Inkjet verovert de grafimediamarkt

  • 903
  •  12
  • 3 min
  • 04 aug 2016
Inkjet verovert de grafimediamarkt 3

Inkjet verovert de grafimediamarkt

  • 903
  •  12
  • 3 min
  • 04 aug 2016

De grafimediamarkt is al zeker sinds de jaren 90 bekend met inkjet. De technologie werd toen vooral gebruikt voor proofing, waarbij het uitgebreide kleurengamma en de detaillering voorop stonden en de snelheid en kosten per afdruk van ondergeschikt belang waren. Die laatste twee factoren beletten aanvankelijk echter wel de doorbraak richting de toepassing van inkjet in de grafische productieomgeving. Inmiddels zien steeds meer drukkerijen wel degelijk de toekomstmogelijkheden van inkjet: als alternatief voor bestaande technologie en als kans om nieuwe wegen in te slaan.

Anders dan bijvoorbeeld de offsetdruktechniek en ook de tonergebaseerde print-technologie heeft juist de inkjettechnologie het in zich om nog verdere doorontwikkeling mogelijk te maken in kosten, productiviteit en kwaliteit. Dit zijn drie cruciale factoren, die er samen voor zorgen dat het omslagpunt tussen offset en print verschuift. Dat maakt het mogelijk om bestaande businessmodellen te optimaliseren en nieuwe verdienmodellen te creëren. Na verovering van de markt voor transactionele documenten (rekeningen, bank-afschriften) en van de directmailsector is nu ook de grafische industrie overtuigd. Inkjet zal het bestaande machinepark aanvullen en deels vervangen – volgens Caslon-onderzoek (2015) wordt inkjet (exclusief verpakkingen en labels) al in 2018 groter dan tonergebaseerde printtechnologie – en helpt het vervolgens bij het veroveren van nieuwe marktsegmenten.

“Offset blijft. Maar digitaal drukken wint snel marktaandeel. Dankzij inkjet.”

Marktonderzoek van Smithers Pira (2014), ‘The Future of Inkjet Printing’, voorziet dat de waarde van inkjet op het gebied van grafische producties en verpakkingen in tien jaar tijd zich meer dan verdrievoudigt: van 23 miljard in 2010 tot meer dan 70 miljard in 2020. Volgens diezelfde prognose zal het cumulatieve jaarlijkse groeipercentage (CAGR) 12,7% bedragen voor de periode 2015 tot 2020. De variabele kosten, zoals de kostprijs van de inkten, dalen nu er meer gebruikers op de markt actief zijn. Ook de papierindustrie innoveert, om mediasoorten te produceren die geschikt zijn voor inkjetsystemen en nu er minder noodzaak bestaat voor speciale voorbewerking van het papier. Dit brengt de totale productiekosten verder naar beneden.

Met de komst van snellere front-endsystemen, printkoppen, inktsoorten, nieuwe droogtechnieken en beter op inkjet afgestemde papiersoorten kunnen productiesnelheden nog verder omhoog.

Op het gebied van kwaliteit wordt belangrijke winst geboekt dankzij de ontwikkelingen op het gebied van printkoppen. Het gebruik van geavanceerde technologie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om piëzo-keramisch materiaal (PZT genaamd) uiterst nauwkeurig te prepareren voor toepassing met een resolutie van 1200 dpi. Deze koppen, opgebouwd uit speciaal gelamineerd roestvrij staal, beschikken over een unieke inktkamerconstructie, gebaseerd op actieve en inactieve PZT- pilaren. Dat verhoogt niet alleen de efficiënte werking van deze koppen (waardoor er minder energie wordt verbruikt tijdens het gebruik), maar vergroot ook de stabiliteit van het inkjetproces. De koppen maken ook ‘dynamic piezo multidrop’-technologie mogelijk. Daarmee kan de inktdruppelgrootte dynamisch worden gevarieerd, door de druppels met elkaar te laten versmelten nog voor ze het te bedrukken substraat bereiken. Op deze manier kunnen drie verschillende druppelgroottes worden gecreëerd, van 2 picoliter tot 23 picoliter. Daardoor worden bijvoorbeeld ook fijne details of zachte verlooptinten perfect weergegeven.

“Inkjet een hype? Het is al realiteit.”

Koppen die geschikt zijn voor inkten van verschillende viscositeit laten ook het gebruik toe van nieuwe inktformules met bijvoorbeeld een kleiner bestanddeel aan water (50% in plaats van 80%). Dergelijke inkt zorgt voor een hogere optische densiteit, maar maakt ook een snellere droging mogelijk en vermindert de door water veroorzaakte deformatie van het papier.

Inkjet bewijst zich ook buiten de grafimediamarkt. Printkoppen worden ook intensief gebruikt voor bijvoorbeeld het bedrukken van textiel en keramische tegels met grootformaatprintsystemen en in 3D-printers. De investeringen in inkjet blijven. Daardoor krijgen grafimediabedrijven de zekerheid dat ze steeds over de meest geavanceerde technologische mogelijkheden kunnen beschikken waarmee ze hun voorsprong in de markt kunnen behouden. Nu en in de toekomst.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank