Kans voor het grijpen: printen op textiel

  • 1719
  •  7
  • 3 min
  • 18 okt 2018
printen op textiel dtg

Kans voor het grijpen: printen op textiel

  • 1719
  •  7
  • 3 min
  • 18 okt 2018

Het rechtstreeks bedrukken of decoreren van petjes en polo’s met promotie-uitingen is al heel lang populair. Dat gebeurt op dit moment nog grotendeels – volgens recent onderzoek zo’n 70% – met analoge technieken, zoals zeefdruk. Maar net als in andere ‘conventionele’ markten, is ook hier verandering op komst. Want de vraag naar kleinere oplages en zelfs individuele en gepersonaliseerde items neemt toe. Nieuwe inkjettechnologie maakt het mogelijk daar efficiënt op in te spelen. En niet alleen voor specialisten: ik denk dat juist ook creatieve grafische bedrijven deze kans zullen aangrijpen.

“Deze markt laat een jaarlijkse groei van ruim 10 procent zien”

direct to garment

De markt voor promotionele producten is groot: naar schatting van IT Strategies gaat het om zo’n 10 procent van de totale marketingcommunicatie industrie. En ze is zeer divers, variërend van tassen en horloges tot drinkbekers en buttons. Uit onderzoek blijkt dat in Europa met name schrijfgerei en T-shirts populair zijn onder de ontvangers van promotionele artikelen.

Bedrukte kleding-items vormen, met bijna een derde van het totaal, het grootste marktsegment, met in 2016 alleen al in Europa een verkoopwaarde van 11,4 miljard euro. Veel van deze items worden, vaak in grote hoeveelheden en tegen lage stuksprijzen, geproduceerd in Azië. De analisten van IT Strategies voorzien dat daar nu een verschuiving in gaat optreden richting producties in eigen land: de techniek en de software zijn zodanig ontwikkeld dat ook grafimedia-ondernemers er hier eenvoudig mee aan de slag kunnen.

Het gaat om enorme aantallen en naar verwachting blijven we voorlopig ook een jaarlijkse groei van ruim 10 procent zien. In 2015 werden er in Europa alleen al 51,5 miljoen T-shirts rechtstreeks bedrukt, dit jaar zijn dat er ruim 72 miljoen en in 2021 zullen het zo’n 92,5 miljoen T-shirts zijn. Bovendien blijkt uit onderzoek door Keypoint Intelligence dat bedrijven die zich bezighouden met het bedrukken van textiel verwachten dat de omzet in toenemende mate afkomstig zal zijn van andere items dan T-shirts en sweaters: accessoires zoals rechtstreeks bedrukte kussenslopen en theedoeken vormen een interessante aanvulling op hun portfolio.

Diversiteit aan technieken

Keypoint Intelligence deed haar onderzoek begin dit jaar, in de aanloop naar vakbeurs FESPA in Berlijn. Het ‘direct to garment’ segment is traditioneel een vast onderdeel van dit evenement. Het kent een grote diversiteit aan technieken: naast het veelgebruikte zeefdruk, wordt er bijvoorbeeld gewerkt met borduursel. Beproefd zijn ook de transfer-technieken, waarbij met inkjet het drukbeeld eerst op een drager wordt aangebracht en vervolgens wordt overgedragen op het kledingstuk of – bij sublimatie-inkten – onder hoge temperatuur in het textiel dringt.

“’Direct inkjet DTG’ in opkomst als alternatief voor conventionele druktechnieken”

Een alternatief dat nu sterk in opkomst is, komt van ‘direct inkjet DTG printsystemen’, waarbij rechtstreeks in full colour op het kledingstuk wordt geprint. Vaak bieden deze systemen ook de mogelijkheid van wit als een vijfde kleur, zodat er ook goed op donkere ondergronden kan worden geprint. Het Keypoint Intelligence-rapport voorspelt dat deze techniek het grootste groeipotentieel kent: op dit moment wordt nog 55 procent van de omzet uit bedrukt textiel behaald met analoge druktechnieken, 28 procent met digitale transfer-technieken en 17 procent met ‘direct inkjet’. De ontwikkelingen op het gebied van inkjet, zoals inkten in meer kleuren en met metallic-effecten, bieden volgens de onderzoekers de kans om meer toegevoegde waarde te creëren en in te spelen op de trends richting ‘mass customization’ (maatwerk in grote aantallen) en lucratieve kleine oplages.printen op t-shirts

Grote kansen en een lage drempel voor grafimedia-ondernemers

Innovatieve grafimedia-ondernemers hebben de afgelopen jaren al ingezet op de digitalisering van hun workflow en productiesystemen. Ik denk dat zij bij uitstek in de positie verkeren om nu ook met het printen op textiel te beginnen. Deze bedrijven, die al zijn ingericht op personalisatie, betaalbare kleine oplages met gezonde marges en snelle levertijden, kunnen hun dienstverlening eenvoudig verbreden en aanvullende omzet genereren. Want de drempel om in te stappen met printen op textiel is dankzij nieuwe ‘direct inkjet’ systemen een stuk lager geworden.

Zo breidde bijvoorbeeld het Italiaanse Erre Pi haar portfolio uit en is het bedrijf een allround grafimedia-bedrijf geworden. Direct printen op textiel heeft het productieproces van Erre Pi vereenvoudigd, terwijl de kwaliteit van de bedrukking veel hoger ligt dan bij textiel dat met behulp van transfermateriaal is bedrukt. Het bedrijf produceert nu een breed scala aan merchandise voor retailers en zakelijke klanten.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank