meer weten over succesvol printen met de vijfde kleur? Vraag direct printvoorbeelden aan.